غذاهای چهارمحال و بختیاری؛ از هر نوعی که دلت بخواد

بعد از چند دقیقه رب گوجه‌فرنگی را در خورش بریزید و اجازه دهید که رب رنگ باز کند. وقتی گوشت نیم‌پز شد، آلوهایی که از قبل خیس کرده‌اید، در خورشت بریزید. جوجه ناردونی یا خورشت انار دانه اشاره کرد.«ناردون» به‌معنای «انار» است و همان طور که از نام خورش اناردون برمی‌آید، دانه انار خشک شده یا تازه، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است.

  • اگر از گوشت برای تهیه کشک سالاری استفاده نمی‌کنید، در پایان یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده را در غذا بریزید و آن را پس از چند دقیقه سرو کنید.
  • برای این کار باید از سیخ چوبی به جای سیخ فلزی استفاده کنید.
  • طرز تهیه به این صورت است که ابتدا پیاز را خوب سرخ می کنیم گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه می دهیم تا گوشت با آب خودش بپزد.
  • چهار محالی‌ها به زبان فارسی و ترکی و بختیاری‌ها هم به شاخه‌ای از زبان لری، یعنی گویش بختیاری صحبت می‌کنند.

از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود. اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است. این غذا از جمله خوراک هایی است که در استان چهار محال و بختیاری پخته و به علت تولید مواد اولیه آن در مناطق مختلف استان به عنوان یک غذای بومی استان شناخته شده است. این غذا از طعم خاص رنگ و بو خواص فراوانی برخوردار و مانند دیگر خوراکها استان چهار محال و بختیاری با توجه به تولیدات کشاورزی منطقه تهیه می شود.

به گفته بسیاری از محلی‌ها و افرادی که این غذا را امتحان کرده‌اند، اردک شکم‌پر، لذیذترین نسخه شکم‌پر در استان‌های شمالی کشور است. طبخ خورش ماش به‌صورت سنتی بدون روغن صورت می‌گیرد و از مواد اولیه آن می‌توان به ماش، لوبیا چشم بلبلی، گیاهان جنگلی (گوش بز، اسفناج و…)، رب آلوی جنگلی، شکر، سیر، نمک، فلفل و ادويه اشاره کرد. لازم به ذکر است که ماش پتی خارش در برخی نقاط استان گلستان به‌صورت سرد هم سرو می‌شود. کمی روغن کرمانشاهی را در یک تابه مناسب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود.

دنده کباب

جونقان یا جونقون شهر کوچکی است در ۳۸ کیلومتری شهر کرد که مقر سکونت خانهای بختیاری بوده است. برد گوری ها یا سنگ گبری ها، قدیمی ترین آثار سنگی استان می‌باشند که به دوره ماد تا پایان حکومت ساسانیان تعلق دارد. در دین زرتشت به علت اعتقاد به مقدس بودن خاک از دفن کردن اجساد خودداری کرده و آنها را در محوطه هایی از سنگ که استودان یا استخوان دندان نامیده می شد و در اصطلاح بختیاری به آنها بر گوری به معنی سنگ گبری می‌گویند قرار می‌دادند. مساجد قدیمی، سنگ نوشته های باستانی، حمام هاف، قلعه ها، پل ها ،مدرسه ها، گورستان ها و بناهای قدیمی، از جمله آثار تاریخی این استان هستند که به دوره‌های مختلف تاریخی تعلق دارند . این چشمه ها با فاصله نسبتا نزدیک به هم در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار هستند و به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف می باشد.

روشها و مسیرهای مسافرت به استان چهارمحال و بختیاری

آش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه به این صورت است که ابتدا پیاز را خوب سرخ می کنیم گوشت یا مرغ را به آن اضافه می کنیم بدون اضافه کردن هیچ ادویه ای اجازه می دهیم تا گوشت با آب خودش بپزد. گردشگران طبیعت در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت است همیشه این اش را تهیه میکنند و در کنار غذاهای لذیذ بختیاری نوش جان میکنند. اش دوغ بختیاری همانند کباب بختیاری در این منطقه معروف است و طرفداران زیادی دارد. یکی از غذاهای مجلسی قوم بختیاری می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی دارد.

در دو دقیقه پایانی پخت کباب با قلمو از مخلوط کره و زعفران دم کرده روی کباب ها بمالید تا نرم تر و لذیذتر شوند. برای سیخ کردن کباب بختیاری ابتدا یک قطعه گوشت قرمز سیخ کنید سپس یک تکه گوشت مرغ سیخ کنید ، به صورتی که یکی در میان گوشت مرغ و گوشت قرمز روی سیخ قرار بگیرد. با دست مواد را زیر و رو کنید تا به تمام قسمت های گوشت برسند.

زردک یا هویج ایرانی، یک گیاه بسیار مفید و با طعم شیرین است که با وجود فسفر، پتاسیم، منگنز، روی و آهن، خواص بی‌شماری از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم غذا دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی این خوراکی محلی، طعم شیرین آن است و از همین رو بیشتر برای دسر مصرف می‌شود. غذاخوری‌های حاشیه زنده‌رود، خیابان‌های اطراف میدان نقش جهان، هتل‌های اصفهان و غیره از گزینه‌های پیش روی شما برای چشیدن بهترین خورش ماست عمرتان هستند که نباید از آن غافل شوید. خورش ماست از آن امضاهای اصیل اصفهانی است که خود به‌تنهایی دلیل خوبی برای سفر به خطه از کشورمان محسوب می‌شود.

با مراجعه به مقاله دلمه برگ مو در مجموعه غذاهای محلی کجارو، می‌توانید با طرز تهیه انواع دلمه برگ مو و همچنین دلمه برگ مو (یپراخ دلماسی) آشنا شوید و آن‌ها را در منزل درست کنید. پس از سیخ کردن کباب‌ها، یک تابه جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست، فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود.