معرفی غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری-غذا شرقی

از رستوران‌های سنتی که بوی کباب و نان داغ در آن‌ها می‌پیچید تا فست‌فودها و کافه‌هایی با فضا و غذاهای مدرن، همگی در این لیست قرار دارند. بعید است که در میان تمام این رستوران‌ها، جایی مطابق سلیقه خود پیدا نکنید. حالا که حرف سفر و تفریح است، این را نیز بدانید که برای خرید بلیط هواپیما شهرکرد می‌توانید به‌صورت آنلاین و از طریق سایت ره بال آسمان اقدام کنید. استان چهارمحال و بختیاری که به خاطر داشتن ارتفاعات زیبا و مسحورکننده‌اش به سوییس ایران مشهور است، مناظری را به رخ‌تان می‌کشد که بی‌تردید برایتان یادآور ارتفاعات آلپ خواهد بود.

خورش آلواز دیگر غذاهای چهار محال بختیاری است که در آن از گوشت گوسفند، رب انار، ادویه و پیاز به همراه مقدار زیادی آلو خشک سیاه استفاده می شود. البته نوع پخت بختیاری ها با دیگر استان ها متفاوت است چرا که خورشت بختیاری ها غلیظ تر می باشد و همچنین به جای آلو بخارا از آلو سیاه خشک استفاده می کنند. چلچراغ یکی دیگر از سفره‌خانه‌های بسیار زیبا و باکیفیت شهر کرد است. به این رستوران که بروید، با حیاطی دل‌نشین و یک حوض وسط آن روبه‌رو می‌شوید که حال‌وهوای خانه‌های قدیمی را برایتان تداعی خواهد کرد. تمام جزییات معماری رستوران چلچراغ از سبک و سیاق قدیمی الهام گرفته‌شده است. دیوارهای کاهگلی و نام رستوران که با کاشی‌های فیروزه‌ای بر این دیوارها خودنمایی می‌کنند، بخشی از زیبایی رستوران است.

مگر می‌شود به استان چهارمحال و بختیاری رفت و فرصت نشستن در یک سفره خانه زیبا را از دست داد؟ جایی که هم از کیفیت غذای آن مطمئن باشید و هم همراه با نوای یک موسیقی سنتی کبابی تازه و خوشمزه نوش جان کنید. سفره خانه فردوسی دقیقاً همان رستورانی است که بتواند این نیازها را برطرف کند. رستورانی دنج با دکوراسیونی سنتی و کادری خوش‌اخلاق که بهترین غذاها را برای شما آماده می‌کنند. در این رستوران می‌توانید هر نوع کبابی که بخواهید،‌ سفارش دهید و در حالی که روی تخت‌هایی با قالیچه‌های قرمزرنگ نشسته‌اید، غذایتان را با لذت نوش جان کنید.

  • از غذاهای قدیمی شهر کرد می توان به تاس کباب اشاره کرد که ترکیبی از گوشت و سبزیجات است.
  • شیب زیاد و پستی و بلندی های دره سبزه زار و اقلیم مناسب فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفریح در این مکان فراهم می آورد.
  • جاهای دیدنی شهرکرد که بسیارند؛ اما یکی از آن‌ها موزه باستان شناسی شهر کرد است.
  • در ادامه قصد داریم دستور پخت این غذای خوشمزه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

نیم ساعت قبل از پخت کباب بختیاری، آبلیمو را نیز به ظرف حاوی گوشت و مرغ اضافه کنید. گردو پلو از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهار محال و بختیاری بخصوص سامان پخت می شود .شهرستان سامان به علت دارا بودن تولیدات باغی بخصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است . این گیاه در کنار خواص درمانی، طعمی ویژه نیز دارد، به همین دلیل مردم استان‌های کردستان و چهارمحال و بختیاری از آن، چه به صورت تازه و چه خشک، در غذاهای مختلف استفاده می‌کنند. علاوه بر اضافه کردن بوسور به برنج و تهیه یک سبزی‌پلو خاص، مردم استان چهارمحال و بختیاری با این سبزی نوعی آش نیز طبخ می‌کنند که آش اماج نام دارد. این ترکیب به گوشت اضافه می‌شود و پس از آنکه گوشت به صورت کامل پخت و طعم انار به خود گرفت این غذا با نان یا برنج سرو خواهد شد. از غذاهای قدیمی شهر کرد می توان به تاس کباب اشاره کرد که ترکیبی از گوشت و سبزیجات است.

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

اگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده باشید حتما درختان گردو سر به فلک کشیده را از پشت دیوار حیاط خانه‌ها دیده‌اید یا شاید تجربه دیدن باغ‌های گردو را در این استان داشته باشید. گردوهایی که در این استان کشت می‌شوند دارای کیفیتی بالا هستند و مردم این استان نیز با استفاده از گردوهای خوشمزه خود غذاهای مختلفی می‌پزند. بدون شک خوش‌بوترین و خوش‌طعم‌ترین به‌ها را می‌توان در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری پیدا کرد. با داشتن چنین به‌های مرغوبی، مردم این دو استان در آشپزی خود نیز از این میوه استفاده می‌کنند. در پایان آب انار و رب را با هم مخلوط کرده و به آش اضافه می کنیم و مرتبا هم میزنیم تا آش انارقوام یابد . در هر استانی غذاهای سنتی و معروفی وجود دارد که علاوه بر ساکنان آن مسافران نیز به آن ها علاقمندند .در این مطلب به معرفی بهترین غذاهای چهارمحال بختیاری پرداخته ایم.

روغن حیوانی

اگر تا به حال فرصت این را نداشتید که در رستوران پدر خوب غذا بخورید، حالا در سفرتان به شهرکرد این فرصت فراهم شده است. پدر خوب جایگاه خوبی در میان رستوران‌های شهرکرد دارد و مردم شهر نیز این رستوران را دوست دارند. بعد از اینکه برنامه سفرتان را ریختید و خرید بلیط اتوبوس شهرکرد را انجام دادید، ‌می‌توانید به اوقات خوشی که در این رستوران قرار است سپری کنید، فکر کنید و حتی از فکرش نیز لذت ببرید. رستوران تخت جمشید از آن دسته از رستوران‌های شهرکرد است که چیدمان و دکوراسیون قدیمی خود را حفظ کرده است. تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۳۲۰۰ هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های استان است.

پارک ملی تنگ صیاد در ارتفاعات شهرکرد

تالاب بین‌المللی چغاخور، حدود دوهزار و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات ۳۸۰۰متری کلار در نزدیک شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن قرار دارد. فاصله تالاب تا شهرکرد ۶۰ کیلومتر است و ویژگی منحصربه‌فرد این تالاب، زیست نوعی ماهی به نام ماهی گورخری است. چشم‌انداز بدیع و پرواز پرندگان مجله خبری غذا مهاجر و بومی، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری کشور و چهارمحال بختیاری قرار داده‌است. در ابتدای پخت باید آتش کباب تند باشد تا روی گوشت کمی برشته شود. در حین پخت کباب بختیاری، هر چند دقیقه یکبار با فرچه یا چنگال کره را بر روی کباب بمالید تا نرم و لذیذ تر شود.