غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد-غذا شرقی

مجموعه عوامل گردشگاه از جمله کتیبه‌های ارزشمند تاریخی، چشمهٔ پرآب، سایه سار درختان، آبشار زیبا و بلند، کوه‌های اطراف و غار موجود در محل، روزانه پذیرای صدها گردشگر است. این چشمه علاوه بر تأمین آب کشاورزی، یکی از سرشاخه‌های کارون است و چشم‌انداز زیبایی را برای شهر لردگان به‌وجود آورده‌است. این چشمه در محلهٔ ساطح لردگان واقع است که مظهر شهر لردگان است. پارک سرچشمه در فرخشهر، با مساحتی بالغ بر۱۲۰ هزار مترمربع دارای چشمه‌ای پراز آب وفضای سبز زیبا و چشم‌نواز است. این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. این غذا همانند دیگر آش های ایرانی پخت می شود به نحوی که به جای سبزیجات رایج آش ها، از شنگ، موچه (مچچه)، پاغلاغ و سیر صحرایی استفاده می شود.

از مواد تشکیل دهنده این غذای مغذی می توان به پیاز، لوبیا، سبزی آش، نعنا، برنج، زردچوبه و فلفل سیاه اشاره کرد. تاس کباب در سایر استان های دیگر نیز طبخ می شود ولی اصالت این غذا به استان چهارمحال و بختیاری بر میگردد. در تهیه این غذا نیز از انواع آلوهای خوش‌عطر و طعم استان چهارمحال و بختیاری استفاده می‌شود. برای پخت آب‌ترشی، پیاز را به همراه کمی آرد در روغن تفت می‌دهند و به آن آب اضافه می‌کنند.

  • این غذا از جمله غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری است که به علت تولید مواد اولیه آن در مناطق مختلف استان به عنوان یک غذای بومی استان شناخته شده است.
  • اگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده باشید حتما درختان گردو سر به فلک کشیده را از پشت دیوار حیاط خانه‌ها دیده‌اید یا شاید تجربه دیدن باغ‌های گردو را در این استان داشته باشید.
  • عدس را تمیز کرده و با گوشت چرخ کرده با بدون گوشت می پزند پس از پخته شدن مقداری آویشن و سیر و فلفل و روغن به آن را طعم دار کرده و می کوبند و آب آنرا جدا کرده و با نان خشک می خورند و کوبیده آنرا با نان.
  • امیدواریم که سایت “سیری در ایران” برای شما مفید بوده و بتوانید از مطالب آن بهره کافی ببرید.
  • این نان طعم شیرینی دارد و پس از پخته شدن، می‌توان به آن شیره انگور یا خاک قند اضافه کرد.
  • این غذا را میتوان بر حسب سلیقه و ذایقه با گردو وکشمش هم مصرف نمود.

این مسیر به دلیل وجود مجموعه های تفریحی در محل پل زمان خان و همچنین وجود شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و نیز دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهرهای استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است . تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا روستای قراقوش، نزدیک سد زاینده رود دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که از ترکیب رودخانه و باغ های سرسبز در دو طرف جاده و هوای پاک به وجود آمده است . این بنا در قسمت غربی شهرکرد و چالشتر قرار دارد و در سال ۱۳۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

اگر در تابستان به شهرکرد رفته‌اید، با رفتن به کافه لئو و سفارش یک آیس پک شکلاتی حسابی خنک می‌شوید. در زمستان‌ها نیز این کافه با قهوه‌های گرم و عالی در انتظار شما است. یه دیزی مجله خبری غذا فوق العاده با گوشت گرم بره و دنبه و حبوبات درجه یک،همراه با سبزی خوردن و ترشی مخلوط که پیشنهاد می کنیم با دوغ محلی میل کنید یا یه شربت ترش مزه از منوی ما انتخاب کنید.

استان چهارمحال و بختیاری

مسیر این آبشار از محلِ چشمه تا اتصال به رودخانه’خرسان’ را فضایی سرسبز از انواع درختان و گیاهانِ جنگلی فراگرفته و شیبِ زیاد و پستی و بلندی‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را در آن ایجاد کرده‌است. پیوندِ عناصر طبیعی مانند دره، سبزه‌زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را برای گشت و گذار در این مکان پدیده آورده‌است.. چشمهٔ کوهرنگ در شهرستان کوهرنگ، با دبیِ آب زیاد از دامنه‌های «زردکوه» سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم فراوان به دریاچهٔ سد کوهرنگ می‌ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده‌رود می‌شود. مناظر بسیار زیبای طبیعیِ اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن را دوچندان کرده‌است. چشمه سرداب رستم‌آباد، در شهرستان اردل و فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

ماهور الوند با تیپی کودکانه و پاپیون سفید کنار عموی از خودش معروفترش / چهره کودکانه اش چطوره ؟

بخاری که به در قابلمه می‌رسد سرد می‌شود و به صورت قطرات ریز به درون ظرف برمی‌گردد، به همین دلیل این غذا را با نام آب‌ریز یا آنطور که در زبان محلی می‌گویند اوبریز می‌شناسند. ظرفیت های عالی طبیعی و فرهنگی استان، آن را جشنواره اقوام ایرانی کرده است و شما را به ضیافت نان ها و غذاها و سوغات خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و متنوع دعوت میکند. توله یک نوع گیاه با برگ های نسبتا پهن است که در فصل پاییز و زمستان در خوزستان می روید و از آن آش بسیار خوشمزه و لذیذی درست می کنند. کله جوش از غذاهای مورد علاقه عشایر این منطقه می باشد و در بین آنها بیشتر رونق دارد. این غذا نیز همچون سایر آش های ایرانی طبخ می شود به طوری که از شنگ و موچه، سیر صحرایی و پاغلاغ به جای سبزیجات رایج آش ها داخل آن به کار برده می شود. گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز داغ، برنج، شوید و شنبلیله مواد این غذا هستند.

الیزه کباب فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ به طور رسمی در منطقه‌ی تاریخی باغ سپهسالار آغاز نمود. الیزه کباب واقع در طبقه سوم مرکز خرید الیزه با مهیا کردن فضایی اختصاصی و با آرامش روزانه میزبان تعداد زیادی از کسبه محترم منطقه و همچنین هموطنانی که جهت خرید به منطقه جمهوری و باغ سپهسالار مراجعه کرده‌اند می‌باشد. در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان ها و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است . این چشمه ها با فاصله نسبتا نزدیک به هم در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار هستند و به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف می باشد. این منطقه دارای سه نوع آب و هوا می باشد و به تبع آن جانورانی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب ، کل و کبک دری در این منطقه زندگی می‌کنند.

طراحی کتابفروشی حیرت‌انگیز در شهر چنگدو چین!

این قلعه شامل نقوش افسانه‌ای و اسطوره‌ای، زندگی روزمره، گل و گیاه، گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش، پیچش گیاهی و نقوش فرشته است. این نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است . امکانات هتل، کمپ و ویلا به صورت اجاره‌ای و همچنین سرویس بهداشتی و رستوران و چایخانه در این محل دیده می‌شود.

گوشت مرغاستان چهار محال و بختیاری از استان‌های مطرح در زمینهٔ تولید گوشت سفید است به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ درصد از کل گوشت سفید (مرغ) کشور ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. چهارمحال و بختیاری دارای غذاهای محلی و سنتی مختص استان است که بسیاری از آنها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند. یکی از غذاهای مجلسی قوم بختیاری می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد. به ، پیاز، آلو ،شکر، روغن، گوشت، رب گوجه و نمک مواد تشکیل دهنده آن است.پیاز هارا با گوشت و فلفل سرخ می کنیم سپس یک لیوان آب در آن میریزیم و سایر مواد را اضافه می کنیم. تاس کباب غذایی است که در استان‌های مختلف پخته می‌شد، اما گفته می‌شود از غذاهای چهارمحال و بختیاری است. به هر شکل، مردم این استان عاشق تاس‌کباب هستند و تاس کباب جز غذاهای اصلی آن‌ها به حساب می‌آید.

برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون(انار خشک شده) را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت میگذاریم خیس بخورد. آرد سبوس دار را تفت داده تا کمی رنگ آن تغییر کند و آب ناردون را که از صافی رد شده به این آرد اضافه می کنیم و به آرامی حرارت می دهیم. پس از آن گردوی خرد شده و بادام پوست کنده و خرما و پر زرد آلو را به آن اضافه نموده و دوباره به مدت 20 دقیقه حرارت داده و در همین حین پیاز خرد شده را با کمی روغن زرد چوبه و نعنا تفت داده و به غذا اضافه کرده تا غذا قوام یابد. این غذا به لحاظ طعم و مزه از طرفداران زیادی در قوم بختیاری برخورداراست و همچنین در مواردی که در حال کوچ و یا در دسترس نبودن امکانات مورد استفاده قرار می گیرد .