معرفی رستوران بختیاری شهرکرد و غذاهای محلی آن مجله بوم گردی-غذا شرقی

این غذای خوشمزه دارای عطر و رنگ و طعم خاص می باشد چرا که از تولیدات خود استان تهیه می شود. سپس برنج را اضافه می کنیم وجوشیدن آن تا وقتی که آب برنج کاملا گرفته شود ادامه پیدا می کند . استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود که در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده‌است.

در ماه محرم نیز مراسم متنوعی برگزار می‌شود، از تعزیه حضرت قاسم در روز هفتم و نهم محرم گرفته تا مراسم آیینی و ویژه در روز عاشورا که همگی در شهر طاقانک برگزار می‌شود. بختیاریسرزمین کنونی بختیاری هزاران سال است که سکونت‌گاه گروه‌های مختلف انسانی می‌باشد. منابع و امکانات طبیعی از قبیلِ آب، جنگل، مراتع، بارندگی مناسب، آبگیرهای فراوان و درّه‌های مستعد برای کشاورزی، این سرزمین را به یکی از بهترین زیستگاه‌ها و محل تجمع و سکونت گروه‌های انسانی در گذشته تبدیل نموده بود. افزون بر این امکانات، در بلندی‌های زاگرس و دامنه‌های آن، محیط مناسبی برای رویش نباتات علوفه‌ای و گونه‌های مختلف حیوانات فراهم کرده بود.

  • تالاب بین‌المللی چغاخور، حدود دوهزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات ۳۸۰۰متری کلار در نزدیک شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار دارد.
  • روستای سرآقاسید به دلیل معماری پلکانی خود به ماسوله زاگرس شهرت دارد.
  • باقالی پلو با ماهیچه که جز بهترین غذاهای ایرانی محسوب میشود و طرفداران زیادی دارد.
  • ره بال آسمان مشتاق شنیدن تجربه‌ها و نظرات شما درباره شهرکرد و رستوران‌هایش هستیم.

از دیگر جانوران منطقه می‌توان گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی همچون کبک، دری کبک، چیل، تیغو و عقاب را نام برد. در این منطقه امکان شکار با کسب مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد. این منطقه ۲۱۶۰۰ هکتار مساحت دارد و پارک ملی تنگ صیاد را با وسعتی معادل ۵۴۰۰ هکتار در دل خود جای داده است. دستیابی به این منطقه از طریق محور مواصلاتی شهرکرد به اصفهان میسر است .

آرد را کمی خیس كرده و از الك رد می‌کنند تا به‌صورت گلوله‌های ریز درآید سپس كمی در آفتاب می‌گذارند و بعد این آرد الك شده را همراه عدس و سبزی و پیاز داغ می‌پزند. آش ترخینه هم یکی دیگر از غذاهای لری است که ماده اصلی آن کشک و بلغور گندم به همراه سبزی‌های کوهی است. اگر به لرستان سفر کردید، حتما این آش را امتحان کنید چون سبزی معطری که در آن استفاده می‌شود، مخصوص این منطقه است و مانندش را در جایی دیگر پیدا نخواهید کرد. به آش ترخینه آنتی بیوتیک طبیعی هم می‌گویند که در زمان سرماخوردگی و فصل سرما می‌پزند. غذاهایی که با جگر درست می‌شوند معمولا جزو غذاهای راحت، خوشمزه و البته مقوی‌ به حساب می‌آیند. برای تهیه جگروز بعد از تکه تکه کردن جگر و سیخ زدن، آن را در بین لایه نازکی از چربی می‌پیچند و اجازه می‌دهند بر روی ذغال مغز پخت شود.

امروز اصلی ترین مشکل کشور ما مشکل فرهنگی است

برد گوری ها یا سنگ گبری ها، قدیمی ترین آثار سنگی استان می‌باشند که به دوره ماد تا پایان حکومت ساسانیان تعلق دارد. در دین زرتشت به علت اعتقاد به مقدس بودن خاک از دفن کردن اجساد خودداری کرده و آنها را در محوطه هایی از سنگ که استودان یا استخوان دندان نامیده می شد و در اصطلاح بختیاری به آنها بر گوری به معنی سنگ گبری می‌گویند قرار می‌دادند. کترینگ اعیان تبریز لیستی متنوع از انواع کباب های خوش طعم، خورشت ها و خوراک ها،… غذای خانگی کندو یک آشپزخانه بسیار مدرن و خلاق در شهر تبریز است که در زمین ارائه… اول سیری در ایران، بعدا سفر در ایران – سایت سیری در ایران مجوز نشر دیجیتال برخط را از رسانه های دیجیتال کسب کرده و در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده است. همچنین نماد اعتماد الکترونیکی را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت اخذ نموده است.

داستان پندآموز پیرمرد خردمند

زنان ایل از عدس، خوراکی را می پزند که آنرا اوگندی می گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویهبه همین نام تهیه می شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSORیا لیز Lisکه لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. با دقت مواد را به ترتیب به سیخ بکشید و بعد از مجله خبری غذا اینکه همه سیخ‌ها را آماده کردید، با استفاده از گوشت کوب یا بیفتک به آرامی روی گوشت و مرغ‌ها بکوبید تا مرز بین گوشت‌ها از بین برود و به هم نزدیک‌تر شوند. سفره‌خان چلچراغ و کافه لئو در نزدیکی هتل جهانگردی شهرکرد قرار گرفته‌اند. کافی شاپ نارین آخرین رستوران از رستوران های شهرکرد نیز یک کافی‌شاپ مدرن است که فضا و دکوراسیونی دل‌نشین دارد.

در میان مردم استان چهارمحال و بختیاری نان یوخا از محبوبیت بالایی برخوردار است و در منازل توسط زنان روستایی پخته می شود. نان یوخا شامل نان و شیره ای است که از گردو، شیره انگور، روغن حیوانی و بادام به دست می آید و در واقع یکی از محصولاتی است که صفر تا صد توسط مردم منطقه پخته می شود. استان چهارمحال و بختیاری به دلیل مواد اولیه ارگانیک که در غذاهایشان استفاده میکنند، جزء معروف ترین استان ها در خوشمزه و متنوع بودن غذا شناخته شده اند. صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می‌شوند. صنایع ماشینی این استان بیشتر در شهرهای شهرکرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‌اند.

که استان چهار محال و بختیاری نیز یکی از مناطقی است که آن را طبخ می کنند. این غذا به سبب وجود کشک بسیار مناسب برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند می باشد. پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. شوربای قیمه ریزه نیز از انواع آش‌های استان چهارمحال و بختیاری است.

فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید. در مرحله بعد باید پیاز را حلقه حلقه کنید و در ظرفی که گوشت و مرغ را در آن قرار داده اید، بریزید. در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، سس سویا، ماسک چکیده و فلفل و نمک را به طرف حاوی گوشت و مرغ اضافه می کنیم. سپس ظرف را چند ساعت کنار بگذارید، تا گوشت مرغ و گوساله به خوبی مزه دار شود. این آش را بیشتر در فصل زمستان در لرستان پیدا خواهید کرد چون برای سرماخوردگی و بدن در فصل سرما مفید است.