دستپخت زنان بختیاری رنگین کمان سفره خانواده های چهارمحالی-غذا شرقی

برای تهیه خورش آلو به سبک مردم چهارمحال و بختیاری، گوشت گوسفند همراه با پیاز، ادویه و رب انار پخته می‌شود و مقدار زیادی آلو سیاه خشک شده به آن اضافه می‌شود. آن‌ها برای تهیه آش دوغ، حبوباتی نظیر نخود، لوبیا سفید و عدس را به همراه برنج، تره، گشنیز و شوید می‌پزند و سپس به آن دوغ ترش اضافه می‌کنند. برای تهیه آش دوغ، معمولا از دوغی که به مدت چند روز بیرون از یخچال یا حتی در معرض آفتاب بوده استفاده می‌کنند تا میزان ترشی آن بیشتر باشد و به این ترتیب آش دوغ خوش‌طعم‌تری داشته باشند. آش دوغ با استفاده از پیاز داغ و نعنا داغ تزیین می‌شود و به‌عنوان یکی از غذاهای چهارمحال و بختیاری روی سفره می‌آید. هریک از انواع مختلف کباب که در فرهنگ آشپزی ایرانی وجود دارد، مربوط به منطقه خاصی از ایران هستند. کباب بختیاری نیز که امروزه به عنوان یکی از انواع کباب در بین ایرانیان و گردشگرانی که به این کشور می‌آیند محبوبیت دارد ار غذاهای چهارمحال و بختیاری است.

  • سرزمین بختیاری در غرب منطقه فارس و ترک‌نشین چهارمحال قرار دارد.
  • در تهیه این آش، بوسور به همراه پیاز، آرد و ادویه در آب پخته می‌شود و زمانی که این ترکیب با لعاب گیاه بوسوره جا افتاد، آش اماج آماده است.
  • البته ناگفته نماند که این غذا را افرادی که مبتلا به چربی خون هستند نباید استفاده نمایند چرا که داخل آن چربی های گوسفندی استفاده شده است که برای این افراد مضر است.
  • این تفریحگاه، دارای چشمه‌ای است که منابع آبی آن در زیر کوه سیاسرد واقع شده‌اند.
  • به‌علاوه از یاد نبرید که طعم غذاهای محلی خوشمزه مثل کباب بختیاری، آش اوماج، کالاجوش، آش دوغ را هم حتما بچشید؛ اگرنه طعم‌های بی‌نظیری را از دست خواهید داد.

گردشگاه چشمه زنه هفشجان در دامنه کوه جهان بین و مجاور هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند.[۴۷]این گردشگاه نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است. آب معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی دشت هفشجان، سدی بر روی این چشمه احداث شده‌است.

برای مشاهده همه چیز درباره استان چهارمحال و بختیاری کلیک کنید. کباب بختیاری یکی از کباب های بسیار محبوب و خوشمزه ایرانی است که با روش های متنوعی تهیه می شود. این کباب خوشمزه در برخی شهرها فقط با گوشت گوسفندی تهیه می شود. روش پخت این کباب در رستوران های معمولا ترکیبی از گوشت قرمر و گوشت مرغ است، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب بختیاری در ادامه با چی شی همراه باشید. جاهای دیدنی شهرکرد که بسیارند؛ اما یکی از آن‌ها موزه باستان شناسی شهر کرد است.

آشنایی با روش تهیه دو اسموتی انرژی زا ؛ مخصوص صبحانه

این مسجد از سه ورودی در شمال، شرق و غرب این بنا تشکیل شده است. از جمله نکات قابل توجه این بنا که نظر هر بیننده‌ ای را جلب می‌کند، می‌توان به تزئینات و کاشی ‌کاری‌ های هفت رنگ و زیبای آن اشاره کرد. غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و مجاورت شهر ‘باباحیدر’ در مسیر دره‌ای زیبا و در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته‌است. این غار شگفت‌انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. هرچند استان چهار محال و بختیاری در زمینه کشاورزی، باغداری و دام‌داری در سطح کشور مطرح تر است اما صنعت هم در این استان از رونق خوبی برخوردار است. برای آشنایی با طرز تهیه شوربای قیمه ریزه لطفا اینجا را کلیک بفرمایید .

خوشمزه ترین طرز تهیه کباب بختیاری

به‌علاوه از یاد نبرید که طعم غذاهای محلی خوشمزه مثل کباب بختیاری، آش اوماج، کالاجوش، آش دوغ را هم حتما بچشید؛ اگرنه طعم‌های بی‌نظیری را از دست خواهید داد. آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد بسیار دلپذیر بوده و طبیعتی بکر را برایش رقم زده است. طبیعتی مجله خبری غذا که از آبشارها گرفته تا دره‌ها، رودها و تپه‌هایش، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در ادامه مطلب، بهترین دیدنی‌های چهارمحال و بختیاری و شناخته ‌شده ‌ترین مناطق این استان را معرفی خواهیم کرد. جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری در گروه جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور قرار می‌گیرند.

یکی از غذاهای معروف لری که در پخت آن از سبزی ورکواز استفاده می‌شود. این سبزی محلی در کوه‌ها و دشت‌های بروجرد یافت می‌شود و برای درمان بیماری‌های مفصلی مثل روماتیسم بسیار مناسب است. در بروجرد این آش به عنوان یک غذایی که به عملکرد روده‌ها کمک می‌کند، شناخته می‌شود. برای پخت این غذا سبزی را می‌پزند و به آن عدس، بلغور و برنج اضافه می‌کنند. از یکی معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای رستوران بختیاری شهرکرد، کباب آن است.

آو تفتاله در حقیقت یکی از انواع آش‌های استان چهارمحال و بختیاری است. انواع آلو از جمله محصولات باغی معروف در استان چهارمحال و بختیاری هستند و مردم این استان با این میوه غذاهای مختلفی طبخ می‌کنند. غذای خوب خوردن در سفر، یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که کیفیت و حال خوب سفرتان را چند برابر می‌کند. فکرش را بکنید که این سفر،‌ رفتن به یکی از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین شهرهای کشورمان باشد. می‌خواهیم در این شهر گشت‌و‌گذار کنیم و با رستوران‌های شهرکرد آشنا شویم.

اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است. فست فود کش لقمه یکی دیگر از جاهایی است که برای خوردن غذاهای فست فود با کیفیت عالی، بسیار مناسب است. این رستوران در بین بهترین رستوران‌های شهرکرد قرار دارد و غذایی با طعمی متفاوت و کیفیتی باورنکردنی در اختیارتان قرار می‌دهد. ابتدا پیاز را خوب سرخ کنید گوشت یا مرغ را به آن اضافه کرده بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه دهید تا گوشت با آب خودش بپزد. در این فاصله ترشی ناردون یا همان دانه انار خشک را با دو سه لیوان آب بگذارید روی شعله تا پخته شود و ترشی خودش را به آب بدهد.