رستوران گیلانی های برتر تهران کدامند؟‌ بهترین غذاهای شمالی را کجای تهران بخوریم؟

حدود ۶ تا هفت لیوان آب در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید. پس از جوش آمدن آب خورش، شعله را کم کنید تا گردو برای دو تا سه ساعت بپزد و به روغن بیفتد. پس از حدود سه ساعت از آغاز پخت خورش، مرغ‌ها را از یخچال دربیاورید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. در این مرحله در صورت تمایل، شکر را نیز در خورش بریزید.

  • این غذای لذیذ توسط محمدقاسم خان، والی حاکم رشت در زمان ناصرالدین شاه، ابداع و به نام او، نام‌گذاری شد.
  • باقالا قاتق یکی دیگر از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که به دلیل محبوبیت آن در سایر شهرهای ایران نیز یافت می شود.
  • توجه داشته باشید فویل آلومینیومی و ظرف پیرکس جهت آماده‌ سازی مرغ شکم پر نیاز است.
  • سپس سبزی‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهند.
  • رب انار، نمک و فلفل و سبزیجات معطر را در غذاساز بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

در بین غذاهای شمالی باقلاقاتوق یکی از معروف ترین ها است که در ترکیب آن از پاچ باقلا، تخم مرغ، زردچوبه، دارچین و شوید خشک استفاده می گردد. برای آماده سازی این غذا باید پوست باقلا ها به خوبی جدا شود و در یک ماهی تابه با روغن کم آن ها را تفت دهید. همچنین سیر رنده شده را باید به باقلا در حالت خوردن اضافه کنید به طوری که عطر سیر فضای آشپزخانه را پر کند. توجه داشته باشید در هنگام اضافه کردن تخم مرغ نباید آن را داخل غذا هم بزنید و اضافه کردن بیش از حد شوید نیز موجب تلخی آن می ‌شود.

طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه و مجلسی اصیل گیلانی

در کنار این غذا می توانید از ماست و ترشی نازخاتون شمالی نیز استفاده کنید. همچنین اگر برخی سبزی های محلی شمالی را در دسترس نداشته باشید می توانید از نعناع و ریحان استفاده کنید. مواد شما اگر اضافه بود می توانید در گوجه نیز آن ها را بریزید و گوجه شکم پر را در کنار غذایتان سرو کنید.

پیاز ریز خرد شده و گوشت را در یک قابلمه با روغن تفت دهید. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به آن‌ها بیفزایید و خوب مخلوط کنید. در ادامه لپه از قبل خیس خورده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و تفت دهید. این مواد را در قابلمه آب گوشت بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا خورش به جوش بیفتد.

۴- واویشکا (لیست ۸ غذای شمالی)

این خورش خوشمزه در فصل پاییز و زمستان که فصل سیر تازه است، یکی از پایه‌های ثابت سفره گیلانی‌ها است. خورش سیر قلیه گیلکی، یک خورش کم آب است که با برنج سرو می‌شود. طرز تهیه خورش مرغ ترش مازندرانی و بابلی، درست شبیه به خورش مرغ ترش گیلانی است. اگر قصد طبخ انار مسمای مجلسی را دارید، مرغ را به‌صورت درسته سرخ کنید و در خورش بریزید.

نحوه تهیه انواع غذای شمالی با مرغ

کمی زردچوبه به پیازهای طلایی بیفزایید و خوب هم بزنید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. هسته‌های آلو را دربیاورید و همراه با قیسی به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید و در ادامه یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و سرخ کنید. سپس آن را از آب دربیاورید و روی تخته آشپزخانه به‌اندازه گوشت قیمه، خرد کنید.

برنج را پس از حدود هفت دقیقه آبکش کنید؛ زمانی که هنوز دانه‌های آن سفت است و کاملا نپخته است. رب انار، رب آلوچه، شیره انگور و شکر را مخلوط کنید و با کمی روغن در یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا این مخلوط به جوش آید. واویشکا با مرغ از غذاهای مشهور و محبوب استان گیلان است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد. مرغ، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و آب لیمو از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.