غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد-غذا شرقی

بعد از آن که کباب بختیاری به خوبی پخته شد، سیخ های کباب را در ظرفی قرار داده و با استفاده از یک تکه نان، کباب ها را از سیخ جدا کنید. در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه و فلفل کبابی نیز تهیه کنید. مجموعه بوم گردی ملک آبادکوهرنگ تحت نظارت مجله خبری غذا میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال وبختیاری می باشد . همچنین قیمت های اعلامی از طرف میراث فرهنگی گردشگی استان می باشد. هومسا سامانه رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه بوم‌گردی در سرتاسر ایران است و سعی می‌کند یک اقامت امن را برای مسافران خود تضمین کند.

  • غذای خانگی کندو یک آشپزخانه بسیار مدرن و خلاق در شهر تبریز است که در زمین ارائه…
  • براساس سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی ابتدایی کشف شده بروی تپه‌های باستانی و آثار کهن تاریخی شهر هفشجان، قدمت این استان به هزاره هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد و بیانگر پیشینه ۹۰۰۰ ساله چهارمحال و بختیاری است.
  • استان چهار محال و بختیاری مرتفع‌ترین استان کشور است و برف‌های انباشته بر این ارتفاعات سرچشمه مهم‌ترین شریان‌های حیاتی ایران ازجمله زاینده‌رود، کارون و دز است.
  • آش کشک از غذاهای چهارمحال و بختیاری است که کم و بیش مشابه آش کشک معمول است، تفاوت آن در این است که مردم چهارمحال و بختیاری به آش کشک تکه‌های سیرابی اضافه می‌کنند، به همین دلیل زمان پخت این آش کمی طولانی‌تر از حد معمول است.

پل زمان خان، یکی از بناهای تاریخی واقع در شهرستان سامان است که دارای دو دهانه، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متری است. پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه‌پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد قرار دارد. این پل در زمان صفوی توسط زمان خان نفر از ایل نفر ساخته شده‌است. این پل یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی وخارجی بوده و سالانه پذیرای میلیونی مسافران و طبیعت دوستان می‌باشد. تمامی خدمات رفاهی و سیاحتی از قبیل بازارچه سنتی و صنایع دستی، خدماتی، اسکان و سرگرمی از قبیل پارک‌ها و ورزش‌های آبی رفتینگ (رودگردی) و کایاک در محل پل زمان‌خان ارائه می‌گردد.

استان چهارمحال و بختیاری

در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می­رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ­ هایی است که در کوهستان می­ روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می­ خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیر برده و از آن استفاده می­ کنند. سرکه شیره و روغن را بعد از داغ کردن با حلقه­ های پیاز و مقداری آرد مخلوط کرده و گرم نگه می ­دارند بعد چند دانه برگه­ های زردآلو،‌ آلوچه و هلو را در آن می­­ اندازند و بهم می­ زنند بعد از پختن برگه ­ها آنرا برمی­ دارند و مصرف می کنند. در گام بعدی، یک ردیف گوشت روی آن می چینیم و کمی آلو روی آن می ریزیم و چند تکه به هم می گذاریم. گرد غوره را با نمک و فلفل و ادویه مخلوط کرده و روی این مواد می پاشیم و سپس یک قاشق روغن دیگر می ریزیم.

فعالیت سامانه بارشی در چهارمحال‌وبختیاری

آش دوغ چهار محال را میتوان در سطح مرکز استان و دیگر شهرستانها پیدا کرد. اما مواد اولیه اش از پوشش گیاهی منحصر به فرد این استان چشم نواز و سرسبز است. گردشگران طبیعت در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت است همیشه این اش را تهیه میکنند و در کنار غذاهای لذیذ بختیاری نوش جان میکنند.

اگر شما هم از دیدن مناظر سحرانگیز کوه‌های آلپ لذت می‌برید و سفر به سوییس را آرزویی دور از دسترس می‌دانید باید بگوییم بام ایران انتظارتان را می‌کشد. استان چهار محال و بختیاری مرتفع‌ترین استان کشور است و برف‌های انباشته بر این ارتفاعات سرچشمه مهم‌ترین شریان‌های حیاتی ایران ازجمله زاینده‌رود، کارون و دز است. این استان در میان استان‌های اصفهان، خوزستان و لرستان محصور شده و رشته کوه‌های زاگرس، از شمال غرب تا جنوب شرق در آن امتداد پیدا کرده است. اولین چیزی که دربدو ورود چشم هربیننده‌ای راخیره می‌سازد آب‌نمای زیبای این پارک که بر روی استخرهای پارک قرار دارد. اساس آبادانی وشکل‌گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه‌ای است که در بالای پارک قرار گرفته‌است، این چشمه بسیار با ارزش که درمسیر خودبرکت و زیبائی و شکوفائی را به ارمغان می‌آورد و جاذبه‌های دلنشینی را به وجود آورده‌است.

اگر در سفر خود به موزه های شهرکرد و خاصه موزه باستان شناسی سری زدید، بدانید که در نزدیکی شما رستورانی قدیمی و پر از غذاهای خوشمزه قرار گرفته است. منوی این رستوران سنتی کمی با دیگر رستوران‌های ایرانی متفاوت است. در این رستوران علاوه بر کباب و خورش‌های مختلف،‌ غذاهایی مانند خوراک زبان و انواع ماهی را نیز می‌توانید پیدا کنی. نام رستوران باعث می‌شود فکر کنید که قرار است یک غذای جنوبی را در یکی از رستوران‌های شهرکرد امتحان کنید. بعید نیست که واقعاً همین‌طور باشد و در دل شهرکرد بتوانید فرصت چشیدن غذایی جنوبی را داشت باشید. طرز تهیه کباب بختیاری سخت نیست و آماده کردن مواد آن نیز زمان زیادی نمی برد.

آش پرشکه

بریز به زبان بختیاری یعنی سرخ کردن، آب بریز یعنی گوشتی که با آب خودش بپزد و سرخ شود، که بصورت مخفف در آمده و شده آبریز.این غذای محلی بختیاری بیشتر با دل و جگر گوسفند درست می شود ولی با مخلوط جگر و گوشت گوسفند و یا مرغ هم تهیه می شود. مسجد دستگرد و مسجد جامع کیان از آثار دوره صفویه و مسجد اتابکان که یکی از بناهای مربوط به اتابکان لر بزرگ در اوایل قرن هفتم هجری قمری است که در این مکان حکومت داشتند. این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ جایی که اکنون شهر توریستی چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد، ایجاد گردید .

دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی زیبا و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است. استان چهارمحال و بختیاری در قلمروی مرکزی رشته کوههای زاگرس بین پیشکوه های داخلی و استان اصفهان استقلال یافته است. این استان از شمال و شرق به استان اصفهان از غرب به استان خوزستان و از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد محدود است.

آبریز از غذاهای سنتی منحصر به فرد چهارمحال و بختیاری به شمار می رود. این غذا خوراک روزانه خانواده ایل این منطقه است که با استفاده از گیاهانی همچون آویشن و سیر و تره پخته می‌شود و طعم دلپذیری دارد. جالب است بدانید که در طبخ این غذا از آب استفاده نمی شود بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می گردد.

در بخش اول، شماری از غذاهای خوشمزه چهار محال و بختیاری ها را معرفی کردیم. در این گفتار به معرفی دیگر غذاهای معروف استان می پردازیم و از آش دوغ شروع میکنم که مثل آش دوغ اردبیلی ها، مشهور است. کشک و کدو از غذاهای بومی و سنتی چهارمحال بختیاری است چرا که تمامی مواد اولیه آن در استان موجود می باشد.