انواع غذاهای محلی مازندران 21 غذا آموزش آشپزی آنلاین

در ادامه شعله گاز را کم کنید و درب قابلمه را ببندید تا خورش جا بیفتد. «اناربیج» یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی گیلانی است که قدمت آن به زمان مادربزرگ‌ها برمی‌گردد. این غذا به نوعی نسخه قدیمی‌تر خورش فسنجان محلی گیلانی و شمالی است که برخلاف خورش فسنجان در ترکیب خود، سبزی و سیر هم دارد. قدیمی‌ها آن را در ظرف محلی «گمج» درست می‌ کردند و به آن «خورش فسنجان سبزی» می‌ گفتند. «کال کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌ توانید با مواد ساده ای مثل سیر و بادمجان درست کنید. کال کباب گیلانی اصلی گاهی با ناز خاتون مازندرانی اشتباه گرفته می‌ شود.

  • باقلی قاتق، یکی از خورش‌هایی است که می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا یا همراه غذا در کنار غذاهایی چون ماهی کولی، ماهی شور و غیره نیز سرو کرد.
  • مثل کال کباب که پیش غذای اصیل رشتی است یا خورشت انارویچ و میرزا کدو و جوجه کباب جنگلی که مخصوص همین بهزاد است.
  • اگر از رب انار شیرین استفاده می‌کنید، شکر را حذف کنید.
  • اگر شما هم به‌دنبال پاسخی برای این پرسش همیشگی یعنی ناهار چی بپزم هستید، به شما هواری را پیشنهاد می‌کنیم.
  • ته قابلمه چند تکه چوب قرار داده، سپس ماهی شکم‌پر را به آرومی روی چوب قرار دهید.

یا ماهی سفید شکم پر، یکی از غذاهای مخصوص گیلانی است که با طعم و مزه‌ای خارق‌العاده، شما را متحیر خواهد کرد. برای تهیه این غذای محلی و پر کردن شکم ماهی سفید، به سیر، گردو، رب انار وسبزیجات معطر (گشنیز، نعنا، پونه و خارواش) نیاز دارید. فیبیج‏ یا ماهی شکم پر سفید را معمولا در شرق گیلان در تنور یا در گمج می‌پزند؛ اما شما می‌توانید آن را در تابه سرخ کنید یا در فر قرار دهسد تا به روش گریل آماده شود.

۱۴- شامی ترش، ترشه شامی یا ترشه آب

برای طبخ این ماهی خوشمزه از روش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود. اسپناساک، همان خورشت اسفناج است که از ترکیب گوشت گوسفند یا گاو و اسفناج تازه تهیه می‌شود. مازندرانی‌ها علاوه بر اسفناج از سبزیجات معطر دیگر مانند جعفری، گشنیز، تره، برگ سیر و نعناع نیز در این غذا استفاده می‌کنند که طعمی متفاوت به آن می‌دهد. اسپناساک به دلیل داشتن اسفناج، بسیار مغذی بوده و دارای انواع ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات‌ها و و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و … استفاده از دانه های ساییده انار نیز در این غذا از دیگر تفاوت های آغوز مسما با خورشت فسنجان است.

طرز تهیه غذاهای بدون گوشت گیلانی

در تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس مایه کوکو را به‌صورت یک‌جا یا یکی یکی در روغن بیندازید و روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید. پس از چند دقیقه و برشته شدن کوکو، آن را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید. گوشت را با فلفل، زردچوبه و کمی آب در یک قابلمه بریزید تا بپزد. در همین حین، سیر خرد شده، نمک و پیاز خلالی خرد شده را به سبزی ساطوری خرد شده بیفزایید و آن‌ها را با هم خوب ساطوری کنید تا طعم آن‌ها به خورد هم برود. مخلوط سبزی، سیر و پیاز ساطوری شده را همراه با نمک و زردچوبه در کمی روغن تفت دهید و کنار بگذارید.

در ۱۰ دقیقه آخر پخت، زعفران دم‌کرده را در خورش بریزید. آلو مسما گیلانی را با دانه انار تزیین کرده و با پلو کته سرو کنید و از طعم بی‌نهایت خوشمزه آن لذت ببرید. ترش کباب گیلانی یا «بی جی کباب»، یک نوع خورش است که شباهتی به اسمش ندارد و غیر گیلانی‌ها معمولا آن را با کباب ترش اشتباه می‌گیرند. برای تهیه این غذای خوشمزه به گوشت مرغ خردشده، پیاز ورقه‌ورقه، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی کوچک، زردچوبه، دارچین، آب نارنج، روغن، نمک و فلفل نیاز دارید. این غذا در همه جای استان گیلان طبخ می‌شود و محبوبیت زیادی دارد.