رستوران گیلکی در تهران معرفی 9 تا از بهترین رستوران‌های گیلکی تهران + عکس و آدرس ‌ سفرزون

مطمئناً ناردونی در لیست غذاهای شمالی جایگاه ویژه ای دارد زیر در کنار طعم بی نظیر، مناسب سرو برای مجالس نیز است. در این غذا از انار ترش، مرغ، رب انار دارچین و رب گوجه فرنگی استفاده می شود. جهت تهیه خورشت انار دون باید پیاز را به همراه ادویه جات کمی سرخ کنید سپس به آن رب گوجه و انار را اضافه نمایید. مرغ را باید داخل مواد تفت داده شده بچینید و اجازه دهید پخته شود. یک چوب دارچین را می توانید در داخل خورش بیندازید تا با حرارت کم این غذای خوشمزه جا بیفتد. طعمغذا به سمت ملس تمایل دارد و اگر دویت دارید غذای شما کمی ترش تر باشد، می توانید آب انار ترش را نیز به آن اضافه کنید.

  • چغرتمه مرغ، یک خورش غلیظ است و نباید زیاد آب داشته باشد.
  • مواد اصلی این غذای مازندرانی شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، سیب ‌زمینی، زردچوبه، نمک و فلفل است.
  • شما می‌توانید مرغ را به‌جای ریش ریش کردن، چرخ کنید؛ اما سبک سنتی تهیه این کوکو با مرغ ریش ریش است.
  • سپس درب قابلمه را ببندید تا یک ساعت روی حرارت ملایم بپزد.
  • میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود.

برخی افراد از رب گوجه‌فرنگی در این خورش استفاده نمی‌کنند. شما می‌توانید به‌جای مرغ، این خورش را با گوشت مرغابی بپزید. در زمان پخت مرغ می‌توانید از چند حبه سیر و یک تکه زنجبیل تازه هم استفاده کنید. نمک بپاشید و بادمجان‌ها را یک ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در طرز تهیه این خورش می‌توان فقط از شوید استفاده کرد.

خورش گمج کباب

تنوع غذاهای گیلان آن‌قدر زیاد است که اگر بارها هم به این منطقه سفر کرده باشید، باز هم غذای جدید برای سفارش دادن در منو وجود دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که بدون نگرانی، غذاهای محلی را سفارش دهید و مطمئن باشید که ذائقه و سلیقه شما را راضی خواهند کرد. اردک باسترما یا باسترماپلو، یکی از غذاهای محلی شهر آستارا و اردبیل است و امکان ندارد در سفر به این مناطق در رستوران‌های محلی با این غذا روبه‎رو نشوید. «باسترما» به‌معنای «دفن شده» یا «فشار دادن به‌سمت پایین» است و این غذا شباهت زیادی به ته چین دارد. در تهیه این غذا که معمولا به‌صورت تک نفر در یک قابلمه کوچک سرو می‌شود، اردک را در برنج قرار می‌دهند و آن‌ها را با هم می‌پزند.

۲۱- طرز تهیه پامادور خورش

این غذا دریایی با طعم و مزه‌ای متفاوت با انار ترش یا ترشی و کته سرو می‌شود. کمی روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس سیر خرد شده را با کمی زردچوبه و نمک در روغن بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. در ادامه نعنا خشک را به سیر اضافه کنید و پس از چند ثانیه تفت دادن، آن را از روی حرارت بردارید.

غذای شمالی با مرغ و سبزی (خورشت مرغ ترش مازندرانی و گیلانی)

پس از جدا کردن فلس ماهی و خالی کردن شکم آن، آن را خوب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن برود. برای آماده‌سازی مواد داخل شکم ماهی سفید، گردوی آسیاب شده، سیر، رب انار و ادویه‌ها را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست داشته باشید. سپس داخل شکم و روی پوست ماهی کمی نمک بپاشید و با دست ماساژ دهید تا نمک به خورد بافت ماهی برود. برای درست کردن سس شامی، گوجه‌های رنده شده را در روغن تفت دهید.