از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود ️ نکس

برای طبخ این غذا از بادمجان، پیاز رنده شده، آبغوره، گوجه فرنگی، نعنای خشک، رب انار یا آب انار و گلپر استفاده می‌شود. به همین دلیل شما می توانید آن را در روزهایی که وقت زیادی برای آشپزی ندارید، آماده کنید. مواد اصلی این غذای مازندرانی شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، سیب ‌زمینی، زردچوبه، نمک و فلفل است.

  • ماهی مالاتا، مالاته، مالابیج یا مالاتای ترش یک غذای محلی گیلانی است که معمولا آن را با برنج کته یا آبکش، اشپل ماهی، باقلای مازندرانی، ترب محلی و ماست سرو می‌کنند.
  • این غذای جنوبی با ماهی، پیاز، شوید، شنبلیله و سیر درست می‌شود.
  • برای نگهداری زیتون پرورده، آن را در ظروف شیشه‌ای در دار بریزید و در یخچال قرار دهید.
  • در مرحله طبخ مرغ، به‌جای سرخ کردن، آن را نیم‌پز کنید و با سبزی بپزید.

چغرتمه مرغ، یک خورش غلیظ است و نباید زیاد آب داشته باشد. خورش شوید خولی را می‌توان به‌جای مرغ با گوشت اردک درست کرد. در طرز تهیه شوید قورمه می‌توان فقط از شوید استفاده کرد.

برای درست کردن این غذا از کدو، عدس، پیاز داغ، برنج، آب لیمو ترش، شکر و نمک استفاده می‌شود. در این آش می‌توانید کوفته ریزه یا همان کوفته قلقلی بریزید و با نعناع داغ آن را تزیین کنید. رشته به رشته یکی از شیرینی‌های لذیذ مازندران است که طعمی فوق‌العاده دارد. این غذای پرطرفدار شمالی که در منوی خیلی از رستوران ها وجود نداره به حدی محبوبِ که از شرق مازندران تا غرب گیلان توسط شمالی‌ها میل میشه. هتل تاج‌محل که در خیابان شیخ بهایی واقع شده است، یکی از هتل‌های لوکس و مدرن در شهر تهران محسوب می‌شود. رستوران گیلکی ماهی ماهی در کنار یک رستوران هندی، در هتل تاج‌محل قرار گرفته است.

۲۱. ترش کباب و طرز تهیه آن

در ادامه با سایت آشپزی یامی شف با لیست ۸ غذای شمالی همراه باشید. چغندر را پس از پاک کردن و شستن، بخارپز کنید یا در فویل بپیچید و برای یک ساعت در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. پس از سرد شدن، لبوها را رنده کنید و با سر رنده شده، ماست، نمک، فلفل و شکر مخلوط کنید. ترشه پلو، یک نوع پلوی مخصوص گیلانی است که معمولا با فسنجان، کوکو گردو و ترب سرو می‌شود. ترشه پلو با طبعی گرم، غذایی فوق‌العاده برای فصل زمستان است.

خورش یا خوراک مرغ با سس گردو یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه شمالی است که معمولا برای مجالس و مهمانی ها تهیه می شود. میرزا قاسمی هم که از بهترین های شمال محسوب می شود و نیازی به معرفی خاصی ندارد، این غذای خوشمزه را در دستور اصلی با بادمجان کبابی یا دودی درست می شود. مرغ لونگی از غذاهای بی نظیر شمالی است که ظاهر آن شبیه مرغ شکم پر یا بریان است، اما طعم آن به دلیل استفاده از مواد طعم دهنده متفاوت، بسیار خاص است. مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است.

تمام آن چیزی که وقتی از ماهی خوری در تهران حرف می‌زنیم به یاد می‌آید. قلیه‌ماهی هم در شمال پخته می‌شود و هم جنوب اما نسخه شمالی و جنوبی با هم تفاوت‌هایی دارد. در واقع، اگر این غذا را در شمال بخورید و بعد در جنوب هم امتحانش کنید، متوجه نمی‌شوید که نام هر دو قلیه‌ماهی است.

۱۴. بورانی برگ چغندر و طرز تهیه آن

توجه داشته باشید سبزی چوچاق در این غذا جهت عطر دهی استفاده می شود و در صورتی که این سبزی در دسترس نباشد می توانید از جعفری استفاده کنید. اگر دوست دارید کبابتان ترش شود می توانید از رب انار و بهار نارنج در سس بیشتر استفاده کنید. برای طعم بهتر می‌توانید کمی آب نارنج را هم به آن اضافه کنید. در شمال کشور، مخصوصاً گیلان دیبیجا را به همراه برنج کته و ترشی سرو می‌کنند.

سبزی معطر در انواع غذاهای شمالی نباید زیاد سرخ شود زیرا باعث تلخ شدن آن میگردد. همچنین باید درصد استفاده از سبزی های مختلف را رعایت کنید مثلاً در قلیه ماهی گشنیز باید چهار برابر شنبلیله باشد تا طعم غذا بهتر شود. جهت تزیین واویشکا از سیب زمینی سرخ کرده می توانید استفاده کنید و به جای گوجه از رب گوجه فرنگی بهره مند شوید. رب انار می تواند طعم واویشکا را ملس کند و اضافه کردن کمی زعفران آن را خوشمزه تر خواهد کرد. به شما توصیه می کنیم کمی دارچین را در هنگام پخت گوشت به آن اضافه کنید تا عطر واویشکای شما دل انگیز شود.

اگر به دنبال مزه ناب یک غذای گیلکی هستید رستوران گیلانسرا را که دریکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران واقع است را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قلیه‌ماهی هم از آن غذاهای جنوبی است که آوازه‌شان از مرزهای جنوب رد شده و به نقاط دیگر کشور هم رسیده است. در ترکیب این غذا از ماهی، رب انار، سبزی مخصوص یعنی گشنیز و شنبلیله و تمبر هندی استفاده می‌شود.