معرفی رستوران بختیاری شهرکرد و غذاهای محلی آن مجله بوم گردی-غذا شرقی

به همین خاطر گرد هم آمدیم تا به بهترین شکل ایران را به همه معرفی کنیم. ابتدا اینکه توصیه می کنیم در مصرف و پخت این غذاها کمال میانه روی را داشته باشید چرا که برخی از این غذاها به علت وجود بعضی از مواد ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند متناسب نباشد. نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که غذاها را در دمای مناسب نگه دارید و ترجیحا در دمای زیر پنج درجه سانتیگراد. یکی از رسوم مردم این استان در هنگام آماده کردن کوفته شب عید این است که در میان یکی از کوفته‌ها سکه‌ای قرار می‌دهند و اعتقاد دارند هر کدام از اعضای خانواده که این کوفته نصیبش شود، سال پر برکتی خواهد داشت. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گلگون می کند. این نان نیز یکی از نان های محلی بختیاری ها می باشد که برخلاف نان تیری در تهیه آن از مایه خمیر یا خمیر ترش بکار برده می شود و در آخر ضخامت بیشتری نسبت به نان تیری پیدا می کند.

  • در این رستوران می‌توانید هر نوع کبابی که بخواهید،‌ سفارش دهید و در حالی که روی تخت‌هایی با قالیچه‌های قرمزرنگ نشسته‌اید، غذایتان را با لذت نوش جان کنید.
  • برای تهیه این غذای لری، ترخینه را در آب خیس می‌دهند تا نرم شود و آن را با آب روی دیگ می‌گذارند و حبوبات را اضافه می‌کنند تا خوب بپزد.
  • یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کله جوش است.
  • مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین، اندرونی، حمام، انبارها و استخرها است.
  • یکی از رسوم مردم این استان در هنگام آماده کردن کوفته شب عید این است که در میان یکی از کوفته‌ها سکه‌ای قرار می‌دهند و اعتقاد دارند هر کدام از اعضای خانواده که این کوفته نصیبش شود، سال پر برکتی خواهد داشت.

بادشکن، مقوی قلب ، اشتها اور، رفع سنگ کلیه و کیسه صفرا، از بین. برنده بوی بد دهان ودارای”طبیعت گرم درجه 1و طبیعت خشک درجه2 ” است. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گل گون می کند. براساس تجارب ۳۰ ساله‌ی دکتر کرمانی، رژیم گروهی بهترین راه‌حل برای حفظ انگیزه‌ی افراد طی رژیم و رسیدن به وزن دلخواه در مدت کوتاهه.

به جرات می‌توان گفت که عدسییکی از مقوی ترین غذاهایی است که در اکثر شهرهای ایران طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. عدسی را هم می توان با گوشت چرخ کرده و هم بدون گوشت طبخ کرد و پس از پخته شدن با مقداری آویشن و سیر می توان آن را طعم دار کرد. بختیاری ها این غذای خوشمزه را با نان خشک می خورند و معمولاً آن را برای صبح زمستان آماده می‌کنند. آش دوغ چهارمحال و بختیاری را همچون شهرستان های دیگر به راحتی می توان در سطح مرکز استان پیدا کرد و طبخ آن تفاوت چندانی با شهرهای دیگر ندارد. موادی که در تهیه این غذا به کار برده می شود عبارتند از برنج، روغن، نخود، دوغ ترش، زردچوبه، سیر، لوبیا، عدس و پیاز. حتماً باید توجه داشته باشید که در این غذا نخود و لوبیا و عدس حتماً باید کاملاً مغز پخت شوند تا موجب مشکلات گوارشی نشوند.

آش اماج بختیاری

این غذا از جمله خوراک هایی است که در استان چهار محال و بختیاری پخته و به علت تولید مواد اولیه آن در مناطق مختلف استان به عنوان یک غذای بومی استان شناخته شده است. این غذا از طعم خاص رنگ و بو خواص فراوانی برخوردار و مانند دیگر خوراکها استان چهار محال و بختیاری با توجه به تولیدات کشاورزی منطقه تهیه می شود. باقالی پلو با ماهیچه که جز بهترین غذاهای ایرانی محسوب میشود و طرفداران زیادی دارد.

آب دیز

این غذا از خوشمزه ترین غذاهای استان چهارمحال و بختیاری بوده و شهرت زیادی دارد. یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کله جوش است. غذايي است كه براي پختن آن ابتدا كشك را مي‌سايند و در آب ريخته و حرارت مي‌دهند. سپس در ظرف ديگري پياز سرخ مي‌كنند و سپس پيازهاي خرد شده را با نعناع داغ درون كشك حرارت داده شده؛ ‌ريخته و غذا را آماده مي‌كنند. اين غذا را ميتوان بر حسب سليقه و ذايقه با گردو وكشمش هم مصرف نمود .

این کباب لذیذ از راسته ی گوسفندی، فیله ماهی و سینه ی مرغ پخته می شود. کباب بختیاری اصیل، دارای یک طعم خوشمزه و بی نظیر است که با گوشت بره و دنبه به شکل یک در میان سیخ می شود. روغن حیوانی متداول بین عشایر منطقه چهارمحال و بختیاری می باشد که با ترکیبی از عسل یا شیره یک خوراک بسیار مقوی و خوشمزه به شمار می رود. بنابراین در بسیاری مواقع به عنوان یکی از دلچسب ترین خوراک های سنتی در بین مردم به شمار می‌رود.

در منتهی الیه کناری استان در ۵۰ کیلومتری لردگان گردشگاه زیبای پرواز با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره سبز قرار گرفته است . ازآنجاکه توجه به آداب و رسوم و برگزاری مراسم سنتی از ویژگی‌های بارز این استان است، بسیاری برای دیدن کردن از این مراسم قصد سفر به چهارمحال را پیدا می‌کنند. مثلا اگر دوست دارید مراسم چراغ بران شهرکرد را از نزدیک ببینید، باید در لحظه سال تحویل خودتان را به امامزاده حلیمه و حکیمه برسانید. در این مراسم مردم بومی هنگام تحویل سال نو، با فانوس‌های نفتی در بارگاه این امامزادگان جمع می‌شوند و سادات برای تبریک سال جدید شمع و چراغ روشن می‌کنند.

چلو کباب لقمه نگینی

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل در مجاورت روستای دره عشق و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد . این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می جهد و بیش از یکصد متر ارتفاع دارد . این آبشار در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد مجله خبری غذا و ۴۰ کیلومتری شهر لردگان، در دره ای روح افزا و به طول ۲ کیلومتر قرار گرفته است. مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خراسان است که در فضای سرسبز و بی نظیری از انواع درختان و گیاهان جنگلی قرار گرفته است .

این ترکیبات علاوه بر دادن طعم مناسب به گوشت، باعث می‌شوند بافت گوشت نیز نرم‌تر شود و راحت‌تر پخته شود. طرز تهیه آو تفتاله به این شرح است که ابتدا برگه های زرد آلو را در ظرفی جداگانه داخل آب گذاشته تا خیس بخورند. سپس برگه ها را در ظرفی دیگر به همراه مقداری آب روی حرارت می گذارند تا پخته شود. برای پخت شله بریان 6 تا ٧ ساعت زمان لازم است تا خوب پخته شده و جا بیفتد. مواد اولیه این غذا شامل گوشت، برنج، کمی عدس و نخود می باشد که همه را در قابلمه ریخته زیر آتش قرار می دهند و بعد از پخت قابلمه را در آورده و با گوشت کوب له می کنند و بعد به آن هل و زیره می افزایند. خوراک قارچ یکی دیگر از غذاهای محلی این منطقه به شمار می‌رود که با استفاده از قارچ هایی که در کوهستان می روید پخته می شود و در پخت آن قارچ را کباب یا در روغن سرخ می کنند و به عنوان یک غذایی که با نان سرو می‌شود مصرف می‌کنند.