از چهارمحال و بختیاری حتما این مکانها را ببینید تا پشیمان نشوید گردشگری ایرانیان

آش رشته غذایی کامل و مغذی است که هر کسی می‌تواند در هر سنی و با هر شرایط سلامتی از آن لذت ببرد. این آش خوشمزه را می‌توان در موقعیت‌های خاص و به‌عنوان غذایی مجلسی در سفره‌های مهمانی سرو کرد. تهیه آش رشته در صورت آماده بودن حبوبات به زمان بسیاری نیاز ندارد؛ پس اگر تاکنون این آش را در خانه درست نکرده‌اید، با مراجعه به‌طرز تهیه آش رشته در مجموعه غذاهای محلی کجارو، خودتان را به یک آش رشته خوشمزه و خانگی دعوت کنید.

برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود. این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌گردد، بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌گردد. غدای آوریز، ریز ریز و به عبارتی کم‌کم و به تدریج پخته می‌گردد. که استان چهار محال و بختیاری نیز یکی از مناطقی است که آن را طبخ می کنند.

بنابراین در بسیاری مواقع به عنوان یکی از دلچسب ترین خوراک های سنتی در بین مردم به شمار می‌رود. بعد از گذشت این زمان گوشت‌ها را از یخچال خارج کنید و آماده سیخ کردن شوید. ابتدا یک تکه از گوشت را سیخ کنید و تکه بعدی را مرغ قرار دهید و به این صورت یکی در میان از گوشت گوسفند و گوشت مرغ استفاده کنید. سپس گوشت ها را با پشت کارد بکوبید تا کمی سطح آن صاف شود تا هنگام کباب شدن به صورت یک‌دست پخته شود. در استان چهارمحال و بختیاری تولید صنایع دستی بسیار رایج بوده و در میان عشایر بختیاری رونق بسزایی دارد. از صنایع دستی مهم است آن می‌توان به قالیبافی و انواع بافت های خانگی نظیر کلاه نمدی اشاره کرد که تولید آنها به طور عمده برای مصارف خانوار عشایر و روستایی صورت می‌گیرد .

این قلعه شامل نقوش افسانه‌ای و اسطوره‌ای، زندگی روزمره، گل و گیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش، پیچش گیاهی و نقوش فرشته است. این نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است . ابتدا از راه پله ها وارد محوطه های بزرگ به نام هوس خانه می‌شود که در وسط آن یک سالن بزرگ به نام سفره خانه وجود دارد و اتاق آینه در جوار آن قرار گرفته است . امکانات هتل، کمپ و ویلا به صورت اجاره‌ای و همچنین سرویس بهداشتی و رستوران و چایخانه در این محل دیده می‌شود. آبشار این تونل و فضاهای بسیار زیبای اطراف آن مناظر جذابی را برای هر بیننده ای ایجاد کرده است در تمام فصول سال حتی زمستان به سبب نزدیکی با پیست اسکی چلگرد، این مکان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد .

  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.
  • نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که غذاها را در دمای مناسب نگه دارید و ترجیحا در دمای زیر پنج درجه سانتیگراد.
  • کباب بختیاری اصیل، دارای یک طعم خوشمزه و بی نظیر است که با گوشت بره و دنبه به شکل یک در میان سیخ می شود.
  • کوهستان خان جنوبی منطقه با صخره های صعب العبور و زیستگاه پلنگ و بز در تعداد قابل توجهی می باشد.
  • سپس بلغورهای تفت داده شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها با یک قاشق چوبی، به‌صورت دورانی هم بزنید تا زمانی که آب آن کم شود.

شما می‌توانید برای تزئین سوتی پلو، کشمش و خرما را در روغن یا کره به‌همراه دارچین تفت دهید و آن‌ها را در انتها روی برنج بریزید. قیمه پیچاق اردبیل، یکی از انواع این خورش متفاوت و بسیار لذیذ است که با تخم‌مرغ، خلال بادام، برگ مو، زعفران، کره محلی و ادویه خورشتی درست می‌شود. برای ترش کردن قیمه پیچاق به‌جای لیمو عمانی از آب لیمو یا آبغوره استفاده می‌شود. خورش هویج، یکی از انواع خورش‌های لذیذ ایرانی است که اصالت آن به شهر تبریز برمی‌شود. این خورش را معمولا با نام‌های خورش هویج ترکی و خورش هویج تبریزی نیز می‌شناسند.

مواد اولیه

دستیابی به این نقطه که بیشتر در فصول بهار و تابستان جهت بازدید توصیه می شود به راحتی و با هر نوع خودرو امکان پذیر میباشد. مناظر زیبا و چشمگیر و فضاسازی‌های اطراف چشمه این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاههای شهرستان کوهرنگ قرار داده است. آبشار دره عشق که در این استان واقع شده و ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰ متر می رسد از نظر میزان ارتفاع در سرتاسر ایران کم‌نظیر است.

بعد از آماده شدن ذغال، سیخ های کباب را بر روی منقل بگذارید و ابتدا کمی آن را به وسیله ی بادبزن تند بزنید، تا کباب ها خودشان را بگیرند. در ادامه خیلی کم کباب ها را باد بزنید و بگذارید به آرامی پخته شوند تا مغز پخت شوند. در ضمن سیخ ها را به طور مداوم بچرخانید، تا کباب ها یک‌دست پخته شوند. در انتهای آماده شدن کباب‌ها، کره آب شده را به همراه زعفران و کمی آب در یک کاسه بریزید و با یک قلمو بر روی کباب‌ها بکشید تا کباب بختیاری شما چرب و لذیذتر شود.

کوفته بختیاری

امیدواریم که سایت “سیری در ایران” برای شما مفید بوده و بتوانید از مطالب آن بهره کافی ببرید. اگر از محتوای سایت راضی بوده و استفاده کردید، برای حمایت از ما، سایت را به هموطنان دیگر نیز معرفی نمائید. شــربت زعفــران و نبــات، زعفران با عســل (عســل باید مرغوب و بدون افزودن شــکر باشــد)، شــربت بهــار نارنــج، شــربت نعناع، شربت عرق یونجه. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گلگون می کند. بادشکن، مقوی قلب ، اشتها اور، رفع سنگ کلیه و کیسه صفرا، از بین.

از دیگر مواد تشکیل‌دهنده خورش هویج، یکی از انواع خورش تبریزی می‌توان به گوشت خورشتی، پیاز، آلو و زعفران اشاره کرد. این خورش را می‌توان با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون نیز طبخ کرد. در ضمن، گیاه‌خواران هم می‌توانند نسخه گیاهی خورش هویج را درست کنند و از طعم آن، لذت ببرند. گردشگاه چشمه زنه هفشجان در دامنه کوه جهان بین و مجاور هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند.[۴۷]این گردشگاه نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است. آب معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌باشد.

همگی ما زمانی که به سفر می رویم علاوه بر بازدید از بازارهای سنتی و آشنایی با صنایع دستی آن منطقه و یا شهر، تمایل داریم تا غذاهای محلی آن منطقه را نیز بچشیم. از این رو قصد داریم رستوران بختیاری شهرکرد که انواع مختلف غذاهای خوشمزه بختیاری در آن سرو می شود را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید. چهارمحال و بختیاری را می توان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستان ها پیدا کرد. در طبخ این غذا زیاد تفاوتی در شهرستان های دیگر استان وجود ندارد. از غذاهای محبوب در استان چهار محال است و طرفداران بسیاری دارد. با استفاده از موادی همچون گوشت چرخ کرده، سبزی آش، برنج، پیاز، نعنا خشک، زرد چوبه و نمک و فلفل تهیه می شود.