غذاهای محلی مازندران: خورش و برنج و .. با طرز تهیه همه غذاها مجله علی بابا-غذا شرقی

در بین انواع غذا‌های معروف قبرس شمالی باید کلفتیکو را به عنوان یک غذای بسیار خوشمزه از گوشت بره معرفی کرد که در تهیه آن از سیب زمینی سرخ شده نیز استفاده می‌شود. کلفتیکو به گونه‌ای طبخ می‌شود که گوشت، بسیار نرم و لطیف شده و به راحتی جویده خواهد شد. البته با توجه به اینکه در تهیه این غذا از گوشت استفاده می‌شود، بنابراین برای کسانی که گیاه‌خوار هستند اصلاً مناسب نخواهد بود. بعضی از غذاهای قبرس شمالی که در رستوران ها سرو می شوند قدمت بسیار طولانی دارند.

رستوران ضیافت در میدان معلم، ابتدای جاده لیلاکوه قرار دارد و می‌توانید ماشینتان را هم همان در خیابان کنار رستوران پارک کنید. دوپتی یکی از غذاهای ساده پز و خوشمزه مازندرانی میباشد که از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ درست میشود. باقلا را شسته و آن را همراه کمی آب و نمک داخل یک قابلمه کوچک آن را بپزید. در یک قابلمه بزرگ برنج، تخم مرغ و آرد برنج را همراه کمی دوغ مخلوط کنید و بعد از اینکه جوش آمد، باقی دوغ را اضافه کنید.

  • برنج گیلان، که شهره تمام دنیاست، در بیشتر مواقع جای نان را در سفره مردم می گیرد و بیشتر به صورت کته تهیه می شود.
  • فست فود پیتزا سولی در ظاهر نامش پیتزا سولی است اما در واقعیت جایی فراتر از یک فست فود می باشد و در ادامه میخواهیم شما را با این فست فود دوست داشتنی بیشتر آشنا کنیم.
  • خمیر را به صورت افقی با چاقو برش بزنید و بعد از پخته شدن حبوبات و سبزیجات ماست حل شده در آب را داخل آنها بریزید و بعد از جوش آمدن آش ، رشته ها را داخل آن بریزید و منتظر بمانید تا آش کاملا جا بیفتتد.
  • صرف این غذا به دلیل وجود دانه‌های انار در آن یک انتخاب خوب برای شب یلدا محسوب می‌شود.

قرار گرفتن در این لیست پایان کار نیست؛ چون سازمان جهانی یونسکو هر 4 سال یک بار به بررسی تغییرات شهرهای ثبت شده می پردازد و روند پیشرفت آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. در این بررسی ها اگر تشخیص داده شود که شهر مورد نظر اهداف سازمان را مرتفع نکرده، از لیست مربوطه خارج خواهد شد. در همین راستا شهر رشت با انجام فعالیت هایی نظیر ایجاد کارگاه های آشپزی، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها به بقای خود در این فهرست کمک می کند. برای مطالعه مراحل طرز تهیه و جزییات درست کردن خورش باقلا قاتق روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱- ماهی گردوبیج

مرغ ترش غذای اصیل گیلانی است که در بقیه نقاط شمالی ایران هم پخت می شود و تنوع پخت زیادی در تمامی مناطق شمالی ایران دارد به این صورت که در مازندران، دستور پخت مرغ ترش با گیلان بسیار متفاوت است. سلامبرای شما آژانس هستید و در گردشگری دستی دارید بسیار ناپسند هست که شمال ایران رو فقط گیلان و مازندران بدانید. لطفا این دوست مجله خبری غذا نویسنده رو یک سفر به گلستان بفرستید تا هم با غذاهای اینجا آشنا بشه و هم استان شمالی دیگه ایران رو ببینند. برنج و باقالی را خیس کرده و آن را همراه با سبزی بپزید به صورتی که برنج کاملا له شود، سیر را هم له کرده و با مقداری نمک و زردچوبه سرخ کرده تا طلایی شود و بعد به مواد آبغوره اضافه و گذاشته تا غذا جا بیفتد.

در استان گیلان کجا غذای محلی خوشمزه بخوریم؟

خورش ترش تره گیلانی را همراه با برنج کته یا نان و در کنار ماهی دودی یا ماهی شور و انواع مخلفات گیلانی مانند ترب سفید، سیر، باقالی خام و … کته کباب یا پلوکباب رشتی یکی از غذاهای رایج و معروف استان گیلان به شمار می رود. گیلانی ها برای آماده کردن این غذای لذیذ از گوشت گوساله استفاده می کنند و برای مزه دار کردن، آن را در موادی همچون ماست، روغن زیتون و آب پیاز می خوابانند. گوشت در این مواد، حدود 24 ساعت استراحت می کند و سپس آن را کباب می کنند. این غذای بسیار خوشمزه همیشه در کنار بشقابی از مزه های لذیذ مثل باقالی خام، خیار و اَشپل ماهی و البته کته قالبی سرو می شود. استان مازندران را می‌توان یکی از استان‌های زیبا و خوش آب‌و‌هوای شمال کشور دانست که سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

این غذا از ترکیب گوشت اردک با گردو، رب انار و دانه‌های نرم شده انار پخته می‌شود. یکی از غذاهای شمالی محبوب که خیلی هم ساده پخته شده سیر واویج است. تقریباً هیچ کسی نیست که به شمال کشور سفر کرده باشد ولی از خوردن غذاهای شمالی لذت نبرده باشد. سلام وقتی سفر به استان گیلان میری،به رستوران یاغذا فروشی هایی مراجعه کن که اهالی وکسبه شهر در آنجا غذا میل میکنند نتیجه بهتری از اصالت طمع وقیمت مناسب بدست میاری ومیتونی غذای متنوع تری امتحان کنی. نمود اهمیت آن را می توان در تنوع غذایی این استان به ویژه در مرکز آن یعنی شهر رشت مشاهده کرد.

انواع دسرهای سنتی و خوش طعم گیلانی

این پایتخت خلاق غذا، با سیر و بادمجان، در کنار طعم‌ دهنده‌هایی همچون آب انار و دلال و سبزی‌های محلی جوری با شما بازی می‌کند که دلتان نمی‌خواهد هیچ نوع غذای دیگری را بخورید. با رهی نو همراه شوید تا سری به خطه سرسبز گیلان بزنیم و عطر و طعم غذاهای خوشمزه گیلان را بچشیم. یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین غذاهای شمالی است که طعم خاص و بی نظیر آن زبانزد بوده و به وفور در میان مردم رشت و شهرهای شمالی مورد طبخ و استفاده قرار می‌گیرد. نام روسی واویشکا پس از حمله روس‌ها به شمال ایران بر روی این غذا قرار گرفت. در طبخ خوراک واویشکا، جگر و دل گوسفند، دانه‌های انار، گوجه فرنگی، پیاز، رب گوجه فرنگی، گلپر، زعفران و ادویه جات شامل نمک و زردچوبه به کار گرفته می‌شود.

این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است. مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است. این غذا شبیه به لازانیای خودمان است به همین دلیل با ذائقه ایرانیان بسیار جور بوده و ایرانی‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند، حتماً این غذا را سرو خواهند کرد. اغلب غذا‌هایی که در قبرس شمالی سرو می‌شوند، ریشه یونانی دارند. مردمی که در کشور قبرس زندگی می‌کنند، اصالتا یونانی بوده و از طرف دیگر در گذشته‌های بسیار دور امپراتور یونانی بر کشور قبرس شمالی نیز تسلط داشته است. در تهیه این غذا از گوشت و انواع ادویه‌جات، پنیر پاستا و حتی نعنا برای طعم‌دار کردن غذا استفاده می‌شود.