دستپخت زنان بختیاری رنگین کمان سفره خانواده های چهارمحالی

برای تهیه این آش ابتدا باید داخل یک قابلمه بزرگ مقداری آب و ماش بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا ماش بپزد. صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند. صنایع ماشینی این استان بیشتر در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‌اند. از مهمترین کارخانه های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری می توان به کارخانه قند شهرکرد، کارخانه ریسندگی بروجن و صنایع شیر و لبنیات شهرکرد اشاره نمود.

  • آب مورد استفاده برای پخت کوفته‌ها نباید بیش از حد باشد؛ زیرا در غیر اینصورت کوفته‌ها از هم باز می‌شوند و ظاهر خود را از دست می‌دهند.
  • گوشت خرد کرده با روغن سرخ می ­کنند و با آب می ­پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می­ خورند این غذا خوراک روزانه­ ی خانوار ایل است.
  • فضای وسیع و هوای لطیف و چشم انداز های قدیمی همراه با آواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانون های مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است.
  • اشکنه در شهرهای مختلف ایران با توجه به فرهنگ آن منطقه و نوع سبزیجاتی که در آن ناحیه وجود دارد، به‌شکل‌های مختلفی طبخ می‌شود، اما روغن، آب و پیاز، اجزای اصلی تشکیل‌دهنده تمام انواع اشکنه هستند.
  • سیخ‌ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود.
  • برای طعم دار کردن گوشت و مرغ، می‌توانید از مقداری فلفل دلمه ای خرد شده نیز استفاده کنید.

همچنین اشتراک گذاری تجارب مسافران در بخشهای مختلف از ویژگیهای بارز و خاص سایت محسوب میشود و با استقبال بسیار زیاد کاربران نیز مواجه شده است. یکی از رستوران های معروف تبریز، رستوران آتش می باشد که با لیستی از غذاهای متنوع و… رستوران آشپزخانه سبز تبریز یکی از بهترین رستوران های این شهر است و از محبوبیت… دمنوش دارچین با عناب و گل‌گاو‌زبان، دمنوش سنبل الطیب، دمنوش دارچین به همراه بهارنارنج، دمنوش بادرنجبویه و دارچین، دمنوش آویشن و دارچین، دمنوش زنجبیل و دارچین، دمنوش مرزنجوش. در گذشته زنان معمولا خانه دار بودند و مردان یک شیفت کاری داشتند و بقیه اوقات خود را در خانه می گذراندند، تعامن بنا همسایگان نیز بیشتر بود. افراد فرصت کافی برای استراحت، غذا خوردن و تفریح داشتند اما در حال حاضر شرایط تفاوت پیدا کرده است.

۱۹. غذاهای محلی استان خوزستان

این چشمه پر آب علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب آمده و چشم انداز زیبایی را برای شهر لردگان به وجود آورده است. اطراف این چشمه به صورت پارکی جهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است. این استان از نظر جاذبه های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بسیار غنی است.

خورش قورمه سبزی

قلیه ماهی جنوبی با سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، ماهی جنوبی، تمر هندی و ادویه‌جات تهیه می‌شود. مردم هر منطقه در جنوب کشور از یک نوع ماهی خاص برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز از میش ماهی و هامور و در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند.

از غذاهای پر طرفدار و مجلسی قوم بختیاری پلو خورش به می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد . آرد را الک می کنند کمی آب به آرد می زنند و می مالند تا دانه دانه شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور یا لیز که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. توله یک نوع گیاه با برگ های نسبتا پهن است که در فصل پاییز و زمستان در خوزستان می روید و از آن آش بسیار خوشمزه و لذیذی درست می کنند. کله جوش از غذاهای مورد علاقه عشایر این منطقه می باشد و در بین آنها بیشتر رونق دارد.