غذاهای چهارمحال و بختیاری؛ از هر نوعی که دلت بخواد-غذا شرقی

اگر در تابستان به شهرکرد رفته‌اید، با رفتن به کافه لئو و سفارش یک آیس پک شکلاتی حسابی خنک می‌شوید. در زمستان‌ها نیز این کافه با قهوه‌های گرم و عالی در انتظار شما است. یه دیزی فوق العاده با گوشت گرم بره و دنبه و حبوبات درجه یک،همراه با سبزی خوردن و ترشی مخلوط که پیشنهاد می کنیم با دوغ محلی میل کنید یا یه شربت ترش مزه از منوی ما انتخاب کنید.

  • از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیاز متوسط، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود.
  • وسط حیاط نیز جوی آبی با کاشی‌های فیروزه‌ای در جریان است که صفا و صمیمیتی دل‌نشین به فضای رستوران می‌دهد.
  • می‌توان گفت این روستا تنها روستایی از ایران است که هنوز زندگی به روال گذشته و با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر جریان دارد این در حالی است که جمعیت ماسوله حدود ۳۰۰ نفر می‌باشد.
  • این غذا دقیقا همان دلمه‌ای است که در همه جای ایران رایج شده با این تفاوت که داخل آن سیراب یا شیردون خرد شده را با موادی مثل لپه و برنج و آلو مخلوط می کنند و در همان سیرابی می‌پیچند.

سپس قارچ و تره‌ای که از قبل سرخ شده به این ترکیب اضافه خواهد شد. از دیگر غذاهای معروف سنتی استان چهار محال و بختیاری، آبریز است که چرب و خوشمزه و یا پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ می شود و معمولا ترشی انار به آن اضافه میکنند. برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود. این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌گردد، بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌گردد. غدای آوریز، ریز ریز و به عبارتی کم‌کم و به تدریج پخته می‌گردد. آو تفتاله نیز یکی دیگر از غذاهای بومی چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که بسیار خوشمزه است و طعم اصلی آن به دلیل وجود قیسی و ترشی ناردون به ترشی می زند.

کوفته بختیاری

گوشت مرغاستان چهار محال و بختیاری از استان‌های مطرح در زمینهٔ تولید گوشت سفید است به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ درصد از کل گوشت سفید (مرغ) کشور ایران در استان چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود. چهارمحال و بختیاری دارای غذاهای محلی و سنتی مختص استان است که بسیاری از آنها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند. یکی از غذاهای مجلسی قوم بختیاری می باشد که طبع معتدل به گرم دارد و خواص فراوانی مجله خبری غذا دارد. به ، پیاز، آلو ،شکر، روغن، گوشت، رب گوجه و نمک مواد تشکیل دهنده آن است.پیاز هارا با گوشت و فلفل سرخ می کنیم سپس یک لیوان آب در آن میریزیم و سایر مواد را اضافه می کنیم. تاس کباب غذایی است که در استان‌های مختلف پخته می‌شد، اما گفته می‌شود از غذاهای چهارمحال و بختیاری است. به هر شکل، مردم این استان عاشق تاس‌کباب هستند و تاس کباب جز غذاهای اصلی آن‌ها به حساب می‌آید.

دیدنیهای شهر کوهرنگ

الیزه کباب فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ به طور رسمی در منطقه‌ی تاریخی باغ سپهسالار آغاز نمود. الیزه کباب واقع در طبقه سوم مرکز خرید الیزه با مهیا کردن فضایی اختصاصی و با آرامش روزانه میزبان تعداد زیادی از کسبه محترم منطقه و همچنین هموطنانی که جهت خرید به منطقه جمهوری و باغ سپهسالار مراجعه کرده‌اند می‌باشد. در کنار این آبشار رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان ها و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک شاهپوری، فضای شگفت انگیزی را به وجود آورده است . این چشمه ها با فاصله نسبتا نزدیک به هم در مجاورت روستای آلیکوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل از چشم اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار هستند و به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر و مسافر از نقاط مختلف می باشد. این منطقه دارای سه نوع آب و هوا می باشد و به تبع آن جانورانی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، سنجاب ، کل و کبک دری در این منطقه زندگی می‌کنند.

رزرو هتل، اجاره ویلا و اقامتگاه

مجموعه عوامل گردشگاه از جمله کتیبه‌های ارزشمند تاریخی، چشمهٔ پرآب، سایه سار درختان، آبشار زیبا و بلند، کوه‌های اطراف و غار موجود در محل، روزانه پذیرای صدها گردشگر است. این چشمه علاوه بر تأمین آب کشاورزی، یکی از سرشاخه‌های کارون است و چشم‌انداز زیبایی را برای شهر لردگان به‌وجود آورده‌است. این چشمه در محلهٔ ساطح لردگان واقع است که مظهر شهر لردگان است. پارک سرچشمه در فرخشهر، با مساحتی بالغ بر۱۲۰ هزار مترمربع دارای چشمه‌ای پراز آب وفضای سبز زیبا و چشم‌نواز است. این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. این غذا همانند دیگر آش های ایرانی پخت می شود به نحوی که به جای سبزیجات رایج آش ها، از شنگ، موچه (مچچه)، پاغلاغ و سیر صحرایی استفاده می شود.