طرز تهیه کباب بختیاری خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

سپس بلغور را آبکش کنید و آن را به‌همراه دو پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا بلغورها روی حرارت ملایم گاز بپزند. پس از پخت بلغور، سیب‌زمینی نگینی خرد شده، فلفل دلمه‌ای و فلفل سبز تند خرد شده را به‌همراه دو پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا سوپ شما روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. هم زدن مداوم سوپ بلغور را فراموش نکنید؛ زیرا بلغور به سرعت ته می‌گیرد. روغن حیوانی یا کره را در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیر له شده را با زردچوبه در تابه تفت دهید تا کمی طلایی شود.

  • جالب است بدانید که روز اول آذرماه را به نام روز جهانی قورمه سبزی نام‌گذاری کرده‌اند.
  • اگر به هر دلیلی دوست دارید کباب بختیاری را مثل کباب تابه‌ای داخل ماهیتابه درست کنید، باید برای سیخ کردن کباب‌ها از سیخ چوبی استفاده کنید.
  • این چشمه ها با فاصله نسبتا نزدیک به هم در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار هستند و به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف می باشد.

برای تهیه این آش ابتدا باید داخل یک قابلمه بزرگ مقداری آب و ماش بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا ماش بپزد. صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند. صنایع ماشینی این استان بیشتر در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‌اند. از مهمترین کارخانه های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری می توان به کارخانه قند شهرکرد، کارخانه ریسندگی بروجن و صنایع شیر و لبنیات شهرکرد اشاره نمود.

گوجه پلو

سپس آن‌ها را به صورت حلقه ای برش دهید و به کاسه مرغ و گوشت اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خوب با پیاز مخلوط شوند. استان‌های همسایه چهارمحال و بختیاری را استا‌ن‌های اصفهان، خوزستان و کهگیلویه و بوراحمد شکل می‌دهند و چنانچه با خودروی شخصی عازم این استان زیبا هستید، مسیر سفر شما از یکی از این ۳ استان خواهد گذشت. بروجن دومین شهر پر جمعیت استان چهارمحال بختیاری است که در شرقی‌ترین نقطه استان و در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز آن قرار گرفته است. بروجن در فهرست بلندترین شهرهای ایران جای دارد و معروف‌ترین جاذبه‌های آن تالاب چغاخور و تالاب گندمان است که هر ساله میزبان پرندگان مهاجر زیادی است. خورش به آلو از غذاهای سنتی یزدی است که با ترکیب آلو و به، مزه ‌ترش و شیرین (ملس) فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

قلیه ماهی جنوبی با سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)، ماهی جنوبی، تمر هندی و ادویه‌جات تهیه می‌شود. مردم هر منطقه در جنوب کشور از یک نوع ماهی خاص برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در بندرعباس از ماهی شیر یا زبیدی، در اهواز از میش ماهی و هامور و در بندر گناوه از ماهی سرخو یا همار استفاده می‌کنند.

دستور تهیه ادویه آچار سیستانی؛ جایگزین گوجه و پیاز

این چشمه پر آب علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب آمده و چشم انداز زیبایی را برای شهر لردگان به وجود آورده است. اطراف این چشمه به صورت پارکی جهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است. این استان از نظر جاذبه های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بسیار غنی است.

طرز تهیه آبریز یا اوبریز غذایی بختیاری

از غذاهای پر طرفدار و مجلسی قوم بختیاری پلو خورش به می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد . آرد را الک می کنند کمی آب به آرد می زنند و می مالند تا دانه دانه شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور یا لیز که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. توله یک نوع گیاه با برگ های نسبتا پهن است که در فصل پاییز و زمستان در خوزستان می روید و از آن آش بسیار خوشمزه و لذیذی درست می کنند. کله جوش از غذاهای مورد علاقه عشایر این منطقه می باشد و در بین آنها بیشتر رونق دارد.