دستپخت زنان بختیاری رنگین کمان سفره خانواده های چهارمحالی

این غذا منبع فیبروسبوس مناسب برای پوکی استخوان، خون ساز است. به ، پیاز، آلو ،شکر، روغن، گوشت، رب گوجه و نمک مواد تشکیل دهنده آن است.پیاز هارا با گوشت و فلفل سرخ می کنیم سپس یک لیوان آب در آن میریزیم و سایر مواد را اضافه می کنیم. از پر طرفدارترین کباب های ایرانی است که اصالتش به لرستان بر می گردد و در همه جای ایران و دنیا پخته می شود. این کباب لذیذ از راسته ی گوسفندی، فیله ماهی و سینه ی مرغ پخته می شود. کباب بختیاری اصیل، دارای یک طعم خوشمزه و بی نظیر است که با گوشت بره و دنبه به شکل یک در میان سیخ می شود.

  • شما می‌توانید برای تزئین سوتی پلو، کشمش و خرما را در روغن یا کره به‌همراه دارچین تفت دهید و آن‌ها را در انتها روی برنج بریزید.
  • این غار شگفت‌انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست.
  • البته در روش اصیل تهیه کباب بختیاری توسط خود بختیاری‌ها از گوشت راسته گوسفند به همراه دنبه گوسفند استفاده می‌شود که یکی در میان به سیخ کشیده می‌شوند.
  • از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذای متفاوت، چرب و پرکالری می‌توان به سیر، ماست، نمک و ادویه‌های مخصوص اشاره کرد.

غذای لذیذ و نوستالژیک اکبر جوجه در کنار سس انار، یک لیوان دوغ، ماست، زیتون و دیگر مخلفات شمالی، تجربه سفر به شمال کشور را برایتان تکمیل می‌کند. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد. در نهایت، گوشت پخته شده را با مخلفات در ظرف بکشید و برنج را روی آن بریزید. خورش سیب سبز، یکی از خورش‌های کمتر شناخته‌شده استان لرستان است که با گوشت ران گوسفندی، روغن مایع، برگ بو، پیاز، آب، نمک و فلفل، سیب درختی، پیاز داغ، سرکه، شیره‌ انگور یا خرما و نشاسته‌‌‌ ذرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست می‌شود. این خورش به‌قدری خوشمزه است که کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید.

۱۵. غذاهای محلی استان فارس

در زمان صفویان تلاش برای ایجاد شکاف در کوه و انتقال آب راه به جایی نبرد. این شکاف که در نزدیکی تونل است خود یکی از دیدنیهای تاریخی منطقه است . این دشت حدود ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای ینواستکی ، از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

پیازو

سیخ‌ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود. شما می‌توانید سبزیجات دیگر نظیر گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، کدو و… را در کنار کباب بختیاری تابه‌ای سرخ کرده یا کبابی کنید. در ادامه این مطلب خواندن مقاله طرز تهیه کباب برگ گوسفندی و طرز تهیه کباب کوبیده را از دست ندهید.

کله جوش

آن‌ها یک کیسه با استفاده از شکم گوسفند که دارای چربی فراوان است تهیه می‌کردند تا گوشت پخته‌شده را در درون آن بریزند. زمانی که گوشت خشک می‌شد، روی آن، یک لایه چربی می‌بست و مانند کنسرو از ورود میکروب و انواع باکتری‌ها به درون گوشت جلوگیری می‌کرد. با این روش، گوشت‌های قورمه چند ماه در داخل مشک یا کوزه باقی می‌ماندند و طراوت و تازگی خود را از دست می‌دادند؛ به همین دلیل، سبزی‌های متنوع و خوشبو به گوشت‌های قورمه اضافه می‌شد تا غذایی لذیذ و دلچسب به دست آید. برای آشنایی بیشتر با انواع خورش قورمه سبزی در ایران به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.