غذاهای چهارمحال و بختیاری؛ از هر نوعی که دلت بخواد

این غذا منبع فیبروسبوس مناسب برای پوکی استخوان، خون ساز است. به ، پیاز، آلو ،شکر، روغن، گوشت، رب گوجه و نمک مواد تشکیل دهنده آن است.پیاز هارا با گوشت و فلفل سرخ می کنیم سپس یک لیوان آب در آن میریزیم و سایر مواد را اضافه می کنیم. از پر طرفدارترین کباب های ایرانی است که اصالتش به لرستان بر می گردد و در همه جای ایران و دنیا پخته می شود. این کباب لذیذ از راسته ی گوسفندی، فیله ماهی و سینه ی مرغ پخته می شود. کباب بختیاری اصیل، دارای یک طعم خوشمزه و بی نظیر است که با گوشت بره و دنبه به شکل یک در میان سیخ می شود.

هوای خنک و مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف این چشمه، مکانی بسیار زیبا برای تفریح و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران به وجود آورده است . این منطقه زیبا با وسعتی در حدود ۶۲۰ هزار هکتار در بین سه شهرستان بروجن ، لردگان و اردل قرار دارد. این غار شگفت انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. در دالان طبیعی غار قندیل‌های آهکی زیبا به وفور وجود دارد و فرایند تشکیل این قندیل ها ادامه دارد . از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که نهایتاً به سد کوهرنگ می ریزد. قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این مکان سبب شده قندیل های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند .

  • این آش از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آش دوغ سایر مناطق دیگر در کشور را ندارد، اما آنچه که موجب منحصر به فرد شدن آش دوغ بختیاری شده است مواد اولیه آن است که از پوشش گیاهی این استان سرسبز تامین می شود.
  • در صورتی که امکان کباب کردن با ذغال را ندارید می توانید کباب را داخل تابه درست کنید.
  • طرز تهیه هویج پلو شیرازی ساده هم بسیار ساده است؛ با این تفاوت که مرغ یا گوشت از آن حذف می‌شود.
  • لپه باقلا را آبکش کنید و آن را به‌همراه برنج از قبل خیس خورده، پیاز سرخ شده، روغن، نمک و کره در یک قابلمه بریزید.

پس از این مدن زمان، خمیر را با دست به‌شکل پودر دربیاورید و صبر کنید تا پودر هم کاملا خشک شود. پودر خمیر را پس از خشک شدن کامل، آسیاب کنید تا آرد کشک سالاری به دست آید. خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان است و در مناطق مختلف کشور، با دستور پخت‌های متنوعی طبخ می‌شود.

بارش باران و برف از جمعه در بخش‌هایی از چهارمحال‌وبختیاری

این استان با اشغال تنها یک درصد از مساحت کشور، ده درصد از منابع آبی کشور را در بر می‌گیرد. بهترین زمان سفر به چهارمحال و بختیاری از نظر آب و هوا فصل‌های بهار و تابستان است و با برنامه‌ریزی یک سفر بهاری به چهار محال و بختیاری؛ به دیدار اردیبهشت خواهید رفت. همچنین به دلیل بافت کوهستانی و قرارگیری در ارتفاعات، زمستان‌های این استان سرد و طولانی است و برای سفر به چهارمحال و بختیاری در فصل‌های پاییز و زمستان نیاز به لباس گرم و تجهیزات مناسب فصل خواهید داشت. نصف سیب‌زمینی‌ها، پیازها و گوشت گوسفندی را در چرخ‌گوشت، چرخ کنید. سپس مواد چرخ‌کرده را خوب با دست ورز دهید و ادویه‌ها را به آن‌ها بیفزایید. مواد گوشتی را روی سینی فر پهن کنید و گوجه‌ فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌های ورقه شده را به‌همراه فلفل‌های سبز حلقه حلقه شده روی آن بچینید.

در زمان صفویان تلاش برای ایجاد شکاف در کوه و انتقال آب راه به جایی نبرد. این شکاف که در نزدیکی تونل است خود یکی از دیدنیهای تاریخی منطقه است . این دشت حدود ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای ینواستکی ، از توابع شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

آمریکا، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا، فرماندار و فرمانده انتظامی سنندج را تحریم کرد

غذای لذیذ و نوستالژیک اکبر جوجه در کنار سس انار، یک لیوان دوغ، ماست، زیتون و دیگر مخلفات شمالی، تجربه سفر به شمال کشور را برایتان تکمیل می‌کند. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد. در نهایت، گوشت پخته شده را با مخلفات در ظرف بکشید و برنج را روی آن بریزید. خورش سیب سبز، یکی از خورش‌های کمتر شناخته‌شده استان لرستان است که با گوشت ران گوسفندی، روغن مایع، برگ بو، پیاز، آب، نمک و فلفل، سیب درختی، پیاز داغ، سرکه، شیره‌ انگور یا خرما و نشاسته‌‌‌ ذرت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست می‌شود. این خورش به‌قدری خوشمزه است که کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید.

۷. غذاهای محلی استان گیلان

پیازهای خرد شده را در یک تابه با روغن حیوانی سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس محلول قوروت را به‌همراه نمک و فلفل به پیاز داغ بیفزایید و غذا را برای چند دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گرم شود؛ اما به جوش نیفتد. روی قوورت بادمجان را با بادمجان سرخ شده، نعنا داغ و دارچین تزئین کنید. کباب زردک با یک نوع چاشنی مخصوص درست می‌شود که می‌تواند یک شهد ساده یا ترکیب سرکه و شیره انگور باشد. این کباب با طعمی ترش و شیرین معمولا با نان یا برنج سرو می‌شود و تجربه‌ای متفاوت از یک شامی را به شما ارائه می‌دهد. کباب زردک به آسانی و در کمتر از یک ساعت در خانه آماده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای اصلی، پیش‌غذا، غذای پیک نیک یا یک میان وعده خوشمزه سرو کرد.