طرز تهیه آبریز یا اوبریز غذایی بختیاری-غذا شرقی

اگر به قصد تفریح و گردش، باروبنه سفر به چهارمحال زیبا را بسته‌اید، پس نباید آب‌وهوای بهشتی این استان را در فصل بهار و تابستان از دست بدهید. در فصل بهار، ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین زمان سفر به این بهشت دیدنی است و در فصل‌های تابستان و پاییز از اوایل شهریور تا اوایل مجله خبری غذا آبان وقت مناسبی برای دیدن کردن از زیبایی‌های این استان است. براساس سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی ابتدایی کشف شده بروی تپه‌های باستانی و آثار کهن تاریخی شهر هفشجان، قدمت این استان به هزاره هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد و بیانگر پیشینه ۹۰۰۰ ساله چهارمحال و بختیاری است.

کوفته از ترکیب گوشت چرخ کرده، ادویه، سبزی، پیاز، گردو، کشمش درست می شود.البته کوفته های عید مخصوص هستند و فقط با این مواد پخته نمی شوند. گوشت خرد کرده با روغن سرخ می کنند و با آب می پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می خورند این غذا خوراک روزانه خانوار ایل است. مرغ یکی از گوشت های مورد علاقه و بسیار پر کاربرد در غذاهای ایرانی است، که از آن چه با برنج و چه بدون برنج بسیار زیاد استفاده می شود. در میان رستوران‌های شهرکرد، کافه لئو مدرن‌ترین فضا و منو را دارد. این مکان برای سپری کردن اوقات همراه با دوستان در یک بعدازظهر، بهترین انتخاب است.

  • به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشکات برین سفره ایرانی سفره ای رنگین است و فرهنگ غذایی این سرزمین نیز فرهنگی بسیار غنی، این غنا برآمده از تنوع محیط طبیعی این کشور می باشد.
  • این غذا از غذاهای قدیمی و البته راحت لرستان است که معمولا در مراسم‌های سنتی سرو می‌شود.
  • رستوران شمال شهر برای لوکس‌پسندانی که عاشق غذاهای سنتی ایرانی هستند، بهترین انتخاب است.
  • وقتی می‌خواهید به رستوران چوبین وارد شوید، با دری چوبی مواجه خواهید شد که شما را به داخل خانه‌ای قدیمی هدایت می‌کند.
  • فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید.

آب‌وهوای کوهستانی این استان زمستان‌هایی سرد و پر برف و تابستان‌های خنک و مطبوع را برایش به ارمغان آورده است. همانطور که در نقشه چهارمحال و بختیاری مشاهده می کنید، 10 شهرستان (ازجمله شهرکرد(مرکز استان)، بروجن، کوهرنگ، اردل و لردگان) و 43 شهر را در خود جای داده است. چهار محال بختیاری استانی کهن است که به گواه دفینه‌ها و سفالینه‌هایش عمری بیش از 9000 سال دارد. فرهنگ بومی استان چهارمحال و بختیاری بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است . اگر قصد دارید این استان اصیل و زیبایی‌های بی‌شمارش را بیشتر بشناسید در این مطلب با ما همراه شوید. ابتدا پیاز را خوب سرخ می کنیم گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه می دهیم تا گوشت با آب خودش بپزد.

مورد عجیب زنی ۹۰ ساله که پس از ۷۱ سال از دانشگاه فارغ التحصیل شد

فضای دلنشین رستوران و منویی کامل از غذاهای مختلف ایرانی که قیمتشان هم مناسب است، باعث شده که این رستوران بین مردم محبوب شود. رستوران قصر ۳ سالن مجزا دارد که برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها استفاده می‌شوند. فضای رستوران بزرگ است و تمام میزها با فاصله از یکدیگر چیده شده‌اند. ترکیب مناظر رود خروشان زاینده رود، پل زمانخان و طبیعت زیبای منطقه و نیز از اقدامات انجام شده جهت رفاه گردشگران، این ناحیه را از مهمترین قطبهای گردشگری استان قرار داده است.

برنج کته

پرورد دوغ غذای محلی دیگری از استان چهارمحال و بختیاری است که این غذا شامل سبزی آش، برنج، دوغ، آرد و پیازداغ است. سبزی آش را بعد از شستن و خرد كردن می‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می‌كنند بعد كه برنج پخته شد كمی آرد را در آب حل كرده و به آن می‌افزایند تا آب آش به‌صورت غلیظ درآید و پیازداغ را هم اضافه می‌کنند. كباب بختیاری از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیاز متوسط، روغن‌زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می‌شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن‌زیتون و پیاز مخلوط می‌كنند، با زعفران آغشته نموده و سپس یک‌تکه فیله گوسفند، یک‌تکه فلفل، یک‌تکه مرغ و یک‌تکه پیاز را در سیخ می‌گذارند و روی آتش كباب می‌کنند.

تا 30 آذر فرصت داری تا با دریافت رژیم گروهی برنافیت، 1 ماه رژیم رایگان هدیه بگیری. از دیگر صنایع دستی زیبای این استان می توان به خرسک و جاجیم اشاره کرد که عمدتا توسط عشایر بافته میشود. کشک و قارا یا همان (قره قوروت) سنتی، که طعم ترش طبیعی آن دهان شما را آب می اندازد. این قلعه توسط علیقلی خان سردار اسعد بختیاری در زمانی که وی زمامداری ایل بختیاری را به عهده داشت، ساخته شده است و بر این اساس قدمت آن به بیش از یکصد سال می‌رسد . در این مجموعه قلعه اندرونی با یک دالان قسمت خانه‌نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای ده ستون سنگی است.

آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSOR یا لیز Lis که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می­ زنند و آرد را اضافه می کنند. اماج یکی دیگر از آش‌های ساده بختیاری است که برای تهیه آن از نوعی سبزی کوهی به نام بوسور یا لیز استفاده می‌شود. این گیاه را با نام‌های دیگر همچون بن سرخ، پیاز یزدی، لپو و سوره بنه نیز می‌شناسند، گیاهی با ظاهری شبیه به تره که در دامنه کوه‌های غرب ایران می‌روید. آب‌ریز غذایی است که برخلاف آنچه نامش نشان می‌دهد، در پخت آن از آب استفاده نمی‌شود. در حقیقت وجه تسمیه این غذا این است که گوشت را درون قابلمه می‌ریزند و در آن را می‌گذارند.

کباب ملک خاتون

این نان طعم شیرینی دارد و پس از پخته شدن، می‌توان به آن شیره انگور یا خاک قند اضافه کرد. زمانی که به خانه یک شخص لری بروید یا در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشته باشید، از شما با این نان استقبال می‌کنند و در واقع آن را نوعی احترام به مهمان می‌دانند. برای اجاره اقامتگاه در لرستان کافیست این منطقه را در هومسا جستجو کنید تا گزینه‌های موجود برایتان ظاهر شود.

سبزي آش را بعد از شستن و خرد كردن مي‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه مي‌كنند بعد كه برنج پخته شد كمي آرد را در آب حل كرده و به آن مي‌افزايند‌ تا‌ آب ‌آش به ‌صورت‌ غليظ‌ درآيد ‌و ‌پياز ‌داغ‌ را ‌هم ‌اضافه ‌مي‌كنند. غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، بسیار متنوع و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشند. استان چهارمحال و بختیاری، اقلیم و طبیعت زیبا و منحصر بفردی دارد، طبیعت خاص این استان، انواع مواد شامل میوه و غلات و دام و…. را در اختیار ساکنان قرار داده تا مردم این استان بتوانند با استفاده از این مواد غذایی غذاهای رنگین و لذیذ تهیه کنند. همگی ما زمانی که به سفر می رویم علاوه بر بازدید از بازارهای سنتی و آشنایی با صنایع دستی آن منطقه و یا شهر، تمایل داریم تا غذاهای محلی آن منطقه را نیز بچشیم.