طرز تهیه کباب بختیاری بهترین روش برای درست کردن کباب بختیاری پانی

تا اواخر دوره قاجار با خورش‌های ایرانی گره خورده بود و از آن پس به دلایلی، قلیه جای خود را به واژه خورش داد. هم‌اکنون نیز به غیر از جنوب ایران، در معدود نقاطی از ایران از واژه قلیه استفاده می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که شما نمی‌‌توانید در شهرهای مختلف ایران، قلیه‌های محلی را مزه کنید.

  • آب را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش آید.
  • شله مشهدی، آشی پرملات و خوشمزه است که طبخ آن به تجربه و دقت و زمان بسیاری احتیاج دارد.
  • سپس پیازهای نگینی خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.
  • کباب زردک یا کباب مشتی، یکی از انواع کباب‌های سنتی استان اصفهان است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک، آرد نخودچی و ادویه‌جات درست می‌شود.

یک لیتر آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا خورش روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزد. پس از حدود یک ساعت، کشک را در خورش بریزید و صبر کنید تا گردو به روغن بیفتد و گوشت مرغ کاملا بپزد و ریش ریش شود. خورش فسنجان و کشک را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج سرو کنید.

چلو جوجه کباب بدون استخوان

قورمه سبزی یا خورش سبزی با سبزی قورمه (تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج یا برگ چغندر)، لوبیا (قرمز، چیتی، چشم‌ بلبلی)، پیاز و گوشت قرمز درست شده و معمولا با برنج سرو می‌شود. این خورش سنتی را با نمک، فلفل و لیمو عمانی مزه‌دار می‌کنند. طبخ قورمه سبزی به زمان بسیاری نیاز دارد؛ زیرا با پخت طولانی، خورش جا افتاده‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان خوزستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. برای تهیه گردو پلو با گوشت، گردوها را درشت خرد کنید و آن‌ها را برای یک ساعت در آب خیس کنید تا پوست روی آن‌ها به‌راحتی جدا شود. گوشت رشته‌ای خرد شده را با فلفل سیاه و زعفران مخلوط کنید و برای چند ساعت کنار بگذارید تا مزه‌دار شود. یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و در یک قابلمه روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن بخار شود. سپس کمی روغن در قابلمه بریزید و پیاز را برای یک تا دو دقیقه تفت دهید تا نرم و سبک شود.

برای سرو، عنکاس را در ظرف بکشید و دور آن را با پیاز و تربچه تزئین کنید. برخی افراد در ابتدا ماهی را باسیر خرد شده، زردچوبه، فلفل قرمز، نمک، پودر زنجبیل، روغن زیتون و آب لیمو ترش مخلوط می‌کنند و برای یک ساعت در یخچال قرار می‌دهند تا ماهی کاملا مزه‌دار شود. آرد، آب یا شیر، نمک، کره محلی یا روغن کرمانشاهی، زعفران و پیچک محلی و تره کوهی يا «كنیوال» (گیاهان خودرو بهاره کوهی)، تره یا پیازچه از مواد تشکیل‌دهنده این نان سنتی هستند.

سایر مطالب آشپزی

ته‌چین گوشت گرمساری، یکی از قدیمی‌ترین غذاهای اعیانی مناطق مرکزی ایران است؛ غذایی چرب، پرکالری و البته گران که گرمساری‌ها به آن ته‌چین می‌گویند. این غذا معمولا در مهمانی‌های مهم، مجالس عروسی، ایام محرم و ماه رمضان در گرمسار سرو می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده این نسخه از ته‌چین، برنج، گوشت بره، پیاز، کشمش، زعفران، گرد لیمو، فلفل، نمک و روغن هستند. چرتمه، یکی از خورش های محلی استان سمنان است که با استفاده از اعضای درونی بدن گوسفند از جمله دنبه و جگر سیاه پخته می‌شود.

قوروت بادمجان یکی از غذاهای محلی و لذیذ استان خراسان و بیرجند است که برعکس بلغور پلو، طرز تهیه مشکلی دارد؛ زیرا برای آماده‌سازی آن باید کشک را سابید. قوروت بادمجان با کشک بیرجندی معروف به قروت درست می‌شود که در صورت عدم دسترسی به آن، باید خودتان آن را در خانه تهیه کنید. قوروت، در واقع نوعی فرآورده لبنی است که اهالی بیرجند از آن به‌عنوان یکی از غذاهای محلی و مقوی استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کله جوش است. غذايي است كه براي پختن آن ابتدا كشك را مي‌سايند و در آب ريخته و حرارت مي‌دهند. سپس در ظرف ديگري پياز سرخ مي‌كنند و سپس پيازهاي خرد شده را با نعناع داغ درون كشك حرارت داده شده؛ ‌ريخته و غذا را آماده مي‌كنند. اين غذا را ميتوان بر حسب سليقه و ذايقه با گردو وكشمش هم مصرف نمود .

به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه‌های این منطقه هندی است و تاثیر بسیاری از غذاهای هندی بر غذاهای محلی این منطقه به وضوح قابل‌مشاهده است. این استان زیبا با شهرهای دیدنی و مردمان خون‌گرمی که دارد، با غذاهای خوش‌طعم و به‌خصوص غذاهای دریایی از ماهی کبابی تا سس‌های مختلف با نان‌های گرم از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. آش بی‌بی سه‌شنبه یکی از آش‌های مشهور و لذیذ در شهر اراک است که بیشتر به‌عنوان نذری پخته می‌شود و بر سر سفره بی‌بی سه‌شنبه قرار می‌گیرد تا نیازمندان را حاجت روا کند.

در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب بختیاری تهیه کنید، کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. در صورتی که دوست ندارید از گوشت مرغ در کباب بختیاری استفاده کنید می توانید گوشت مرغ را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن از ۸۰۰ گرم گوشت گوسفندی یا گوساله استفاده کنید. اگر به این استان رفتید، غذاهی سنتی ، بومی و محلی شهرکرد را امتحان کنید. در بخش اول، شماری از غذاهای خوشمزه چهار محال و بختیاری ها را معرفی کردیم. در این گفتار به معرفی دیگر غذاهای معروف استان می پردازیم و از آش دوغ شروع میکنم که مثل آش دوغ اردبیلی ها، مشهور است. در گام بعدی، یک ردیف گوشت روی آن می چینیم و کمی آلو روی آن می ریزیم و چند تکه به هم می گذاریم.