طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی

Jul 25, 2019 — شمال و خصوصا گیلان غذاهای خاصی دارند که با ماهی یا مرغ اماده میشه که بهترین هاش رو میخوایم بهتون معرفی کنیم خورشت و مرغ ترش و ماهی کولی. شگفت زده از اینکه چطور همه چیز به صورت کاملا مدرن اما با طعم اصیل و دقیقا همان که باید باشد، است. در گیلک شما با غذاهایی شمالی اما به سبک خاص رو‌به‌رو هستید. برنج‌ها به صورت قالبی سرو می‌شود و کباب یا ماهی روی‌ آن قرار دارد.

  • گوجه‌فرنگی‌های پوره شده را در تابه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید.
  • یک نوع کوکو گردوی شیرین نیز وجود دارد که باآرد برنج، گردوی چرخ شده، وانیل، دارچین، گل محمدی پودر شده، بیکینگ پودر، شکر، آب و زعفران درست می‌شود.
  • پس از تبخیر آب خورش، آبغوره را به‌همراه کمی نمک به خورش اضافه کنید.

اما اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید می‌ توانید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید. این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است. برای خواندن مراحل طرز تهیه کولی غورابیج روی لینک مطلب کلیک کنید. سیر قلیه یا به گویش محلی “چغرتمه” یک نوع غذای شمالی از نوع گیلگی است که معمولا با برگ سیر تازه تهیه می شود. به دلیل استفاده سیر در این خورش معمولا در فصل های پاییز و زمستان بیشتر در شهرهای شمالی کشور طبخ می شود.

خورشت ناردون

جهت آماده سازی قلیه ماهی شمالی، شما به یک عدد ماهی سفید، سبزی های معطری مانند گشنیز، شنبلیله و چوچاق، گردوی آسیاب شده، رب انار و نارنج نیاز خواهید داشت. ماهی شما باید به خوبی برش داده شود و در نمک و فلفل برای دو ساعت مزه دار گردد. همچنین موادی مانند پیاز، سیر و سبزیجات به خوبی باید در ماهیتابه تفت داده شود و سپس به آن گردو را اضافه کنید.

پیاز خرد شده را به‌همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود؛ سپس مرغ‌های خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا رنگ آن‌ها عوض شود. زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید. در ادامه سه لیوان آب در قابلمه بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از جوشیدن آب، شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها بپزند. در همین حین، سبزیجات را ساطوری خرد کنید و در روغن تفت دهید. پس از طلایی شدن پیازها، تخم‌مرغ‌های هم‌زده را در تابه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا تخم‌مرغ، خودش را بگیرد.

طرز تهیه سوپ مرغ مقوی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

سپس آن‌ها را خرد کنید و همراه با آب، نمک، فلفل روی حرارت ملایم برای پنج تا ده دقیقه بپزید تا برگ‌های سیر کاملا نرم شوند. توجه داشته باشید که اگر برگ‌های سیر ضخیم بودند، باید آن‌ها را برای زمان بیشتری بپزید. پس از پخت سیر و کشیده شدن آب آن، سیرها را با کره، روغن مایع و زردچوبه سرخ کنید تا عطر سبزی سرخ شده بلند شود.

از اسم این غذا پیداست که با سیر سرخ کرده درست می شود. آن ها خوب می دانند که برگ سیر یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است. اگر می خواهید در سفر به گیلان غذایی را امتحان کنید که در شهرهای دیگر کمتر طبخ می شود. گیجاواش نام گیاهی است که فقط در سرزمین ‎های شمالی بخصوص گیلان یافت می شود. این نوع سبزی که خواص درمانی بسیاری دارد وقتی با برگ سیر تازه، تخم اردک و ادویه ترکیب شود گیجاواش خوشمزه ای را می توانید با نان یا کته نوش جان کنید. برای طرز تهیه دیبیجا ابتدا دل و روده‌های ماهی را تمیز کرده و بشویید.

همان‌طور که گفته شد، شهرت و محبوبیت آن در همه‌جای کشور زیاد است. در شمال، در اطراف سواحل جنوبی دریای خزر، چشم انداز سرسبز است و در نتیجه بارندگی های فراوان تنوع زیادی از میوه ها، سبزیجات و گیاهان وجود دارد. غذای شمالی ساده و تازه از طعم و عطر هستند و ترجیح طعم های شیرین و ترش برعکس تند است. از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود را از این سایت دریافت کنید.

شمالی‌ها برای تهیه قلیه‌ماهی از ماهی سفید یا کفال بدون پوست و استخوان استفاده می‌کنند. پیاز، مغز گردوی آسیاب‌شده و سبزی‌هایی مانند چوچاق تازه، گشنیز، شنبلیله و سیر هم در همراهی با رب انار و نارنج به ترکیب اضافه می‌شود. فلفل قرمز و ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و ۳۰۰ گرم گوجه فرنگی نگینی خرد شده را افزوده و خوب تفت دهید.

در ادامه ماست را با کمی آب رقیق کنید و سبزیجات معطر آسیاب شده، نمک، بادمجان‌های ساطوری شده را به آن بیفزایید و مواد را خوب مخلوط کنید. در زمان سرو، کمی دارچین و گلپر روی ماست بریزید و در آخر، سیر رنده شده را به ماست اضافه کنید. کوکو فسنجان گیلانی یا آغوز کوکو فسنجان گیلانی، یکی از غذاهای محلی گیلان است که با گردوی سابیده شده، سبزیجات، آرد و پیاز رنده شده درست می‌شود.