غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری ویرگول-غذا شرقی

تالاب گندمان و سولوقان ، از دیگر تالاب های دائمی استان می باشند که در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده اند. هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف این چشمه، مکانی بسیار زیبا برای تفریح و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران به وجود آورده است . این چشمه با آبدهی بسیار زیاد از دامنه های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ میریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دو چندان کرده است. دستیابی به این نقطه که بیشتر در فصول بهار و تابستان جهت بازدید توصیه می شود به راحتی و با هر نوع خودرو امکان پذیر میباشد. آبشار تونل کوهرنگ، از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده‌است.

سبزکوه عمدتاً در مسیر اردل گستردگی زیادی دارد و دارای اکوسیستم های ویژه و چشم اندازهای طبیعی مرتعی ، جنگلی و کوهستانی می‌باشد. آبشار های پر آب و دیدنی مثل تنگ زندان و معدن، زیبایی آن را دو چندان کرده است . چشمه برم در مرکز شهر لردگان واقع گردیده و با شهرکرد ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این چشمه پر آب علاوه بر تامین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب آمده و چشم انداز زیبایی را برای شهر لردگان به وجود آورده است. اطراف این چشمه به صورت پارکی جهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت اهالی شهر لردگان و گردشگران فضاسازی شده است.

این نوع از انواع کباب ایرانی کباب برخلاف کباب کوبیده نیازی به چرخ کردن ندارد و راحت تر آماده می شود. دستور پخت کباب بختیاری به دوران ناصر الدین شاه برمی گردد و بدون شک هر کس به چهار محال بختیاری سفر کند، طعم اصیل این کباب را تجربه خواهد کرد. طرز تهیه کباب بختیاری سخت نیست و تنها در چند مرحله این غذای بی نظیر آماده می شود. پس تا پایان این مجله خبری غذا مقاله با بزرگترین مسئول پخش کباب ترکی در کشور همراه باشید. از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهارمحال و بختیاری به خصوص سامان پخته می شود. این شهرستان به دلیل دارا بودن تولیدات باغی به خصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است.برنج، مغز گردو، گوشت گوسفندی، پیاز، زرشک، زعفران مواد تشکیل دهنده این غذای خوش مزه هستند.

4_ در صورت تمایل می توانید از فر نیز برای پخت این کباب لذیذ و خوشمزه استفاده کنید. آش کلونک یکی از آش‌های معروف شهر الیگودرز است که به دلیل نوع سبزی‌ای که در آن استفاده می شود، فقط در فصل بهار طبخ می‌شود. سبزی این آش به صورت خودرو رشد می‌کند و فقط در فصل بهار می‌توان آن را پیدا کرد.

  • یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که با استفاده از گوشت و لوبیا سفید تهیه می شود گوشت و گندم است.
  • این مسیر به دلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمان خان و همچنین وجود شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و نیز دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است .
  • این پل تاریخی یکی از مهم‌ترین پل‌های تاریخی کشور است که در ۲۷ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.
  • صنایع ماشینی این استان بیشتر در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‌اند.
  • یکی از مهمترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کباب بختیاری است که بین مردم سایر نقاط کشور و گردشگران هم بسیار معروف و محبوب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشکات برین سفره ایرانی سفره ای رنگین است و فرهنگ غذایی این سرزمین نیز فرهنگی بسیار غنی، این غنا برآمده از تنوع محیط طبیعی این کشور می باشد. در ناحیه های مختلف ایران، به تناسب امکانات موجود، غذاهای محلی گوناگونی تهیه می شود. ایرانیان مزه های جدیند را بنا ترکیب کردن مواد غذایی به خوبی یافته اند. از پر طرفدارترین کباب های ایرانی است که اصالتش به لرستان بر می گردد و در همه جای ایران و دنیا پخته می شود.

کبابی خوزستان

بعد از سرد شدن به حالت گلوله درمی‌آورند و روی آن را گیاهانی مثل پونه می‌زنند و زیر آفتاب می‌گذارند تا خشک شود. اوترشی بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود و دارای مزه ملس متمایل به ترش است . تفاوت این خورش آلو با خورش آلوی شهرهای دیگر این است که مردم چهارمحال و بختیاری خورش خود را بسیار غلیظ و با مقدار زیادی آلو می‌پزند.

گوجه پلو؛ غذایی برای تابستان

این خانه در قسمت غربی شهر کرد و در نزدیکی خانه آزاده قرار دارد . سقف اندرونی این قلعه به صورت قاب‌هایی از چوب گردو است و درها و پنجره های اتاق های این مجموعه نیز از جنس چوب گردو و به صورت گره چینی می باشد. مجموعه قلعه ۵ اتاق نیز در اندرونی دارد و در مجموع دارای چهل ستون است . در بخشی از سردر های این مجموعه قلعه، معماری سنتوری که به صورت مثلثی شکل با نقوشی به سبک شیر و شکر است به چشم می‌خورد حمام قلعه تاریخی چالشتر نیز مزین به کاشی آبی فیروزه ای و سفید سربی است .

غذایی است که برخلاف آنچه نامش نشان می‌دهد، در پخت آن از آب استفاده نمی‌شود.در حقیقت وجه تسمیه این غذا این است که گوشت را درون قابلمه می‌ریزند و در آن را می‌گذارند. بخاری که به در قابلمه می‌رسد سرد می‌شود و به صورت قطرات ریز به درون ظرف برمی‌گردد، به همین دلیل این غذا را با نام آب‌ ریز یا آنطور که در زبان محلی می‌گویند اوبریز می‌شناسند. مسجد اتابکان مربوط به اتابکان است و در شهرکرد، مرکزفرمانداری کل چهارمحال بختیاری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ قلعه سردار اسعد بختیاری در فاصله ۴۲ کیلومتری شهرکرد و در مرکز شهر جونقان واقع شده است و فاقد هرگونه کتیبه تاریخ دار است . فضای وسیع و هوای لطیف و چشم انداز های قدیمی همراه با آواز پرندگان مهاجر و بومی این تالاب را در ردیف یکی از کانون های مهم جذب گردشگری در استان قرار داده است. این تالاب زیستگاه نوعی ماهی از خانواده کامبوزیا و ماهی گورخری است.

پخت تاس کباب در شهرهای دیگر نیز انجام می شود ولی خاستگاه اصلی آن به استان چهار محال بر می گردد. گوشت، سیب زمینی، پیاز، روغن، نمک، فلفل و به مواد اصلی این غذا می باشد. با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعت خاص استان چهارمحال و بختیاری تنوع غذایی بالایی به چشم می خورد و غذاهای محلی این مرز و بوم از ارزش بالایی برخوردار هستند که می توان گفت یک میراث ناملموس برای این منطقه به شمار می‌رود. برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت خیس بخورد. پس از آن گردوی خرد شده و بادام پوست کنده و خرما و پر زرد آلو را به آن اضافه نموده و دوباره به مدت 20 دقیفه حرارت داده و در همین حین پیاز خرد شده را با کمی روغن زرد چوبه و نعنا تفت داده و به غذا اضافه کرده تا غذا قوام یابد. در ادامه قصد داریم دستور پخت این غذای خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم.