رستوران سنتی چلچراغ بزرگترین کافه رستوران سنتی شهرکرد-غذا شرقی

در دکوراسیون این رستوران از رنگ‌های شاد و زیبا استفاده شده است که اشتهای شما را چندین برابر می‌کند. موقعیت مکانی رستوران نیز در شهر خوب است و به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. بهداشت و پاکیزگی در رستوران و چیزهایی مانند رعایت فاصله اجتماعی و ماسک نیز در این رستوران کاملاً دقیق اجرا می‌شوند و نباید نگران آن‌ها باشید. قلعه چالشتر اثری با شکوه از نظر معماری و هنر حجاری در ایران است که در پنج کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این قلعه تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است که با ستونهای ایستاده از سنگ خودنمایی می کند. قلعه در منطقه چالشتر واقع شده که در دوره صفویه مرکز حکمرانی چهارمحالی ها بوده که به وسیله کلانتران، روستاها و مناطق تحت سیطره خود را کنترل می کردند .

این تونل به منظور انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌ها به زاینده رود ایجاد شده‌است. روستای سراقا سید، با قدمت ۶۰۰ ساله در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌است. روستای سرآقاسید به دلیل معماری پلکانی خود به ماسوله زاگرس شهرت دارد. می‌توان گفت این روستا تنها روستایی از ایران است که هنوز زندگی به روال گذشته و با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر جریان دارد این در حالی است که جمعیت ماسوله حدود ۳۰۰ نفر می‌باشد. در این مرحله به ترتیب دو تکه گوشت قرمز و دو تکه گوشت مرغ را به سیخ بکشید. سپس این این روند را تا جایی ادامه دهید، که وزن هر سیخ به 150 گرم برسد.

سس کباب را از ترکیب روغن محلی، رب، زعفران و چند ادویه تهیه می‌کنند و موقعی که گوشت به آرامی روی ذغال می‌پزد بر روی آن از سس می‌زنند تا خوش طعم و عطر شود. ردی)، به عنوان جدیدترین سامانه رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران شروع به فعالیت کرده است. اگر قصد مسافرت به هرکدام از مناطق کشور را دارید، میتوانید از خدمات سایت بوم گردی جهت رزرو اقامتگاه های مطمئن و تضمین شده استفاده کنید. انواع اقامتگاه و ویلا در سراسر ایران از طریق سایت بومگردی قابل اجاره هستند. در غذای تلفنی خان ننه تبریز انواع غذاهای اصیل ایرانی مثل انواع کباب، انواع خورش،… از غذاهای پر طرفدار و مجلسی قوم بختیاری پلو خورش به می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد .

  • چهارمحال و بختیاری را می توان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستان ها پیدا کرد.
  • در ۵ کیلومتری جنوب شهر فارسان و ۳۷ کیلومتری شهرکرد ، در مجاورت روستای ده چشمه ، گردشگاهی مصفا به نام پیر غار وجود دارد.
  • غذایی است که برخلاف آنچه نامش نشان می‌دهد، در پخت آن از آب استفاده نمی‌شود.در حقیقت وجه تسمیه این غذا این است که گوشت را درون قابلمه می‌ریزند و در آن را می‌گذارند.
  • پیوندِ عناصر طبیعی مانند دره، سبزه‌زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را برای گشت و گذار در این مکان پدیده آورده‌است..
  • برای پخت آب‌ترشی، پیاز را به همراه کمی آرد در روغن تفت می‌دهند و به آن آب اضافه می‌کنند.
  • با داشتن چنین به‌های مرغوبی، مردم این دو استان در آشپزی خود نیز از این میوه استفاده می‌کنند.

سغدو را بهتر است در رستوران‌های سنتی و محلی لرستان امتحان کنید چون هم قیمت معقولی دارند و هم با نحوه پخت صحیح این دلمه آشنا هستند. کوفته در استان‌های مختلف ایران پخته می‌شود و یکی از غذاهای محبوب ایرانی است. در استان چهارمحال و بختیاری نیز این غذا با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات محلی این استان پخته می‌شود. مردم چهارمحال و بختیاری به طور معمول کوفته را دو شب قبل از تحویل سال نو می‌پزند. برای تهیه آو تفتاله برگه زردآلو را همراه با دانه انار و پیاز سرخ می‌کنند و با اضافه کردن کمی آب یک آش ساده اما خوشمزه تهیه می‌کنند که از معروف‌ترین غذاهای جهارمحال و بختیاری است. متاسفانه برخی از غذاهای محلی این استان به دست فراموشی سپرده شده است و با وجود اینکه بسیار مقوی و مغذی هستند اما جای خود را به انواع فست فود ها و غذاهای آماده داده اند.

برنج کته

استان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است که نزدیک به ۸۰ درصد آن را کوه ها و تپه ها در برگرفته اند. پارک جنگلی پروز در منتهی‌الیه جنوب چهارمحال بختیاری و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. گردشگاه زیبای ‘پروز’ با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره‌ای سبز قرار گرفته‌است. فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد کشیده پارک، چشمه‌های زلال متعدد، شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت زیبا را جلوی چشم بیننده به نمایش می‌گذارد. آبشار آتشگاه در ۱۹۰ کیلومتریِ شهرکرد و در ۴۰ کیلومتریِ شهر لُردگان در دره‌ای به طول دو کیلومتر قرار دارد.

اش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد. زیرا در هر گوشه‌ی شهرهای این استان، خوراکی و صنایع دستی رنگارنگ دلبری می‌کنند. خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند گز، عسل، نبات، کشک، قره قوروت از سوغاتی‌های خوراکی‌اش هستند. گلیم‌ها، جاجیم‌ها و فرش‌های دستبافت (معروف به بی‌بی باف) هم از صنایع دستی زیبای این استان هستند.

سالاد روستایی

جونقان یا جونقون شهر کوچکی است در ۳۸ کیلومتری شهر کرد که مقر سکونت خانهای بختیاری بوده است. ابتدا از راه پله ها وارد محوطه های بزرگ به نام هوس خانه می‌شود که در وسط آن یک سالن بزرگ به نام سفره خانه وجود دارد و اتاق آینه در جوار آن قرار گرفته است . آب و هوای منطقه به علت ماهیت کوهستانی مرتفع، که در مسیر بادهای مرطوب و سیستم های مدیترانه ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه می گردد ،دارای بارش های نسبتاً مناسب است . در خطه بختیاری در دل صخره‌ها و یا سنگ های عظیم، فضاهایی با متوسط طول ۲.۳۰ متر و عرض ۲ و ارتفاع ۱۲۰ متر ایجاد می‌کردند که دارای دریچه های مربع شکل با در سنگی بودند. بردگوری ها به گونه ای انفرادی و یا چندتایی ردیف گردیده و بیانگر فرهنگ تبیین در طول بیش از ۱۵۰۰ سال در منطقه و نفوذ مذهب زرتشت و پیروان آن در این خطه هستند. بختیاری ها برای پاس داشت جنگاوران و دلاوران خود بر روی قبر آنان مجسمه ای تراشیده از سنگ و به شکل شیر با نقاشی از اسب و شمشیر قرار می دادند.

تقسیمات کشوری

یکی از لذیذترین غذاهای سنتی لرستان آش شله ماش است که به خاطر داشتن مواد تشکیل دهنده آن مثل لوبیا چیتی، عدس، ماش، آب گوشت و برنج خاصیت بسیار زیادی دارد و انرژی لازم در طول مجله خبری غذا روز را تامین می‌کند. برای پخت این آش، ماش را به همراه برنج می‌پزند و به آن پیازداغ و ادویه اضافه می‌کنند. برای اینکه آش جا بیفتد نیاز هست چند ساعتی روی شعله ملایم بپزد.

با توجه به محبوبیت در میان تمام ایرانیان علاوه بر شهرکرد، در اغلب رستوران ها در تمامی شهرهای ایران این غذا سرو می شود. یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای رستوران بختیاری شهرکرد، کباب آن است که با توجه به محبوبیت در میان تمام ایرانیان علاوه بر شهرکرد، در اغلب رستوران ها در تمامی شهرهای ایران این غذا سرو می شود. در فصل گرما اغلب آب ترشی درست می­ کنند برای تهیه این غذا، دانه ­های انار، (اناردون) را خوب می‌جوشانند تا پخته شود، بعد کمی انجیر و مویز وکمی روغن به آن اضافه کرده وقتی آماده شد نان در آن می­ ریزند و می‌خورند. عدس را تمیز کرده و با گوشت چرخ کرده با بدون گوشت می­پزند پس از پخته شدن مقداری آویشن و سیر و فلفل و روغن به آن می­ زنند و می ­کوبند و آب آنرا جدا کرده و با نان خشک می­ خورند و کوبیده آنرا با نان، معمولاً این غذا را برای صبح زمستان می­ پزند. گوشت را با گشنیز و جعفری داخل هاون سنگی ریخته و می­ کوبند تا نرم شود. سپس آنرا با برنج نیم پخته گلوله کرده در آب قرار می ­دهند و کمی برنج و سبزی در آن می­ ریزند و پس از جوش آمدن آنرا داخل آتش کرده و حرارت می­ دهند تا کاملاً پخته شود این غذا مناسب افرادی است که سرماخورده­اند.