بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت

در مرحله آخر، تخم‌مرغ را درسته روی خورش بشکنید و اجازه دهید تا تخم‌مرغ بپزد. پلا سر تره، یک غذای محبوب شمالی است که در استان گیلان با این نام و در استان مازندران با نام «تره بیج» شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه با سبزیجات معطر، پیاز، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی درست می‌شود و معمولا آن را کنار کباب، ماهی یا مرغ و با برنج یا نان و ماست سرو می‌کنند.

  • در تهیه این خورش به‌جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی استفاده می‌شود و برای ترش کردن آن، به‌جای لیمو عمانی در خورش، آب انار، رب انار ترش یا آبغوره می‌ریزند.
  • این غذا را می توانید با زیتون پرورده و سیر ترشی در وعده ناهار و شام نوش جان کنید.
  • کال کباب به‌صورت سنتی در ظرفی به اسم نمکیار، نمیار یا نمکار درست می‌شود.
  • خورش فسنجان گیلانی اصیل با گوشت اردک یا مرغابی درست می‌شود.
  • سپس شوید خشک را به تخم‌مرغ‌ها ضاافه کنید و هم بزنید.

چغرتمه، یک خورش اصیل گیلانی با طعم ترش و شیرین است که با مرغ، تخم‌مرغ، پیاز، زعفران، انواع ادویه و آب نارنج و گاهی رب گوجه‌فرنگی درست شده و با برنج محلی سرو می‌شود. این غذای لذیذ برای مواقعی که از غذاهای تکراری خسته شده‌اید، بسیار مناسب است و با طبخ آن در منزل، می‌توانید عطر و طعم استان گیلان را به سر سفره خود بیاورید. رب انار را نیز کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

کباب ترش

گردوی آسیاب شده را نیز در تابه بریزید و برای یک دقیقه تفت دهید. پامادور قاتوق، پامادور خورش یا خورش گوجه، یکی از غذاهای محبوب گیلانی است که به سرعت و به آسانی در خانه آماده می‌شود. گوجه‌فرنگی، سیر، تخم‌مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن، مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند که معمولا با برنج سرو می‌شود. برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌ کنند.

۱۱- آش ترش یا ترشه آش سنتی و محلی گیلانی

پس از یک ساعت، خورش را بچشید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورش، بادمجان‌ها و گوجه‌های سرخ شده را در خورش بریزید تا ترشه واش روغن بیندازد. سیر واویج، یک غذای خوش‌عطر و طعم گیلانی است که از برگ سیر تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا برگ سیر خرد شده را در مقداری روغن تفت داده و تخم‌مرغ زده‌شده به همراه نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند. این غذای خوشمزه بیشتر در فصل پاییز و زمستان طبخ شده و به همراه برنج و ماهی شور سرو می‌شود. ماهی شکم پر شمالی را می توانید در فر و ماهیتابه آماده کنید.

رستوران نیلوفر آبی

سپس بادمجان‌های سرخ شده را به‌همراه پیاز داغ و کمی دارچین به مغز گردو در قابلمه اضافه کنید. اکبر جوجه یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که در اغلب رستوران‌های استان مازندران سرو می‌شود. این غذا در واقع نوعی پخت جوجه است که برای طعم‌دار کردن آن از یک سس مخصوص استفاده می‌شود.