طرز تهیه کباب بختیاری خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

در کنار انواع غذاهای ایرانی که در رستوران‌های مشهد سرو می‌شوند، غذاهای بومی بسیاری از قبیل کوکو شیرین، حلیم عدس، شله، ساطری پلو و دیگچه وجود دارند که برای یک بار هم که شده باید طعم لذیذ آن‌ها را بچشید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای مشهد و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. پیاز خرد شده را با مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا خوب طلایی و سرخ شود. سپس ادویه و رب گوجه‌فرنگی را در قابلمه بریزید و آن‌ها را به‌همراه پیاز تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود.

  • جالب است بدانید که مردم در گذشته، تنها دو یا سه بار در طول سال، برنج می‌خوردند و قوت غالب آن‌ها، بلغور گندم یا جو بوده است.
  • گوشت و برنج و کمی نخود و عدس را با هم داخل قابلمه ریخته و روی آتش می­گذارند تا جوش بیاید سپس آنرا داخل آتش گذاشته و 6 تا 7 ساعت بعد آنرا از زیر آتش در آورده با گوشت کوب می کوبند تا له شود سپس به آن هل و زیره اضافه می کنند.
  • استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران، یکی از زیباترین شهرهای ایران است که با وجود بناهای تاریخی، آب‌وهوای مدیترانه‌ای و غذاهای محلی متنوع، مقصدی بی٬نظیر برای گردشگری غذایی به شمار می‌آید.
  • رب گوجه‌فرنگی، نمک، زردچوبه و فلفل را به خمیر فلافل اضافه کنید و خوب هم بزنید.

بختیاری ها این غذای خوشمزه را با نان خشک می خورند و معمولاً آن را برای صبح زمستان آماده می‌کنند. در همین حین، سیب‌های خلالی خرد شده را در بقیه روغن در یک تابه تفت دهید و آن را پس از پخت گوشت، به‌همراه نمک به خورش بیفزایید. سرکه را با شیره انگور یا خرما مخلوط کنید و آن را به‌همراه زعفران در قابلمه بریزید. در دقایق پایانی پخت خورش، نشاسته ذرت را در آب سرد حل کنید و در قابلمه بریزید تا به خورش شما لعاب دهد.

این غذای خوشمزه برای پخت به زمان کمی نیاز دارد و از دانه های انار، مغز بادام، مغز گردو، پر زردآلو، آرد سبوس دار، پیاز و فلفل، زردچوبه و خرما درست می شود. دارای طعم و مزه ملس متمایل به ترش است و عطر و بوی اشتها بر انگیری دارد. کشک و کدو از غذاهای بومی و سنتی چهارمحال بختیاری است چرا که تمامی مواد اولیه آن در استان موجود می باشد. این غذای خوشمزه دارای عطر و رنگ و طعم خاص می باشد چرا که از تولیدات خود استان تهیه می شود.

غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری

نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که غذاها را در دمای مناسب نگه دارید و ترجیحا در دمای زیر پنج درجه سانتیگراد. این نان نیز یکی از نان های محلی بختیاری ها می باشد که برخلاف نان تیری در تهیه آن از مایه خمیر یا خمیر ترش بکار برده می شود و در آخر ضخامت بیشتری نسبت به نان تیری پیدا می کند. خمیر نان را روی آتش می پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می زنند و می خورند. پخت این آش ریشه در آیین و سنن قدیمی این منطقه دارد و در شب یلدا و فصل برداشت انار و برای مادران باردار پخته می شود.

آخرین اخبار ایران و جهان

این تالاب زیستگاه نوعی ماهی از خانواده کامبوزیا و ماهی گورخری است. تالاب گندمان و سولوقان ، از دیگر تالاب های دائمی استان می باشند که در نزدیکی تالاب چغاخور واقع شده اند. تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۳۲۰۰ هکتار یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های استان است.

در اواخر پخت، آلوچه و برگه‌های زردآلو که از قبل در آب گرم خیسانده بودید، به خوراک اضافه کنید تا بپزد و ترشی آن‌ها به خورد غذا برود. برخی افراد در این غذا از گوشت قلقلی و لپه استفاده می‌کنند. نخود چرخ شده، سیب‌زمینی رنده شده و سیر و پیاز رنده شده را در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید.

سپس آرد را کم کم در کاسه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاورید که به دست نچسبد. روی خمیر را بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای اتاق برای دو ساعت استراحت کند. خمیر را پس از گذشت این زمان به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و روی یک پارچه تمیز بچینید. خمیر باید برای دو روز، زیر نور آفتاب و در هوای خشک قرار بگیرد.

در ادامه زعفران دم‌کرده را به‌همراه دو پیمانه آب، شکر و آب لیمو ترش اضافه کنید و اجازه دهید تا سس روی حرارت ملایم غلیظ شود. گوشت استفاده شده در خورش خلال، گوشت گوسفند یا گوساله است؛ اما در برخی از طرز تهیه‌ها از گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز برای تهیه این خورش استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه خورش خلال بادام کرمانشاهی، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا هدیه می‌کند. این خورش مانند دیگر خورش‌های ایرانی با برنج سرو شده و همراه با سبزی خوردن، انواع ترشی و سالاد شیرازی به سر سفره آورده می‌شود. به نظر می‌رسد که دلیل اصلی نام‌گذاری این آبگوشت به نام مطنجنه، استفاده از گوشت گوسفند برای طبخ آن است و به احتمال زیاد، مقصود اصلی از مطنجنه، همان کلمه آبگوشت است. آبگوشت منتجنه در کرمان به‌دلیل عدم استفاده از رب گوجه‌فرنگی، سبز رنگ است و بهتر است که آن را در دیگ مسی درست کنید.

وقتی پیاز طلایی شد، گوشت خورشتی، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را در غذا بریزید و روی شعله متوسط هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله دو پیمانه آب روی گوشت بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد. لپه‌ای را که از سه ساعت قبل خیسانده‌اید، همراه با دو پیمانه آب و قدری نمک بپزید.