غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد

آش دوغ چهار محال را میتوان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستانها پیدا کرد. اما مواد اولیه اش از پوشش گیاهی منحصر به فرد این استان چشم نواز و سرسبز است. گردشگران طبیعت در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت است همیشه این آش را تهیه میکنند و در کنار غذاهای لذیذ بختیاری نوش جان میکنند.

ماهی مرکب با گوشت سفید و بی‌استخوان، یکی از ماهی‌های کمیاب در ایران است؛ زیرا بیشتر صادر می‌شود. در استان هرمزگان، یک خوراک بسیار خوشمزه با ماهی مرکب درست می‌شود که نام آن عنکاس یا انکاس است. یک روش دیگر طبخ این است که تکه‌های گوشت را از آب گوشت خارج نکنید و برنج را با همان آب گوشت و تکه‌های گوشت و یک عدد لیموعمانی دم ‌کنید. در تهیه این نسخه از فسنجان به‌جای رب انار از ماست یا کشک استفاده می‌شود و به همین دلیل، طعم این فسنجان با هر فسنجانی که تاکنون امتحان کرده‌اید، متفاوت است.

در همین حین، پیاز خرد شده را در یک تابه در روغن تفت دهید تا خوب طلایی و سرخ شود. پیاز سرخ شده را به برنج در حال پخت بیفزایید و اجازه دهید تا غذا برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جا بیفتد. در آخر غذا را در ظرف سرو بکشید و روی آن را پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید. به این ترتیب که با حرارت‌دادن کره محلی مرغوب، دوغ آن از روغن جدا و سرخ می‌شود. در انتهای کار، ساری یاغ را صاف و تورتا را از کره جدا می‌کنند.

  • این کار را تا تمام شدن مواد ادامه می دهیم و با افزودن دو لیوان آب در قابلمه را می بندیم و می گذاریم روی حرارت ملایم کاملا بپزد.
  • آش دوغ را در ظرف مورد نظر ریخته، بقیه پیازداغ و سیرداغ را روی آن بریزید و با نعناع‌ داغ تزیین و سرو کنید.
  • در دستور پخت این غذا، از گوشت تمامی قسمت‌های گوسفند از جمله ماهیچه، گردن و مغز ران می‌توانید استفاده کنید؛ البته این روزها برای تهیه زیربرنجی معمولا از ماهیچه و مغز ران استفاده می‌شود.

شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این غذا در ابتدا در نواحی خراسان، به‌ویژه در شب‌های سرد و زمستانی بجنورد پخته می‌شده است؛ البته این غذا در حال حاضر در خراسان شمالی، جنوبی و رضوی نیز طبخ می‌شود. در ادامه با مراجعه به مقاله انواع اشکنه در مجموعه غذاهای محلی کجارو، با انواع این غذا در ایران آشنا شوید و غذایی ساده و مقوی در خانه طبخ کنید. برای آماده‌سازی کشک سالاری، سیر رنده شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی شود. سپس یک چهارم پیمانه آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا سیر بپزد و آب هم تبخیر شود.

در ادامه آرد آماده شده را به سیر داغ بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید. نمک، گوشت قورمه پخته شده، لپه، زعفران، گردوی پودر شده و آب را نیز در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا این مخلوط بجوشد و غلیظ شود. در ابتدا بلغور را پاک کنید و کمی آب روی آن بپاشید تا مرطوب شود. سپس بلغورها را در یک تابه بریزید و آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا بوداده شود. توجه داشته باشید که در این مرحله شعله گاز نباید زیاد باشد؛ زیرا بلغورها به سرعت می‌سوزند. پیازهای خلالی خرد شده را در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شوند.

طرز تهیه آش شوید باقلا

این تونل به منظور انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌ها به زاینده رود ایجاد شده‌است. فیله های مرغ را هم بشویید و آن ها را خشک کنید سپس فیله ها را نیز به دو یا سه قسمت مساوی تقسیم کنید. سیاست اصلی سایت، ارائه اطلاعات کامل و صحیح و بدون جهت گیری و جانب داری و بدون واسطه میباشد.

۶. غذاهای محلی استان لرستان

این مخلوط را پس از پخت کامل کله پاچه در قابلمه بریزید و غذا را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دیگر بپزید تا طعم مواد به خورد هم برود. با قدم گذاشتن در یک مغازه بریانی‌ در کوچه‌های تاریخی اصفهان، عطر و طعم گوشت تازه گوسفند سرخ‌شده شما را مدهوش خواهد کرد. بریانی با تزئین خلال پسته، خلال بادام و زرشکی که با زعفران، لعاب خاصی به خود گرفته‌اند، به راستی غذایی چشم‌نواز است. نان سنگک خانگی چرب زیر بریانی، یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های خوردن این غذا به شمار می‌آید. در ادامه با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو، با طرز تهیه بریان اصفهان آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، تجربه‌ای جدید از مزه کردن غذاهای محلی را کسب کنید.

1_ می توانید به جای استفاده از فیله مرغ، از فیله ماهی استفاده کنید. البته در صورتی که طعم ماهی را در کنار گوشت قرمز می پسندید. سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم. کترینگ اعیان تبریز لیستی متنوع از انواع کباب های خوش طعم، خورشت ها و خوراک ها،…

شما می‌توانید در انتهای پخت کمی زعفران دم‌کرده یا رب سرخ کرده به آبگوشت اضافه کنید تا رنگی زعفرانی یا قرمز به آن بدهید. پس از پخت کامل مواد و جوش آخر، دو عدد تخم‌مرغ را در یک کاسه بشکنید و کمی هم بزنید. سپس برنج را در آب گوشت باقی‌مانده در قابلمه بریزید و برنج را به‌صورت کته دم ‌کنید.

از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذای متفاوت، چرب و پرکالری می‌توان به سیر، ماست، نمک و ادویه‌های مخصوص اشاره کرد. برای خوردن قوروت بادمجان، مقداری نان خشک را در ظرف تیلیت می‌کنند و آن را به‌همراه بادمجان سرخ شده میل می‌کنند. این غذا طعمی بی٬نظیر دارد و با وجود کلسیم، آهن و فسفر فراوان، برای استحکام و رشد استخوان و همچنین پیشگیری از کم‌خونی بسیار مفید است.