غذاهای چهارمحال و بختیاری؛ از هر نوعی که دلت بخواد

خورش آلواز دیگر غذاهای چهار محال بختیاری است که در آن از گوشت گوسفند، رب انار، ادویه و پیاز به همراه مقدار زیادی آلو خشک سیاه استفاده می شود. البته نوع پخت بختیاری ها با دیگر استان ها متفاوت است چرا که خورشت بختیاری ها غلیظ تر می باشد و همچنین به جای آلو بخارا از آلو سیاه خشک استفاده می کنند. اوگندی یکی از خوراک های سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری نام دارد که با استفاده از عدس توسط زنان ایل این منطقه طبخ می شود و در زبان بختیاری به معنای عدس و آب می باشد که از عدس و روغن و ادویه به دست می آید. یکی از ساده ترین آش های چهارمحال و بختیاری آش آماج می باشد که در تهیه آن نوعی سبزی کوهی به نام بوسور یا لیز به کار برده می شود. گیاهی که به ظاهر شبیه به طرح است و در کوه های غرب ایران رشد میکند و با نام هایی مثل پیاز یزدی، سوره بنه، بن سرخ،، لپو میشناسند.

  • برخی افراد از مخلوط تره، گشنیز، جعفری و اسفناج نیز در این آش استفاده می‌کنند.
  • قدمت خورش قورمه سبزی به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌شود؛ زمانی که آریایی‌ها روشی جدید برای نگه‌داری از گوشت در تمام فصول سال را به وجود آوردند.
  • اهالی این شهر نیز با گردو غذایی خوشمزه به نام گردو پلو را طبخ می‌کنند که با مرغ، گوشت یا به‌صورت گیاهی نیز سرو می‌شود.
  • در برخی دستورهای شیشلیک کبابی از آب‌لیمو تازه، آب انار، دارچین و میخک نیز استفاده می‌کنند که به سلیقه افراد برمی‌شود.
  • هلو کباب یا کوفته مخصوص کرمانشاهی، یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین غذاهای بومی استان کرمانشاه است که طرفداران بسیاری در این استان و در سراسر کشور دارد.

مجموعه قلعه ۵ اتاق نیز در اندرونی دارد و در مجموع دارای چهل ستون است . در بخشی از سردر های این مجموعه قلعه، معماری سنتوری که به صورت مثلثی شکل با نقوشی به سبک شیر و شکر است به چشم می‌خورد حمام قلعه تاریخی چالشتر نیز مزین به کاشی آبی فیروزه ای و سفید سربی است . مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و استخرها است. قلعه اعیانی و خان نشین این مجموعه تاریخی دارای ۳۸ ستون سنگی می باشد .

جاذبه های دیدنی شهرکرد

غذاهای سنتی ایرانی متنوع، متعادل و از نظر مواد مغذی کافی هستند بنابراین با معیارهنای تغذیه سالم انطباق دارند. با توجه به اینکه شیوه زندگی انسان ها، متاثر از نحوه معیشت آنهاست، بنابراین نحوه کار و فعالیت جامعه ای که غذای سنتی می خورند با شیوه فعالیت مصرف کنندگان غذاهای فوری ، تفاوت دارد. برای مشاهده همه چیز درباره استان چهارمحال و بختیاری کلیک کنید. خورش به دارای طبع معتدل به گرم می باشد و بسیار مفید بوده و سرشار از فیبر و سبوس است. همچنین خونساز بوده و برای پوکی استخوان بسیار مفید است و لیستی از ویتامین ها را در خود جای داده است. با پیاز، شکر، آلو،روغن، گوشت، رب، نمک، گوجه و به می توان این خورشت خوشمزه را تهیه کرد.

سایر مطالب آشپزی

طبخ این غذا به زمان کمی نیاز دارد و شما می‌توانید به‌راحتی آن را در خانه درست کنید و یک مهمانی مجلسی و متفاوت با آن به راه بیندازید. در ادامه با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو، این غذای محلی خوش‌طعم و متفاوت را در خانه درست کنید. در این مرحله اگر احساس کردید که آب آش کم است، کمی آب جوش در آش بریزید.

بارش باران و برف از جمعه در بخش‌هایی از چهارمحال‌وبختیاری

در ادامه تخم‌مرغ‌ها را روی سیر سرخ شده بشکنید و آن‌ها را هم بزنید تا تخم‌مرغ بپزد و ببندد. ماست و آب را در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. در این مرحله، ماست و آب را مرتب هم بزنید تا ماست نبرد و گلوله گلوله نشود. یکی از لذیذترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری خوراک جگر است. او ترشی یکی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود. آبریز از غذاهای سنتی منحصر به فرد چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

غذای خانگی کندو یک آشپزخانه بسیار مدرن و خلاق در شهر تبریز است که در زمین ارائه… خمیر نان را روی آتش می ­پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می­ گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می ­زنند و می­ خورند. توله نوعی گیاه با برگهای نسبتا پهن است که در پاییز و زمستان در بیشتر مناطق خوزستان می روید. اگر شما هم سابقه چهار محال و بختیاری گردی دارید، توصیه میکنیم که نظرات و پیشنهادات خود را با ما از طریق کامنت یا کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. و بر این باوریم که آینده ی روشنی در انتظار گردشگری کشور عزیزمان ایران است. ابتدا اینکه توصیه می کنیم در مصرف و پخت این غذاها کمال میانه روی را داشته باشید چرا که برخی از این غذاها به علت وجود بعضی از مواد ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند متناسب نباشد.