خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما-غذا شرقی

روی گردن گاو نر یا همان گاومیش، یک برآمدگی وجود دارد که به آن کول یا دوش می‌گویند. دوش گاو‌های جوان فقط تازه هستند و دوش گاو‌های پیر سفت می‌شوند. رستوران دربند لطفی چابکسردرست روبروی رستوران خاور خانم، رستورانی بزرگ‌تر در سه طبقه قرار دارد به نام رستوران دربند عباس لطفی. این رستوران فضایی دلچسب و منظره‌ای عالی دارد که در طبقه سوم آن می‌توان منظره کم‌نظیر کوه و دریا را در کنار هم شاهد بود.

  • رستوران و سفره‌خانه سنتی بامداد هم در بین رستوران های گیلان یکی از بهترین منظره‌ها را با اتمسفری فوق‌العاده به شما هدیه می‌دهد.
  • اگر قصد دارید غذا های رشت و گیلان را امتحان کنید بهتر است به یک رستوران با کیفیت و مناسب بروید.
  • سبزی‌های محلی، بادمجان، سیر و رب آلوچه می‌شود و خوشمزگی گوشت مرغ یا ماهی موجود در خورش ترش واش را بیشتر می‌کند.
  • مرغ ناردونی را می‌توان با تکه‌های فیله مرغ نیز تهیه کرد که زمان پخت آن کمتر می‌شود.

این غذای لذیذ با استفاده از ادویه‌های مختلف، پیاز، شکر و لیموترش مزه دار می‌شود. در رستوران های محلی چالوس و مازندران می‌توانید این آش بی نظیر را سفارش داده و یک سفر دلچسب را تجربه کنید. قلعه گردن یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تنکابن به شمار میرود. جایی که در ارتفاعات تنکابن واقع شده پس هوایی بسیار دوست داشتنی و دلنشین دارد و طبیعتی بسیار بکر و دست نخورده که برای طبیعت گردی و لذت بردن از آرامشش منطقه ای بی نظیر خواهد بود.

۲. رستوران محرم رشت

برای تهیه غذا از این رستوران می‌توانید به یکی از دو شعبه آن بروید. شعبه اصلی رستوران گمج در مجموعه رستوران‌های سیاوش قرار دارد. وقتی به خیابان حقانی رسیدید و جهان کودک را رد کردید، از بلوار شهیدی به کوی کمان شرقی بروید مجله خبری غذا و آنجا می‌توانید تابلوهای مجموعه را ببینید. شعبه دیگر گمج فقط بیرون‌بر است و در فودکورت راه‌ چوبی در پارک آب و آتش فعال است. البته در آنجا می‌توانید غذایتان را در همان فودکورت میل کنید اما رستوران فضای اختصاصی ندارد.

تبدیل وضعیت ۸ هزار ایثارگر در وزارت آموزش و پرورش

مالابیج یکی از غذاهای شمالی با ماهی است که هم در شهرهای استان گیلان و هم در شهرهای استان مازندران تهیه و پخت می‌شود. ماهی در وعده‌های غذایی مردمان گیلان و مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد. البته شمالی‌ها ماهی را به دو شکل شور و دودی نیز در می‌آورند که مزه خاصی به خود می‌گیرد. نازخاتون یکی از غذاهای شمالی با بادمجان است که در بیشتر شهرهای شمالی مانند رشت، شفت، رستم‌آباد و … به‌عنوان چاشنی در کنار غذای اصلی قرار می‌دهند. سیر واویج یکی از غذاهای شمالی رشت محسوب می‌شود که از ترکیب برگ سیر تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود.

بعد ماهی را بشویید و داخل صافی بگذارید تا آب آن برود و یا با دستمال خشک کنید.سبزی ها را تمیز کنید و پس از شستن، داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس سبزی ها را با مغز گردو چرخ کنید.بعد از چرخ کردن این مواد، رب انار، نمک، فلفل و مقداری گلپر را با آنها مخلوط کنید. هویج ها را به شکل خلالی 2-3 سانتی خرد کنید و به آلوها اضافه کنید.

مسیر های مختلفی هست که شما را وارد بلوار شیرودی می کند و در انتهای بلوار شیرودی و از طریق میدان آزاد، وارد بلوار کریم آباد می شوید و در انتهای کریم آباد هم وارد جاده اصلی خواهید شد. زمانی که وارد جاده اصلی، جاده ساحلی یا جاده تنکابن به شیرود شدید، بعد از مسافتی 400 متری در سمت راست جاده رستوران را مشاهده خواهید کرد. رستوران سنتی کابانا کباب تنکابن جایی است که اگر به دنبال رستورانی خاطره انگیز هستید نباید از دستش بدهید. رستوران سنتی کابانا کباب یک رستورانی دو طبقه است و ظرفیت خوبی هم دارد اما چون جزء معروف ترین رستوران های تنکابن می باشد، در ایام شلوغ سال شاید سر و صدای مشتریان بخاطر حضور جمعیت زیاد در محیطی کوچک کمی ناخوشایند باشد.

۱۱- آش ترش یا ترشه آش سنتی و محلی گیلانی

ماهی سفید، سبزی‌های محلی و گردو مواد اصلی این ماهی خوشمزه را تشکیل می‌دهند. نازخاتون در واقع به‌عنوان یک پیش غذا یا چاشنی روی سفره‌های گیلانی می‌درخشد. این غذای خوشمزه از بادمجان، سیر، ریحان و آبغوره تازه تهیه می‌شود.

در کنار این شامی خوشمزه می‌توانید از سیر تازه، باقلا خام، کال کباب و … باتوجه‌به سلیقه خود استفاده کنید. این غذا هم انتخاب مناسبی برای کسانی است که به غذاهای سنتی علاقه دارند اما گیاه خوار هستند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، تقریبا همان ماهی شکم پر است با این تفاوت که سبزیجاتی که در آن استفاده می شود مخصوص شمال ایران هستند. تا حد ممکن از خرید غذاهای گوشتی از غرفه‌ها صرف نظر کنید، زیرا احتمالاً مدت زمان قابل توجهی بیرون از یخچال بوده‌اند. ته قابلمه یا تابه مورد نظر ، کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر را کف آن بپوشانید. این غذا در برخی از مواقع با حالت کاملاً خشک اما در برخی از موارد هم کمی آبدار برداشته می‌شود.

یک غذای ساده سنتی در گیلان، این کوکوی خوشمزه است و در شب سال نو معمولاً طبخ می‌شود. یک غذای مقوی که از تخم یا خاویار ماهی سفید به همراه سیب‌زمینی، پیاز، سیر، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود. یک کباب اصیل و بی‌نظیر گیلانی است که با ترکیب سبزی‌های محلی و آب انار طعم بی‌نظیری پیدا می‌کند، نسبتاً ترش است و می‌تواند یک غذای خوشمزه برای مهمانی‌ها باشد. اگر بخواهیم اناربیج را برایتان شرح دهیم، باید بگوییم که با غذایی شبیه به فسنجان روبرو هستید. این غذا از غذاهای معروف شب یلدا است که سر سفره شمالی‌ها حاضر می‌شود. ترکیبات این غذا، رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ‌کرده است.

برای درست کردن این غذا گوشت ها با ترکیب سبزیجات خرد شده روغن، پیاز، سیر رنده شده، گردوی چرخ شده و رب انار مزه دار و روی زغال کبابی می شوند. شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است. مالابیج یکی از آن غذاهای شمالی دریایی است که هم در گیلان و هم در مازنداران پرطرفدار است و برای درست کردن آن از ماهی سفید، سبزی‌ های معطر، مغز گردو و رب انار استفاده می شود. ماهی ها بر روی آتش یا ذغال درست می شوند اما از آنجایی که امروز بیشتر خانواده ها فر دارند تهیه ی آن کمی راحت تر شده است. در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر می شود و در آخر هم ماهی بر روی زغال کبابی می شود. کال کباب یکی از پیش غذاهای شمالی است که در سفره‌های شمالی زیاد به چشم می‌خورد.