معروف ترین غذاهای محلی ایران کجارو

کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار) گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و… در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می­رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ­ هایی است که در کوهستان می­ روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می­ خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیر برده و از آن استفاده می­ کنند. وجــــود سه قوم اصیل در چهارمحــال و بختیـاری (بختیاری، فارس، ترک قشقایی) تنوعی از فرهنگ های مختلف را در این استان بوجود آورده است. این آش از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آش دوغ سایر مناطق دیگر در کشور را ندارد، اما آنچه که موجب منحصر به فرد شدن آش دوغ بختیاری شده است مواد اولیه آن است که از پوشش گیاهی این استان سرسبز تامین می شود. کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار(گردو،کشمش، بادام)تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و ….زده می شود و در تنور پخت می شود. اين شيريني همان مواد فتير را دارد (فتير نوعي شيريني كه در همه جا پخته مي‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شير، شكر، روغن، آرد، مواد معطر شيريني است)با اين تفاوت كه كمي شيرين‌تر است.

  • بریانی با تزئین خلال پسته، خلال بادام و زرشکی که با زعفران، لعاب خاصی به خود گرفته‌اند، به راستی غذایی چشم‌نواز است.
  • در ادامه پیازهایی که خلالی ریز کرده‌اید، به گوشت‌ اضافه کنید.
  • یکی از مشهورترین قلیه ماهی‌ها در بوشهر طبخ می‌شود که به آن «قلیه مُی» می‌گویند.
  • برنج، هویج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، کشمش پلویی، زعفران و روغن درست می‌شود.

بعد از برش دادن فیله گوساله و فیله مرغ آن ها را با کمک گوشت کوب بکوبید تا به خوبی نرم شوند. در کنار کباب بختیاری تابه ای می توانید از سبزیجات خوشمزه ای مانند گوجه فرنگی ، قارچ و سیب زمینی به صورت سرخ کرده یا کبابی استفاده کنید. در پایان پس از اینکه کباب آماده شد آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنید. غذایی است که برای پختن آن ابتدا کشک را می‌سایند و در آب ریخته و حرارت می‌دهند. سپس در ظرف دیگری پیاز سرخ می‌کنند و سپس پیازهای خرد شده را با نعناع داغ درون کشک حرارت داده شده؛ ‌ریخته و غذا را آماده می‌کنند.

سوغات و غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری

اردک شکم‌پر، یک غذای بسیار مجلسی و متفاوت است که با حضورش در سفره مهمانی، رنگ متفاوتی به سفره شما خواهد بخشید و همگان را خوشحال خواهد کرد. توجه داشته باشید که نمک نباید از ابتدا به گوشت اضافه شود؛ زیرا باعث دیرپز شدن گوشت می‌شود. شما می‌توانید حبوبات را جداگانه بپزید تا آش شما زودتر آماده شود.

۷. غذاهای محلی استان گیلان

قسمتی از رودخانه زاینده رود که یکی از زیباترین و با اهمیت ترین رودهای ایران است و همچنین قسمتی از رودخانه کارون که تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران می باشد در این استان جریان دارد . این تالاب در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده که تا شهرکرد ۶۵ کیلومتر فاصله دارد . بختیاری ها برای پاس داشت جنگاوران و دلاوران خود بر روی قبر آنان مجسمه ای تراشیده از سنگ و به شکل شیر با نقاشی از اسب و شمشیر قرار می دادند. شیر سنگی بر روی قبور دلاوران و جوانان بختیاری یادآور تاریخ پرحادثه و پر فراز و نشیب گذشته است. قدیمی ترین شیر سنگی موجود در استان مربوط به دوره صفوی میباشد .

رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به خمیر فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید. کمی از مواد فلافل را بردارید و آن را با دست، کاتر برش یا فلافل‌زن، شکل دهید. هر سمت فلافل‌ها باید برای سه تا چهار دقیقه سرخ شود تا به رنگ طلایی دربیاید. فلافل‌ها ی سرخ شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. فلافل را با کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار شور و سس مخصوص فلافل اهوازی یا سس انبه سرو کنید. یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی که در مناطق مختلف کشور به روش های متنوعی طبخ می شود، کباب بختیاری است.

طرز تهیه مرجو خورش گیلانی و مازندرانی نیز مشابه مرجو خورش طالقان است؛ با این تفاوت که در آن‌ها از گردوی خرد شده و سبزی معطر نیز استفاده می‌شود. غذاهای معروف اصفهانی طیف وسیعی از غذاهای معروف و کمتر شناخته‌شده را در بر می‌گیرند که اغلب به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ غذاهایی که پخته و کوبیده می‌شوند و غذاهای شل، آب‌دار و آش‌مانند. در واقع، غذاهای اصفهان معمولا از ترکیب حبوبات و گوشت تشکیل می‌شوند که به‌صورت له‌شده درمی‌آیند و با نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌شوند. در این میان غذاهای گرمی شبیه به سوپ و آش‌ نیز وجود دارند که باز هم گوشت نقش پررنگ و مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند. کوفته از غذاهای مشهور قدیمی و پرطرفدار است که برای طبخ آن از انواع سبزی‌های معطر و گوشت قرمز استفاده می‌شود.