طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش

به‌جای لوبیا قرمز می‌توانید از لوبیا سفید هم استفاده کنید. باقلا، عدس و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. اگر به آبغوره و آب نارنج دسترسی ندارید، از آبلیمو استفاده کنید. اضافه کردن دارچین سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف کنید. ایجاد برش روی آلوها باعث می‌شود که پوست آن‌ها بدون به هم ریختن شکل ظاهری، به‌راحتی جدا شود.

گوجه ها نیز باید پوستشان کنده شود و درون میکسر تبدیل به پوره شود. این غذای شمالی طعم ترشی دارد و شما می ‌توانید آبغوره را بنا به ذائقه خود به میزان دلخواه کم و زیاد کنید. پامادور قاتوق دیگر غذای بدون گوشت شمالی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. برای آماده سازی این غذا باید گوجه فرنگی، پیاز، تخم مرغ و ادویه جات مخصوص را تهیه کنید. جهت اماده سازی پامادور قاتق باید گوجه فرنگی ها را باید در آب جوش بریزید و سپس پوست آن ها را جدا کرده و ریز آن را رخرد کنید. تخم مرغ در این غذا باید به طور کامل ریخته می شود و نباید ان را هم بزنید.

برای درست کردن اینکوکو، مواد را باهم ترکیب کرده و تخم مرغ در آن می‌شکنند و خوب هم می‌زنند. مایه به دست آمده در روغن داغ ریخته شده و سرخ می‌شود. شامی رودباری، از جمله محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که اصالت آن به شهر رودبار برمی‌گردد. برای درست کردن این غذا، گوشت چرخ‌شده را با سبزیجات محلی خشک‌شده مانند نعناع، ریحان، گلپر و پلنگ مشک ترکیب کرده و به صورت گلوله‌های مسطح کوچکی شکل می‌دهند. سپس شامی‌های آماده شده را در روغن سرخ کرده و در سسی که از گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل تهیه شده است، می‌پزند.

  • همچنین ماهی بعد از سرخ شدن بیشتر از ۵ دقیقه نباید در خورش قرار بگیرد زیرا به سرعت له خواهد شد.
  • از مواد تشکیل‌دهنده این خورش می‌توان به گوشت غاز، اردک یا خروس محلی، پیاز، (چوچاق، گشنیز، جعفری و چند برگ شنبلیله)، دانه انار ترش و رب انار اشاره کرد.
  • اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم بجوش و سبزیجات بپزند و نرم شوند.
  • با طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان آشنا شوید و با طبخ آن‌ها در منزل، سفری به حال و هوای دوست‌داشتنی و زیبای استان گیلان برای خود ترتیب دهید.
  • «خورش عدس سبز» یکی از خورش‌ های مقوی و خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک وعده غذایی سالم و کامل می‌ تواند حسابی شما را سر ذوق بیاورد.
  • زیتون مناسب برای تهیه این پیش غذا، باید بدون هسته و ریز باشد.

سپس درب قابلمه را ببندید تا یک ساعت روی حرارت ملایم بپزد. به روش مازندرانی به گردو آسیاب شده نیاز دارید، در بعضی مناطق از ترکیب رب آلوچه و رب انار استفاده می‌کنند. ساده‌ترین روش برای تهیه مرغ ترش مربوط به گیلانی‌هاست. لیست غذاهای شمالی بدون آش های خوشمزه کامل نمی شود، آش های مقویی و خوش عطر و طعم که مخصوصا خوردن آن ها در ماه های سرد زمستان خیلی می چسبد. برای درست کردن این آش از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز استفاده می شود.

طرز تهیه خورش طلا کوله خوشمزه و مجلسی به روش اصیل گیلانی

در تهیه این غذا شما به ماهی سفید، خالواش، چوچاق، رب انار و مغز گردو نیاز دارید. این غذا نوعی ماهی شکم پر محسوب می شود که سبزی های معطر بعد از تفت داده شدن درون آن قرار می گیرد. اگر بخواهید این غذا را در فر آماده کنید، باید روی ماهی را با زعفران، کره و رب انار به خوبی آغشته کنید و چهل دقیقه اجازه دهید تا به خوبی ماهی شما برشته شود.

غذاهای سنتی گیلانی و شمالی

برخی افراد یک قاشق غذاخوری آرد تفت داده شده به خوراک لوبیا اضافه می‌کنند تا غلیظ‌تر شود. رب انار باید ترش باشد؛ زیرا طعم اصلی این غذا ترش است. برای تهیه این خورش شمالی، نیازی به سرخ کردن ماهی نیست و به همین دلیل، قلیه ماهی غذایی بسیار مفید و مقوی است. نمک، فلفل و زردچوبه را در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. کمی نمک و دو قاشق کره آب شده روی ماهی بریزید و آن را مزه‌دار کنید. در این مرحله ماهی را روی آتش کباب کنید یا آن را برای ۴۰ دقیقه در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا بپزد.

جهت تهیه ترش تره اصیل شمالی باید مواد اولیه چون جعفری، گشنیز، شنبلیله، اسفناج و سبزی خرفه را آماده کنید. سبزی های ترشی تره باید به خوبی ساطوری شود و به همراه برنج در یک قابلمه ریخته شود تا به همراه سه لیوان آب پخته شود. برای طعم دهنده می توانید از آب نارنج یا آبغوره در این غذا استفاده کنید. این غذا به دو صورت بدون گوشت و با گوشت مرغ طبخ می شود که شما می توانید طرز تهیه هر دو را در مجله اسنپ اکسپرس مطالعه کنید. در میان غذاهای شمال ایران اسم میرزا قاسمی را زیاد شنیده اید.