غذاهای سنتی ایرانی معرفی خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران

آتیسا با ارائه و توسعه سیستم یکپارچه سفارش غذای شرکتی اولین کترینگ ارائه کننده غذای رژیمی و سازمانی آنلاین در این عرصه می باشد.که کیفیت غذاهای خود را تضمین می کند. در این سری از مقاله های تهیه غذا در کترینگ آتیسا به… کلمبا قشمیکی از غذا‌های محلی قشم کلمباست، که از گندم پرک و ماهی درست می‌شود. کشک لبو خوانساریکی از غذاهای کمتر شناخته شده و عجیب، کشک لبوی خوانسار است.

  • به‌اندازه یک بند انگشت آب روی برنج بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید.
  • در طرز تهیه شیر برنج از شیر و برنج استفاده و با دارچین به آن عطر و طعم داده می‌شود.
  • برخی افراد علاوه بر نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز در خورش، مقدار کمی تخم شنبلیله هم می‌ریزند؛ اما مراقب باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید تا خورش شما تلخ نشود.

گاهی از این غذا در گویش‌های عامیانه با نام قیمه نسا یاد می‌شود كه به اشتباه جا افتاده است. مرصع پلو به‌طور سنتی به‌همراه مرغ سرو می‌شود و از آن برای مراسم‌های خاص استفاده می‌کنند؛ خصوصاً طبخ این غذای شیرین در مراسم عروسی نشانه‌ای برای زندگی شیرین در آینده برای عروس و داماد است. سپس آن را به مکعب‌های کوچک برش بزنید و با خرماها در یک قابلمه آب بریزید. عنکاس‌ها را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید تا نرم و خوش‌رنگ شوند.

سی دقیقه پس از اضافه کردن رب گوجه فرنگی می‌توانید حرارت زیر آبگوشت را خاموش کنید و آن را سرو نمایید. بسیاری از افراد این غذا را چیزی مشابه زرشک پلو می‌دانند، ولی تفاوت آن‌ها بسیار زیاد و مخلفات موجود در قیمه نثار به مراتب بیشتر است. قیمه نثار به طور کلی با برنج، گوشت، خلال بادام، پسته و پیاز داغ طبخ می‌شود. البته در بسیاری از دستور‌های پخت این غذا به استفاده از پوست پرتقال، هویج و سایر مخلفات هم اشاره شده است. در خود شهر قزوین ادویه‌ای با نام قیمه نثار وجود دارد که به طور تخصصی تهیه می‌شود و با اضافه کردن آن به غذا می‌توان طعم بی‌نظیرش را چشید. پیاز و انواع سبزی‌های معطر از مهم‌ترین مواد لازم برای تهیه قلیه ماهی است.

| تخم مرغ

پلو مخلوط مشهدیاگر طرفدار لوبیا پلو و استانبولی پلو هستید، پس پلو مخلوط را، که یک ترکیب خوشمزه از این دو غذای لذیذ است، به هیج وجه از دست ندهید. مرغ ترش گیلاناین غذای خوشمزه و اصیل گیلانی را اگر حتی یک بار هم تست کرده باشید، هیچ وقت طعم‌اش از یادتان نمی‌رود. در این مطلب، سری به غذاهای سنتی و محلی معروف ایران می‌زنیم. شما می‌توانیدتابه یا ظرف کباب سرداشی را به نانوایی سنگکی محله خود ببرید و از آن‌ها بخواهید تا آن را برای یک تا دو ساعت در تنور بگذارند. شمامی‌توانید نصف پیمانه فلفل دلمه خرد شده و قارچ تفت داده شده را نیز به این خوراک اضافه کنید. در تهیه این نسخه از فسنجان به‌جای رب انار از ماست یا کشک استفاده می‌شود و به همین دلیل، طعم این فسنجان با هر فسنجانی که تاکنون امتحان کرده‌اید، متفاوت است.

برنج را بررسی کنید، اگیر دانه‌های برنج پخته بود، آن را از روی حرارت بردارید و پنیر چدار را به آن اضافه کنید. اجازه دهید که تمام آب موجود در قابلمه کشیده شود تا طعم ادویه‌ها به خورد گوشت بروند. بعد از اینکه مرغ کاملاً آب پز شد آن را از درون قابلمه خارج کرده و داخل یک ظرف بگذارید.

طرز تهیه کباب چنجه | دستور پخت کباب چنچه نرم و خوشمزه با گوشت گوساله و گوسفند

جالب است بدانید که کلسیم موجود در بادامی که در قیمه نثار استفاده می‌شود، دو برابر پسته است! علاوه بر این پروتئین و ویتامین دی موجود در آن را هم نباید نادیده گرفت. پس وجود این مغز‌ها در قیمه نثار می‌تواند ارزش غذایی آن را تا حدودی برای شما روشن کند. معمولاً توصیه می‌شود اگر از افراد کم‌خون هستید، در این غذا به جای خلال بادام از خلال فندق استفاده کنید. با اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خورشت قیمه نثار نیز می‌توانید به جذب آهن در این غذا کمک زیادی کنید. سیستان و بلوچستانی‌ها معمولاً در کنار این غذا از سالاد یا سبزی خوردن نیز استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که اگر کوفته‌ها را به‌صورت گرم در ظرف بکشید، له خواهند شد. هویج پلو را روی شعله ملایم بپزید؛ زیرا در غیر این صورت، شیره شکر، ته‌دیگ شما را می‌سوزاند. به‌جای لوبیا سفید می‌توان از لوبیا قرمز هم استفاده کرد. نسبت دقیق سبزی را رعایت کنید و بیش از حد در سبزی شنبلیله نریزید؛ زیرا خورش شما را تلخ می‌کند. برخی افراد از گرد لیمو عمانی برای مزه‌دار کردن خورش استفاده می‌کنند.

ته‌دیگ نان، ته‌دیگ ته‌چین، ته‌دیگ برگ مو، ته‌دیگ باقالی پلو و… پلو هزاری یکی از انواع غذاهای سنتی جنوبی است که اصالت آن به بندرعباس برمی‌شود؛ البته هزاری در استان‌های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا می‌توان از انواع ماهی‌های جنوبی از جمله سالمون، رشکو، سرخو و شیر یا حتی قزل آلا استفاده کرد. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده هزاری می‌توان به پیاز، برنج، گرد لیمو و ادویه‌جات اشاره کرد. مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود.