غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری ویرگول

مقداری روغن در تابه بریزید و اجازه دهید تا روی شعله متوسط گاز داغ شود. سپس سیخ‌های چوبی را در تابه بچینید تا یک طرف آن‌ها روی شعله ملایم گاز بپزد. کباب بختیاری تابه‌ای را با انواع سبزیجات بخارپز یا گریل شده سرو کنید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را به‌همراه نمک در قابلمه ماش (و آب ماش) بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا برنج بپزد و نرم شود.

اگر از گوشت برای تهیه کشک سالاری استفاده نمی‌کنید، در پایان یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده را در غذا بریزید و آن را پس از چند دقیقه سرو کنید. شما می‌توانید برنج را جدا دم کنید و در نهایت مخلوط گوشت و گردو را با زعفران و زرشک روی آن بریزید. برای تهیه یک قورمه سبزی جا افتاده می‌توانید یک بار سبزی را خوب سرخ کنید و سپس آن را با گوشت تفت دهید. شما می‌توانید تمام ترکیب سبزی قورمه را از ابتدا با هم تفت دهید و آن را با گوشت و حبوبات در قابلمه بریزید.

  • از شناخته‌شده‌ترین رستوران های چهارمحال و بختیاری در شهرکرد می‌توان به رستوران شمال شهر، رستوران قاشق نقره‌ای و سفره‌خانه سنتی چلچراغ اشاره کرد.
  • دارای طعم و مزه ملس متمایل به ترش است و عطر و بوی اشتها بر انگیری دارد.
  • سپس گندم را در قابلمه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا گندم بپزد.

توجه داشته باشید که مقدار آب باید به حدی باشد که وقتی گوشت کاملا پخت، آب برای کته کردن برنج هم باقی مانده باشد. یک عدد پیاز باقی‌مانده را رنده درشت کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در ادامه یک قاشق غذاخوری از ترکیب ادویه‌ها را به این مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود. برنج را از چند ساعت قبل بشویید و آن را در آب و نمک خیس کنید. ماهی را تمیز کنید و قبل از شستن، به آن مقداری نمک و زردچوبه بزنید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ماهی را بشویید و به‌صورت فیله‌ای خرد کنید. سپس فلفل دلمه‌ای خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را نیز تفت دهید.

طرز تهیه قیمه پلو + نکات مهمی که باید بدانید

گوشت مرغاستان چهار محال و بختیاری از استان‌های مطرح در زمینهٔ تولید گوشت سفید است به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ درصد از کل گوشت سفید (مرغ) کشور ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. در این مطلب می خواهیم با غذاهای محلی چهار محال و بختیاری آشنا شویم . استان چهار محال و بختیاری به علت وجود قوم عشایر غذاهای مقوی و متنوعی دارد و در سفر به این استان زیبا که هم از نظر جاذبه های گردشگری و آب و هوای بسیار خوب این منطقه و لذت خوردن غذاهای محلی لذت سفر را دو چندان می کند . از جمله غذاهایی است که شاید تا کنون کمتر نام آن را شنیده باشید.

آش دوغ بختیاری؛ از قدیمی ترین غذاهای محلی شهرکرد

به طور کلی طعم دار کردن گوشت و مرغ را میتوانید با هر ماده غذایی که دوست دارید انجام دهید. البته تجربه در این مورد بسیار مهم است و برخی مهارت های طعم دار کردن گوشت و مرغ بر اساس تجربه به دست می‌آید. اگر دوست دارید ایده‌های جدیدی در این باره پیدا کنید، مقاله مزه دار کردن جوجه کباب را مطالعه کنید.

این غذا در مناسبت‌های مختلف در فصل انار و به‌خصوص برای شب یلدا پخته می‌شود. اگر به لبو و کدو حلوایی دسترسی دارید، می‌توانید از هر دوی آن‌ها در تهیه این خورش استفاده کنید. این کوفته به‌صورت سنتی به‌شکل بیضی پخته می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را به‌شکل دایره‌های کوچک نیز درآورید. آبگوشت کرمانی مطنجنه، متنجنه یا متنجون، یک آبگوشت بسیار خوشمزه و محبوب در استان کرمان است که اصالت آن به رفسنجان برمی‌شود. این نوع آبگوشت به‌عنوان نذری در ایام محرم و صفر و به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در هیئت‌های عزاداری کرمان و بم طبخ می‌شود و برخی افراد آن را با نام آبگوشت امام حسینی می‌شناسند.

پس از بخار کردن برنج، شعله گاز را کم کنید و دم‌کنی بگذارید تا هزاری دم بکشد. کراهی معمولا با نان سیر یا نان روغنی، نان روتی هندی، چاپاتی، پیتا یا برنج در کنار سالاد، چاشنی هندی رایتا (متشکل از ماست، نعنا، سیر و خیار) و سبزی خوردن سرو می‌شود. طعم این غذا به‌دلیل استفاده از انواع ادویه، بسیار لذیذ و هیجان‌انگیز است. طرز تهیه کراهی مرغ در سیستان و بلوچستان و چابهار، مشابه نسخه این غذا در هند و پاکستان است. در ادامه در مجموعه غذاهای محلی کجارو با طرز تهیه کراهی بلوچی و انواع دیگر این غذا آشنا شوید.

گوشت دنده را به تکه‌های کوچک‌ برش بزنید؛ به‌طوری که هر تکه دارای دو دنده باشد. فلفل سیاه و زعفران دم‌کرده را به گوشت اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا به خورد گوشت‌ بروند. در ادامه پیازهایی که خلالی ریز کرده‌اید، به گوشت‌ اضافه کنید.