انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها مجله ایرانگرد-غذا شرقی

غذاهای این رستوران همان طعم ۵۰ سال پیش را می‌دهد و هنوز مشتریان را شگفت‌زده می‌کند. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای گیلکی و محلی را سفارش دهید؛ اما شیشلیک رستوران اردشیر شهرت بسیاری دارد. بیشتر مشتریان رستوران، انواع کباب از چنجه تا کباب ترش و شیشلیک را سفارش می‌دهند. البته در فصل صید ماهی سفید، می‌توانید طعم ماهی سفید خوشمزه این رستوران نیز بچشید.

  • مواد اصلی شامی پوک را هم گوشت چرخ کرده گوسفندی بدون چربی، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه های دلخواه تشکیل می دهند..
  • از اقیانوس‌ها می‌گذریم، در جنگل‌ها ماجراجویی می‌کنیم، قلب کویر را می‌شکافیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش می‌دهیم.
  • در این غذا از ترکیب اسفناج و انار استفاده می شود شاید فکر کنید طعم این دو در کنار هم زیاد جالب نباشد اما پیشنهاد می کنیم که حتی برای یک بار هم شده این غذای بینظیر را امتحان کنید.
  • رستوران ضیافت

رستوران چلو شیش در سال ۱۳۹۵ تأسیس شد .به همین خاطر فضایی لوکس و امروزی و اسباب کاملاً نو دارد. بخشی از مشتریان این رستوران را همیشه مشتریان محلی تشکیل می‌دهند و این نشان می‌دهد که رستوران چلو شیش در بین مردم محلی نیز بسیار محبوب است. این رستوران را از ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن به وجود آورده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود تا به محض ورود به رستوران، جذب دکوراسیون خاص آن شوید. در این رستوران می‌توانید دیزی سنگی بسیار خوشمزه و پرگوشت سفارش دهید و نوش جان کنید. انواع مختلف دیزی از جمله دیزی کنجدی، دیزی زعفرانی، دیزی کلاسیک با گوشت گوسفند و دیزی کلاسیک با گوشت گوساله را می‌توانید به‌صورت جداگانه انتخاب کنید. پس اگر طرفدار غذاهای سنتی هستید، یک راست به رستوران دوران بروید.

#8 پیتزا سولی تنکابن

اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید در سفر به گیلان حتما این غذا در لیست‌تان قرار دهید. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود. این غذا که از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار پخته می‌شود بسیار لذیذ است. خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند.

طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی

اما اگر طرفدار غذاهای شمالی هستید، خوشمزه‌ترینشان را در هر وعده می‌توانید اجاره اقامتگاه بوم گردی گلبند رودبار بخورید! آن هم در یک اقامتگاه کاهگلی که هر گوشه‌اش پر است از آرامش و زیبایی. نکته قابل‌توجه درباره آغوز مسما یا فسنجان شمالی این است که شمالی‌ها معمولاً این غذا را ترش درست می‌کنند.

شمال ایران یعنی تنوع غذاهای دریایی، پس هر وقت که به شمال سر می زنید، حتما پادشاه غذاهای دریایی شمال، مالابیج (ماهی گردوبیج) را امتحان کنید. مالابیج را با ماهی سفید درست می کنند که باید نر هم باشد و در مازندران و گیلان بسیار رایج است. تقریبا وقتی اسم غذاهای شمالی به میان بیاید همه ی ما ناخوداگاه یاد باقلاقاتق و میرزا قاسمی می افتیم که پرچم دار غذاهای شمالی هستند. این غذا در سفره ی مردم شمال ایران حضور پررنگی دارد و پادشاهی میکند.

قیمت‌ها در آنجا متوسط رو به بالا هستند که با توجه به کیفیت غذاها مناسب به حساب می‌آیند. طعم انار بیج مانند اکثر غذاهای محلی گیلان به علت وجود رب انار و سبزی محلی شمالی، ترش است. استفاده از گردوی آسیاب شده و پخته شدن در زمان طولانی و با دمای کم، از مهم‌ترین رمز‌های خوشمزگی و جاافتادگی این غذای محلی گیلان است. غذاهای محلی مازندران در نوع خود بی‌نظیرند و تعریف از آن‌ها تمامی ندارد.

رستوران بهزاد با محیطی آرام و بسیار دلنشین آماده پذیرایی از دوست داران غذاهای گیلکی است. این رستوران که طراحی داخلی لوکس و زیبایی دارد در غرب تهران واقع‌شده است. دکوراسیون داخلی رستوران بهزاد بسیار چشم‌گیر است و شما می‌توانید ساعات خوشی را در کنار عزیزان خود بگذرانید. همچین غذاهایی را با بلدرچین، اردک و کبک و خروس محلی می‌بیند که هر کدام با شیوه خاصی طبخ و به همراه خورشتی گیلکی مثل فسنجان یا ناردون سرو می‌شوند.

مواد اولیه این خورشت گردوی چرخ شده، سبزی (جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، نعنا و کمی شنبلیله)، آب انار، پیاز رند شده، رب انار، نمک، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ کرده و گلپر است. اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی مجله خبری غذا روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند. در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم. چند دقیقه ای قبل از اینکه پخت خورشت تمام شود گل پرها را هم با خورشت ترکیب می کنیم.

اگر گوشت اردک دوست ندارید بهتر از قبل از انتخاب خورشت‌ها از کادر رستوران سوال کنید. چون بیشتر خورشت‌ها را با گوشت اردک و به شکل سنتی درست می‌کنند. از ویژه‌ترین و بهترین غذاهای شمالی است که در گیلان و مازندران بشدت پرطرفدار است.

فرقی نمی‌کند که قصد سفارش اینترنتی ناهار و شام دارید یا می‌خواهید خودتان برای آشپزی دست‌به‌کار شوید، در هر حال، آشنایی با غذاهای شمالی یا جنوبی با ماهی به شما کمک می‌کند که در انتخاب بهترین مورد آگاهانه‌تر عمل کنید. رستوران خوش‌بین جزو اقتصادی‌ترین رستوران‌های گیلکی در تهران است. منوی آنجا ترکیب خوبی از غذاهای شمالی دارد و می‌تواند با رستوران‌های لوکس شمال شهر رقابت کند. حتی با توجه به کیفیت خوب غذاها می‌توان گفت که قیمت‌ها خیلی مناسبند. در تهیه این خورش از گوشت مرغ یا گوسفند، شکر، آلو سیاه و قیصی استفاده می‌شود. این خورش به دلیل وجود شکر، آلو سیاه و آلو قیسی، طعم ترش و شیرین لذیذی دارد.