معرفی رستوران بختیاری شهرکرد و غذاهای محلی آن مجله بوم گردی-غذا شرقی

غذای چلچراغ نیز یکی از بهترین‌ها در بین تمام رستوران‌های شهرکرد است. موقعیت مکانی رستوران نیز به گونه‌ای است که در نزدیکی مراکز خرید شهرکرد قرار دارد. در این شهر از هرکسی که سراغ یک کباب قفقازی خوب را بگیرید،‌ قطعاً به شما رستوران قصر را پیشنهاد خواهد داد.

و بعد از ور آمدن خمير آن را به اشكال دل خواه درآورده و در روغن سرخ مي‌كنند كه اين شيريني را در مناسبت‌هاي مختلف تهيه مي‌كنند. مثلاً زماني كه طفلي دندان در مي‌آورد يا بخواهند به جا خالي دختري بعد از ازدواج بروند. در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ هایی است که در کوهستان می روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیربرده و از آن استفاده می کنند. سرکه شیره و روغن را بعد از داغ کردن با حلقه های پیاز و مقداری آرد مخلوط کرده و گرم نگه می دارند بعد چند دانه برگه های زردآلو،‌آلوچه و هلو را در آن می اندازند و بهم می زنند بعد از پختن برگه ها آنرا برمی دارند و مصرف می کنند. برنج را خیسانده و گوشت را می پزند بعد برنج و گوشت و زیره و نمک را داخل کرده در آن آب می‌ریزند و روی آتش می گذارند تا جوش آید بعد از پختن در حالیکه کمی آب داشته باشد آنرا می کوبند و تقریباً مثل حلیم برنجی می شود. چون معمولا گوشتی که می رود داخل فریزر آب کمتری دارد و ممکن است قبل از پختن کاملا تبخیر شود که در این صورت می توانید به آن آب اضافه کنید.

  • تفاوت این خورش آلو با خورش آلوی شهرهای دیگر این است که مردم چهارمحال و بختیاری خورش خود را بسیار غلیظ و با مقدار زیادی آلو می‌پزند.
  • صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند.
  • دستور پخت این غذا با چلو گوشت تفاوت زیادی ندارد، اما اگر بر روی هیزم پخته شود بدون شک طعم دلچسب‌تری خواهد گرفت.
  • بدون شک خوش‌بوترین و خوش‌طعم‌ترین به‌ها را می‌توان در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری پیدا کرد.
  • دنده کباب که در گویش محلی به آن دنه کواو می‌گویند، از محبوب‌ترین غذاهای غرب ایران و زاگرس است، هر چند این غذا معمولا با نام کرمانشاه کنار هم می‌آید.
  • آرد سبوس دار را تفت داده تا کمی رنگ آن تغییر کند و آب ناردون را که از صافی رد شده به این آرد اضافه می کنیم و به آرامی حرارت می دهیم.

در میان مردم استان چهارمحال و بختیاری نان یوخا از محبوبیت بالایی برخوردار است و در منازل توسط زنان روستایی پخته می شود. نان یوخا شامل نان و شیره ای است که از گردو، شیره انگور، روغن حیوانی و بادام به دست می آید و در واقع یکی از محصولاتی است که صفر تا صد توسط مردم منطقه پخته می شود. استان چهارمحال مجله خبری غذا و بختیاری به دلیل مواد اولیه ارگانیک که در غذاهایشان استفاده میکنند، جزء معروف ترین استان ها در خوشمزه و متنوع بودن غذا شناخته شده اند. صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند. صنایع ماشینی این استان بیشتر در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‌اند.

که استان چهار محال و بختیاری نیز یکی از مناطقی است که آن را طبخ می کنند. این غذا به سبب وجود کشک بسیار مناسب برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند می باشد. پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. شوربای قیمه ریزه نیز از انواع آش‌های استان چهارمحال و بختیاری است.

اما برای بهتر شدن طعم غذایتان بهتر است از کره محلی و گوشت راسته گوسفندی استفاده کنید. لازم است برای آن که گوشت و مرغ به خوبی مزه دار شوند، از شب قبل گوشت و مرغ را در مواد بخوابانید. دقت کنید که قبل از به سیخ کشیدن گوشت و مرغ، چندین بار با گوشت کوب آنها را بکوبید تا نازک شده و زمان پخت آنها کاهش پیدا کند. همچنین می توانید در صورتی که در منزل منقل ندارید، این نوع از انواع کباب خوشمزه را می توانید در فر یا تابه نیز طبخ کنید. در این مطلب می خواهیم با غذاهای محلی چهار محال و بختیاری آشنا شویم . استان چهار محال و بختیاری به علت وجود قوم عشایر غذاهای مقوی و متنوعی دارد و در سفر به این استان زیبا که هم از نظر جاذبه های گردشگری و آب و هوای بسیار خوب این منطقه و لذت خوردن غذاهای محلی لذت سفر را دو چندان می کند .

آب‌ریز (اوبریز)

در ماه محرم نیز مراسم متنوعی برگزار می‌شود، از تعزیه حضرت قاسم در روز هفتم و نهم محرم گرفته تا مراسم آیینی و ویژه در روز عاشورا که همگی در شهر طاقانک برگزار می‌شود. بختیاریسرزمین کنونی بختیاری هزاران سال است که سکونت‌گاه گروه‌های مختلف انسانی می‌باشد. منابع و امکانات طبیعی از قبیلِ آب، جنگل، مراتع، بارندگی مناسب، آبگیرهای فراوان و درّه‌های مستعد برای کشاورزی، این سرزمین را به یکی از بهترین زیستگاه‌ها و محل تجمع و سکونت گروه‌های انسانی در گذشته تبدیل نموده بود. افزون بر این امکانات، در بلندی‌های زاگرس و دامنه‌های آن، محیط مناسبی برای رویش نباتات علوفه‌ای و گونه‌های مختلف حیوانات فراهم کرده بود.

مواد اولیه

به علت جوان بودن دوره کوه‌زایی و شرایط تشکیل گسل‌های خاص، در این منطقه وجود بلایا و مخاطرات طبیعی بسیاری چون ریزش بهمن، سیل، زلزله و رانش زمین در اکثر نقاط آن مشاهده می‌شود. زیر برنجی در واقع همان چلو گوشت یا آش گوشت است که یکی دیگر از غذاهای لرستان به حساب می‌آید؛ غذایی تجملی و تشریفاتی است که معمولا در مهمانی‌های مجلل، عروسی‌ها یا اعیاد، آن را در سینی‌های بزرگ سرو می‌کنند و مقابل مهمان قرار می‌دهند. چینش غذا در مجمع هم روش خاص خودش را دارد به این صورت که یک لایه پلو در سینی می‌ریزند و یک لایه گوشت روی آن قرار می‌دهند و دوباره برنج روی آن می ریزند. دستور پخت این غذا با چلو گوشت تفاوت زیادی ندارد، اما اگر بر روی هیزم پخته شود بدون شک طعم دلچسب‌تری خواهد گرفت. سبزی آش را بعد از شستن و خرد کردن می‌پزند، سپس برنج و دوغ را به آن اضافه می‌کنند بعد که برنج پخته شد کمی آرد را در آب حل کرده و به آن می‌افزایند‌ تا‌ آب‌ آش‌ به‌صورت‌ غلیظ‌ در آید‌ و‌ پیاز‌ داغ‌ را‌ هم‌ اضافه‌ می‌کنند. آش کشک از غذاهای چهارمحال و بختیاری است که کم و بیش مشابه آش کشک معمول است، تفاوت آن در این است که مردم چهارمحال و بختیاری به آش کشک تکه‌های سیرابی اضافه می‌کنند، به همین دلیل زمان پخت این آش کمی طولانی‌تر از حد معمول است.

فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید. در مرحله بعد باید پیاز را حلقه حلقه کنید و در ظرفی که گوشت و مرغ را در آن قرار داده اید، بریزید. در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، سس سویا، ماسک چکیده و فلفل و نمک را به طرف حاوی گوشت و مرغ اضافه می کنیم. سپس ظرف را چند ساعت کنار بگذارید، تا گوشت مرغ و گوساله به خوبی مزه دار شود. این آش را بیشتر در فصل زمستان در لرستان پیدا خواهید کرد چون برای سرماخوردگی و بدن در فصل سرما مفید است.

بخش زیادی از این جنگل‌ها در پنج منطقه بازفت، اردل، ناغان، لردگان، دوراهان و فلارد قرار گرفته‌اند. این جنگل‌ها با مساحتی در حدود ۳۰۷ هزار هکتار به صورت نواری از شمال به جنوب از منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ به سمت منطقه فلارد در شهرستان لردگان و شهرستان فلارد کشیده شده‌اند. پوشش عمدهٔ جنگلی این مناطق، تقریباً ۹۸ درصد از بلوط تشکیل شده‌است. حاشیه سبز رودخانه زاینده رود که می‌توان گفت جزی جنگل‌های مصنوعی و توریست پذیر استان می‌باشد. این کباب از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زیتون و پیاز مخلوط می کنند، با زعفران آغشته نموده و سپس تکه تکه کرده و یک قطعه مرغ و یک قطعه گوشت را به سیخ می کشند و روی زغال کباب می کنند.

هر چقدر گوشت نازک تر باشد، بهتر پخته شده و ظاهر آن نیز زیباتر است. كاچی شیر غذای دیگری است كه بیش‌تر خانواده‌های دام دار تهیه می‌کنند كه عبارت است از آرد و شیر كه آرد را کمی تفت می‌دهند و سپس شیر را اضافه می‌كنند. اگر هوس کردید از آبشارهای لرستان بازدید کنید، چشیدن طعم غذاهای لری را از دست ندهید. غذاهای خوش و رنگ لعابی که بر سر سفره لرها چیده می‌شود و یک تجربه بی‌نظیر می‌سازد. برای تهیه دنده کباب ابتدا گوشت دنده گوسفندی را به صورت پهن و دراز جدا می‌کنند و در آن زمان سیخ پهن را به گوشت می‌زنند تا حالت خودش را حفظ کند. روی گوشت ضربه می‌زنند و آنها را در برای ۴ تا ۵ ساعت در یخچال می‌گذارند.