طرز تهیه دستور پخت چند نوع غذای شمالی-غذا شرقی

برای تهیه این غذا به موادی همانند گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب نیاز است. «واویشکا» غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه واویشکا روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورشت محبوب و پر استفاده‌ای که با انار، رب انار، زعفران، مرغ، پودر طیر و موسیر، پیاز و روغن کنجد تهیه می‌شود و می‌توان به جای گوشت مرغ از گوشت دیگر پرندگان نیز برای طبخ آن استفاده کرد. چکدرمه غذایی مانند استانبولی پلو است که ترکمن‌ها در ظروف خاصی به نام قازان و با استفاده از گوشت، برنج، پیاز، رب گوجه فرنگی، و ادویه جات بسیار درست می‌کنند. ضمن اینکه در برخی نقاط گلستان، چکدرمه به وسیله گوشت ماهی طبخ می‌گردد. غذایی که به فسنجان شباهت دارد با این تفاوت که در آن از سبزی و آب انار نیز استفاده می‌شود. گوشت چرخ شده، سبزیجاتی مانند تره، جعفری، گشنیز، نعنا، اسفناج، گلپر و شنبلیله و همچنین آب انار، گردو و پیاز رنده شده، رب انار و ادویه جات موادی هستند که در تهیه این غذای فوق العاده، به کار برده می‌شوند. این خورشت بسیار خوشمزه با گوشت قلقلی، سبزیجات معطر نظیر تره، جعفری، گشنیز ، گردو، رب انار و خود دانه های انار تهیه می شود.

مسیر را به سمت جنوب تا انتها ادامه می دهید تا به خرم آباد برسید. سپس در خرم آباد وارد بلوار شکارچی می شوید و باز هم مسیر را به سمت جنوب ادامه می دهید تا وارد قلعه گردن شوید. در انتهای مسیر واقع در قلعه گردن، یک پیچ نسبتاً تند در پیش رو قرار دارد و با عبور از پیچ، بعد از مسافتی کوتاه رستوران زیر آسمان شهر را در سمت چپ مسیر مشاهده خواهید کرد. همچنین در مقابل رستوران هم فضای پارک برای مشتریان تعبیه شده و نیازی نیست نگران جای پارک باشید. معدود شهر هایی در استان مازندران هست که مملو از کافه های دوست داشتنی باشند مانند متل قو و یکی از این شهر ها هم تنکابن می باشد. در جای جای تنکابن تا دلتان بخواد کافه میبینم از کافه های ساحلی تا کافه هایی که محیطی خاص و بی نظیر دارند.

سیر قلیه یکی از غذاهای سنتی گیلان است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه و گوشت اردک تهیه می‌شود. مزه عالی گوشت اردک و رنگ سبز برگ سیر باعث می‌شود که این غذا مانند یک نقاشی شمالی به نظر برسد. اگرچه شاید بتوانید این خورش خوشمزه را در شهر خود تهیه کنید، اما طعم اصیل سیر قلیه تنها و تنها در شهر سرسبز و خوش آب و هوای گیلان پیدا می‌شود. باقلاقاتوق یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی گیلان است. تلفیق باقالی تازه شمالی با شوید، سیر و تخم‌مرغ بافت نرم و طعم بی‌نظیری به این غذای سنتی گیلانی می‌بخشد. این غذا که به آن خورش باقالی نیز می‌گویند به طور معمول با برنج شمالی سرو می‌شود.

  • با کارناوال سری به دنیای رنگارنگ و خوشمزه غذاهای گیلکی زدیم.
  • این غذا ترکیبی از بادمجان کبابی، سیر، گردوی آسیاب شده، آب انار ترش، نعنا و سبزی محلی است.
  • با این حال در بعضی روزها (مخصوصاً آخر هفته‌ها) حسابی شلوغ می‌شود و جای سوزن انداختن هم ندارد.
  • نامگذاری این رستوران نشان می‌دهد که قرار است کلی غذاهای سنتی خوشمزه نوش جان کنید و از آن لذت ببرید.

انواع چاشنی های خوشمزه مانند رب انار، سیر، روغن زیتون را نباید از قلم انداخت که پای ثابت بیشتر غذاهای گیلکی هستند و به نوعی برچسب اصالت روی خوراک های این خطه می زنند. سیر، بادمجان و گوجه جزو مواد پر مصرف برای تهیه غذاها به شمار می روند. برنج گیلان، که شهره تمام دنیاست، در بیشتر مواقع جای نان را در سفره مردم می گیرد و بیشتر به صورت مجله خبری غذا کته تهیه می شود. کرک بپرس یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران است که از آن با نام خوراک بادمجان و گوجه هم یاد می‌شود. برای تهیه این غذای لذیذ و مقرون به صرفه نیاز به گوجه‌فرنگی، بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، غوره، روغن و ادویه است. آش‌های خطه مازندران تمامی ندارد و هر کدام در نوع خود دارای طعمی بی‌نظیر و فوق‌العاده هستند.

مرغ ترش گیلانی

بشته واش یکی دیگر از غذای محلی مازندران است که از خانواده آش‌ها محسوب می‌شود؛ تنها تفاوتی که این غذا با آش دارد این است که این غذا را با برنج نیز می‌توان سرو کرد. میرزاقاسمی را باید یکی از غذاهای شناخته شده و لذیذ گیلانی دانست که در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان، صومعه‌سرا و … محبوبیت بالایی دارد. شمالی‌ها در غذاهای خود نه‌تنها از حبه‌های سیر بلکه در بیشتروقت‌ها از برگ سیر تازه نیز استفاده می‌کنند. اگر طرفدار غذاهای شمالی با بادمجان هستید، شش انداز بادمجان یکی از غذاهای محبوب گیلان است.

مزه گردی

رستوران تهران تنکابن هم غذاهای ایرانی را برای مشتریانش سرو می کند و هم غذاهای محلی. طبق گفته مشتریان رستوران که به مشتریان دائمی رستوران تهران تبدیل شده اند، غذاهای کبابی و محلی رستوران تهران از بهترین هایی هستند که در غرب تنکابن پیدا می شوند. این غذاها هم کیفیت خوبی دارند، هم مزه خاطره انگیز و از همه مهم تر، از قیمت های بسیار مناسبی هم برخوردار هستند. یک غذای مجلسی و مناسب برای پاییز است که با مرغ، دانه انار، پیاز و رب انار درست می‌شود. انار جزو مواد غذایی جذاب و دوست‌داشتنی در غذاهای گیلانی‌ها است.

یک رستوران سنتی در تنکابن که ساحلی هم باشد و از طرفی، به عنوان یک کافه رستوران جذاب و دوست داشتنی شناخته شود فقط رستوران سنتی کابانا است. رستوران سنتی کابانا کافه رستوران محسوب می شود چون کلی غذای فست فودی و ایتالیایی خوشمزه و باکیفیت سرو می کند. در غرب تنکابن زمانی که از طریق خیابان فردوسی یا خیابان های شیخ فضل الله نوری و شهید مطهری به میدان شیرودی رسیده و سپس وارد بلوار شیرودی می شوید. برخی می گویند بهترین کته کبابی تنکابن و برخی هم می گویند بهترین نیست اما از کته کبابی های خوب تنکابن، کته کبابی شهرک است. جایی که از شلوغی کم نظیرش می توان پی برد که غذا های خوبی را سرو می کند و در کنار قیمت و خدمات مطلوب توانسته نه تنها خود را بین رستوران های خوب تنکابن قرار دهد بلکه همیشه هم شلوغ باشد. اما نوبت به جذابیت های فست فود پیتزا سولی تنکابن می رسد که اینجا را نسبت به بسیاری از فست فود های تنکابن متمایز می کند.

پامادور خورش یا پامادور قاتوق یکی از غذاهایی است که در زمان کمی پخته و آماده می شود. مطنجن، متنجن یا متنجان ازخورش های محلی گیلانیو متعلق به شمال کشور است که با گوشت، روغن، آلو، قیسی و … تهیه می شود. این غذا به خاطر محبوبیت بالایی که دارد و به خاطر این که سلیقه افراد بیشتری را پوشش دهد، با مواد متنوعی درست می شود.

اناربیج، اسفناج مرجی، سیر انار و … از غذاهایی هستند که با انار درست می‌شوند. اسفناج مرجی یکی دیگر از غذاهای سنتی مازندراناست که در لیست غذاهای مقوی قرار می‌گیرد. سبزی گیجا واش نوعی سبزی کمیاب است که در برخی از جاهای گیلان می‌روید. گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید. طعم شگفت‌انگیز این غذا که در شهرهای گیلان و برخی از شهرهای مازندران درست می‌شود، شما را هیجان‌زده خواهد کرد. قبل از همه حتما می‌دانید که نیمی از طعم یک خورش شمالی به برنج تازه و خوش‌عطر همراه آن است.