غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری بیا تور

در شهرهای مختلف استان چهارمحال و بختیاری، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد. از بهترین و معروف‌ترین هتل های چهارمحال و بختیاری می‌توان به هتل پارسیان آزادی در شهرکرد، هتل بام بروجن در بروجن و هتل کوهرنگ اشاره کرد. اقامتگاه‌های بومگردی نیز، که هرروزه به شمار آن‌ها افزوده می‌شود، از دیگر گزینه‌های اقامتی در روستاها و حاشیه شهرهای استان به شمار می‌آیند که عموما تجربه نابی از زندگی مردم محلی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

  • دارچین، زعفران، هل و گلاب را نیز برای خوش‌عطر و طعم کردن این خورش به آن اضافه می‌کنند.
  • سپس لپه نیم‌پز شده را به‌همراه سیب‌زمینی نیم‌پز، گوشت و پیاز، دو بار چرخ کنید تا با هم یکدست شوند، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و مواد را با دست چند دقیقه ورز دهید تا انسجام و چسبندگی لازم را پیدا کنند.
  • این غذای مقوی و مفید را می‌توان به‌صورت گیاهی و ساده یا با گوشت چرخ‌کرده، ماهی، تکه‌های مرغ و حتی گوشت ماهیچه و گردن درست کرد.
  • در واقع، از آنجایی که زنجان یک منطقه سردسیر حساب می‌شود، مردم برای تقویت بدن خود در سرمای استخوان‌سوز زمستان به‌سراغ غذاهای پرکالری و طبیعی می‌روند.
  • در دالان طبیعی غار قندیل‌های آهکی زیبا به وفور وجود دارد و فرایند تشکیل این قندیل ها ادامه دارد .

مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خراسان است که در فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی قرار گرفته است . تنها راه دسترسی هوایی به این استان از طریق مرکز استان، یعنی شهرکرد است. فرودگاه شهرکرد به عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران شناخته می‌شود و در فاصله ۴ کیلومتری از محدوده شهری شهرکرد واقع شده است.

طرز تهیه بلینی روسی به دو روش متفاوت

این نان خوشمزه و کاملا گیاهی، همچنین می‌تواند به‌عنوان وعده غذای اصلی در رژیم گیاه‌خواران نیز قرار بگیرد. نوع محلی نان کلانه معمولا در تنور یا روی ساج گلی یا سنگی درست می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را روی گاز یا در فر نیز درست کنید. هویج پلو شیرازی مجلسی را می‌توان به‌جای مرغ با گوشت قلقلی یا حتی بوقلمون هم درست کرد. برای درست کردن هویج پلو با گوشت قلقلی، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده و ادویه‌های دلخواه مخلوط کرده و از آن کوفته قلقلی درست کنید.

این استان از نظر اقلیمی دارای تنوع بسیاری است؛ به‌طوری که از اقلیم بیابانی در قسمت‌های جنوبی آغاز و تا اقلیم‌های نیمه مرطوب و مرطوب در قسمت‌های شمالی ادامه پیدا می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذاهای محلی استان البرز آشنا کنیم. از مواد اولیه آش دوغ می‌توان به انواع حبوبات مانند نخود و لوبیا، سبزی‌های مختلف، تره و انواع سبزی‌های کوهی و محلی اشاره کرد.

قیمه نثار، یکی از غذاهای مشهور و محلی استان قزوین است که با تکه‌های گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود و برای سرو، آن را روی برنج می‌ریزند. این غذای خوشمزه برخلاف نام آن، شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید.

استان چهارمحال و بختیاری

زیبایی لباس زنان بختیاری هم چشمگیر است و برای دوخت پیراهن آن از ۴ متر پارچه استفاده می‌شود. شلوار زنان بختیاری هم بسیار گشاد و چین‌دار است و همچون دامن به نظر می‌آید. برای علاقمندان به معماری‌های منحصربه فرد و آشنایی بیشتر با فرهنگ و سبک زندگی روستایی منطقه، روستای پلکانی سرآقاسید از دیدنی‌هایی است که نباید آن را از دست داد. نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزئین کرده و آن را نوش جان کنید. برخی افراد نصف پیمانه سبزی ماهی نیز به این خوراک اضافه می‌کنند.

گردو، کشک بیرجندی، پیاز و روغن حیوانی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده قوروت هستند که در نهایت با دارچین و نعنا داغ تزئین می‌شود. آرد، ماست، زردچوبه، سیاه دانه، سیر، روغن، نمک، زعفران، گردو، فلفل سیاه، دارچین، آب، گوشت خورشتی وپیاز از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند که معمولا به‌صورت تیلیت یا با نان مصرف می‌شود. اهالی این شهر نیز با گردو غذایی خوشمزه به نام گردو پلو را طبخ می‌کنند که با مرغ، گوشت یا به‌صورت گیاهی نیز سرو می‌شود. آش رشته بوی ایران را می‌دهد، بوی سفره‌های افطار و دورهمی‌های خانوادگی در خانه‌های مادربزرگ و پدربزرگ‌ها.

سیخ ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود سپس سیخ ها را برگردانید تا سمت دیگر کباب ها نیز سرخ شود. سپس سیخ های کباب را داخل تابه می چینیم و حرارت را ابتدا ملایم می کنیم تا گوشت ها آب نیندازند و بعد از اینکه رنگ گوشت ها عوض شد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می کنیم. غذایی مقوی و سالم که می توانید در زمان سفرتان به شهرکرد با مراجعه به رستوران بختیاری آن را سفارش داده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. این غذا همانند دیگر آش های ایرانی پخت می شود به نحوی که به جای سبزیجات رایج آش ها، از شنگ، موچه (مچچه)، پاغلاغ و سیر صحرایی استفاده می شود. غذای دیگری است که بیش تر خانوار دامدار تهیه می کنند که عبارت است از آرد و شیر که آرد را کمی تفت می‌دهند و سپس شیر را اضافه می‌کنند.