غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری سیری در ایران

وسعت زیاد ۳۴۰۰ هکتار پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمند از لاله های واژگون یا اشک مریم در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه های سیاحتی کوهرنگ، از این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی ساخته است. زمان رویش و شکفتن لاله های واژگون دشت از اواسط فروردین شروع و تا آخر اردیبهشت ماه ادامه دارد . این چشمه با آبدهی بسیار زیاد از دامنه های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ میریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دو چندان کرده است.

  • برای آشنایی با طرز تهیه این پیش‌غذا یا دسر لذیذ با ما همراه شوید.
  • در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه بلغور پلو، طرز تهیه پلو با بلغور گندم و انواع آن آشنا کنیم.
  • از جمله غذاهایی است که شاید تا کنون کمتر نام آن را شنیده باشید.
  • در ادامه اجازه می دهیم تا کباب ها سرخ شوند و از انواع سبزیجات علاوه بر گوجه فرنگی می توانید کنار کباب بختیاری استفاده کنید ( مثل قارچ کبابی، فلفل کبابی یا حتی سیب زمینی سرخ شده ) و با پلو این کباب خوش طعم را نوش جان کنید.

در همین حین، یک عدد پیاز را خلالی کرد کنید و در تابه با زردچوبه و فلفل تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید. در نهایت نعنا خشک را به آن‌ها اضافه کنید و آن‌ها را برای ۳۰ ثانیه دیگر تفت دهید.

مردم این استان در گذشته های دور عمده مایحتاج غذایی خود را به دلیل ارگانیک و مغذی بودن از دل طبیعت برداشت می کردند به همین خاطر غذاهایی که با این مواد تهیه می‌شدند ارزش غذایی بسیار بالایی در سبد خانوارها داشتند. بنابراین طبیعت اقلیم استان ساکنان آنرا غنی از انواع مواد خوراکی و غذایی، غلات، دام و انواع میوه کرده است. گوشت خرد کرده با روغن سرخ می کنند و با آب می پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می خورند این غذا خوراک روزانه خانوار ایل است. سرکه شیره و روغن را بعد از داغ کردن با حلقه های پیاز و مقداری آرد مخلوط کرده و گرم نگه می دارند بعد چند دانه برگه های زردآلو،‌آلوچه و هلو را در آن می اندازند و بهم می زنند بعد از پختن برگه ها آنرا برمی دارند و مصرف می کنند.

درباره استان چهار محال و بختیاری بیشتر بدانید:

آن‌ها یک کیسه با استفاده از شکم گوسفند که دارای چربی فراوان است تهیه می‌کردند تا گوشت پخته‌شده را در درون آن بریزند. زمانی که گوشت خشک می‌شد، روی آن، یک لایه چربی می‌بست و مانند کنسرو از ورود میکروب و انواع باکتری‌ها به درون گوشت جلوگیری می‌کرد. با این روش، گوشت‌های قورمه چند ماه در داخل مشک یا کوزه باقی می‌ماندند و طراوت و تازگی خود را از دست می‌دادند؛ به همین دلیل، سبزی‌های متنوع و خوشبو به گوشت‌های قورمه اضافه می‌شد تا غذایی لذیذ و دلچسب به دست آید. برای آشنایی بیشتر با انواع خورش قورمه سبزی در ایران به مجموعه غذاهای محلی کجارو سر بزنید.

چلو کباب برگ مخصوص (250 گرمی)

سیخ‌ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود. شما می‌توانید سبزیجات دیگر نظیر گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، کدو و… را در کنار کباب بختیاری تابه‌ای سرخ کرده یا کبابی کنید. در ادامه این مطلب خواندن مقاله طرز تهیه کباب برگ گوسفندی و طرز تهیه کباب کوبیده را از دست ندهید.

ماهی شکم پر

در آخر روی پلو را با مخلوط گوشت و پیاز داغ، کشمش و زرشک و برنج زعفرانی تزیین کنید. مانی پلو از غذاهای محلی شهر دامغان در استان سمنان است که برای تهیه آن از لپه، رشته پلویی، زرشک و کشمش استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز گوشت قیمه‌ای یا قلقلی سرخ‌شده با پیاز نیز در کنار آن قرار می‌گیرد که ترکیب فوق‌العاده لذیذی را به وجود می‌آورد.

در ادامه این مطلب طرز تهیه کباب بختیاری را با روشی آسان و متفاوت مشاهده خواهید کرد. طرز تهیه به این صورت است که نخود خیس و آبکش‌ شده را در قابلمه‌ ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه بپزد. یک ساعت و ۳۰ دقیقه پس از شروع پختِ نخود، لوبیای خیس و آبکش‌ شده را به آن بیافزایید تا کاملاً بپزند. در یک ساعت آخر پخت نخود و لوبیا، عدس و برنج خیس و آبکش‌شده را به قابلمه بیافزایید و بگذارید مواد کاملاً بپزند، اما له نشوند. با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعت خاص استان چهارمحال و بختیاری تنوع غذایی بالایی به چشم می خورد و غذاهای محلی این مرز و بوم از ارزش بالایی برخوردار هستند که می توان گفت یک میراث ناملموس برای این منطقه به شمار می‌رود.

اردک شکم‌پر، یکی از غذاهای محلی و اصیل ایرانی است که از سال‌های دور در استان مازندران در کنار غذاهای دیگری چون مرغ شکم‌پر و غاز شکم‌پر خورده می‌شده است. برای طبخ این غذا، معمولا شکم اردک محلی را با سبزی‌های معطر محلی و کوهی از جمله پونه، جعفری، گشنيز، نعنا و سبزی‌های دیگر مثل «اِناريچه»، «اَيِه» و «سِرسِم» و رب انار ترش، پیاز، سیر، گردو، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه پر می‌کنند. میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود.