استان چهارمحال و بختیاری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این غذا را میتوان بر حسب سلیقه و ذایقه با گردو وکشمش هم مصرف نمود. در فصل گرما اغلب آب ترشی درست می­ کنند برای تهیه این غذا، دانه ­های انار، (اناردون) را خوب می‌جوشانند تا پخته شود، بعد کمی انجیر و مویز وکمی روغن به آن اضافه کرده وقتی آماده شد نان در آن می­ ریزند و می‌خورند. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشکات برین سفره ایرانی سفره ای رنگین است و فرهنگ غذایی این سرزمین نیز فرهنگی بسیار غنی، این غنا برآمده از تنوع محیط طبیعی این کشور می باشد.

  • بعد از چند دقیقه رب گوجه‌فرنگی را در خورش بریزید و اجازه دهید که رب رنگ باز کند.
  • کمی از مواد فلافل را بردارید و آن را با دست، کاتر برش یا فلافل‌زن، شکل دهید.
  • در مرحله بعد، گوجه‌فرنگی نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را برای چند دقیقه با پیاز داغ، سرخ کنید و تفت دهید.

اتوبوس‌های تهران به شهرکرد از دو پایانه‌ی غرب و بیهقی یا آرژانتین حرکت می‌کنند و شما را به پایانه‌ شهرکرد در مسیر خروجی شهرکرد به فسا منتقل می کنند. خط ریلی چهارمحال و بختیاری در گذشته با عنوان “راه آهن بختیاری” در حدود ۴۰ سال پیش مطرح گردید و مطالعات مقدماتی آن قبل از انقلاب اسلامی انجام شد ولی هنوز ساخته نشده است. یکی از بناهای تاریخی در شهرکرد مسجد جامع است که از قرن ۱۳ هجری قمری در این شهر پابرجاست و دارای مساحتی برای با ۲۵۰۰ متر مربع می باشد. این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است. از جمله نکات قابل توجه این بنا که نظر هر بیننده‌ ای را جلب می‌کند، می‌توان به تزئینات و کاشی ‌کاری‌ های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد.

کباب کوبیده زعفرانی

غارها ، رودها و آبشارها، تالاب ها و چشمه های زیادی در سطح استان پراکنده هستند که هر یک مناظر بدیع و دلپذیری را به وجود آورده‌اند. پیوند آب با عناصر طبیعی مانند دره سبز هزار و اقلیم مناسب، آبشار زیبای آتشگاه را در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر لردگان به وجود آورده است . مردان بختیاری شلوار دبیت و چوقا به تن می‌کنند که به آن چوخا نیز گفته می‌شود و در بافت آن از خطوط عمودی مشکی استفاده می‌شود. شال کمر، کلاه نمدی و گیوه ملکی دیگر اجزای پوشش مردان بختیاری را تشکیل می‌دهد.

طرز تهیه خوراک گوشت و سبزیجات

سینی را برای یک تا دو ساعت در طبقه وسط فر از قبل گرم شده در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کباب سرداشی آماده شود. آش برنج همدان، یکی از غذاهای سنتی، مقوی، سالم و بسیار محبوب این استان است که با وجود برنج، عدس و آب قلم، مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند. خوردن این آش به‌خصوص در فصل زمستان، برای درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود؛ پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما این آش را در این روزهای سرد سال در خانه درست کنید. آش برنج، به‌سادگی در بدن هضم می‌شود و به همین دلیل، این آش، یک وعده غذایی مناسب برای کودکان به شمار می‌آید. آش برنج، منبع غنی ویتامین B۱ است و سطح قند خون را تنظیم می‌کند. سپس شعله گاز را کم کنید و درب تابه را ببندید تا خوراک برای ۱۵ دقیقه بپزد.

دستور تهیه گندمک شیرین خانگی خوشمزه و مقوی

از جمله خواص سوپ بلغور ارومیه می‌توان به محافظت از پوست، هضم آسان، تقویت سیستم گوارشی و پیشگیری از سرطان اشاره کرد. در نحوه کباب بختیاری می توانید کباب ها را بعد از آماده شدن با کمک گوجه فرنگی به سیخ کشیده و ریحان و … به زیبایی تزیین کنید و هم چنین می توانید برای تزیین کباب بختیاری از روش های تزیین جوجه کباب نیز استفاده کنید. کباب بختیاری می توانید به همراه نان سنگک و دوغ در کنار اعضای خانواده خود سرو کنید.

«ته تالی» یا «تتالی»، یکی از غذاهای محلی استان مرکزی و شهر اراک است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، غوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می‌شود. در توضیح نام‌گذاری این غذا باید به شما بگوییم که «تال» در گویش اراکی به‌معنای «ماهیتابه» است و از آنجا که برای طبخ این غذا، گوشت را ته ماهیتابه می‌گذارند، به آن «ته تالی» می‌گویند. «تال» در واقع، یک نوع ظرف مسی کوتاه، پهن و شبیه به تابه با دیواره بلند و ته گرد بوده است و جالب است بدانید که ته تالی را در گذشته در این ظرف روی آتش درست می‌کردند.