غذای شمالی با مرغ یا ماهی + عکسهای خوشمزه گیلان فود

سنت اقتضا می کند که مهمانان یا بازدیدکنندگان فقط بهترین غذای موجود را ارائه دهند. روایات مسافران اولیه به ایران نشان می دهد که ظرف های سرو شده در طول قرن ها تغییر محسوسی نداشته است. روغن در کف سینی بریزید و مرغ را در آن بگذارید با برس مخلوط زعفران آب کرده و کره به مرغ آغشته کنید. اناربیج نوعی خورشت است که مواد موردنیاز آن شبیه فسنجان است. اگر کباب‌خور باشید، محال است که به شمال کشور سفر کرده باشید و کباب ترش نخورده باشید. بعد از این که لوبیا خوب پخته شد و غذا جا افتاد تخم مرغ را درون آن شکسته و هم می‌زنند.

سپس پیاز سرخ شده، نمک، فلفل قرمز، ادویه کاری، زردچوبه و دارچین را به تکه‌های مرغ بیفزایید و خوب هم بزنید تا طعم مواد به خورد هم برود. بادمجان‌ها را به نمک آغشته کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در همین حین، پیاز و سیر خرد شده را همراه با زردچوبه در کمی روغن زیتون تفت دهید.

  • پس از خشک کردن بادمجان‌ها، آن‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود.
  • همان طور که از اسم این آش پیداست، ترشی در آن نقش مهمی دارد.
  • اسم این غذا به خاطر دانه‌های اناری که در آن به کار رفته است ناردونی نام گرفته است.
  • در مرحله آخر کره محلی و یک قاشق غذاخوری آب نارنج اضافه کنید.

همان طور که می‌دانید شمالی‌ها از انار برای تهیه انواع غذا از جمله اناربیج، خورش انار مسما و غیره استفاده می‌کنند. سپس آب آن را خالی کنید و آن را همراه با شیر و نمک در قابلمه بریزید. در این مرحله در صورت تمایل کمی شکر و زردچوبه هم در غذا بریزید تا رنگ غذا زرد شود.

۱. ماهی شکم‌پر شمالی

سپس پوست ماهی را با چاقو برش سطحی می‌دهند و لا به لای آن‌ها کره می‌گذارند. در ادامه ماهی شکم پر را روی حرارت ملایم گاز می‌گذارند تا کاملا بپزد. آب مرغ را اضافه کنید و با آرد هم بزنید تا گلوله‌ای باقی نماند. سپس رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل را به سس بیفزایید و هم بزنید. در آخر، زعفران دم‌کرده و جعفری خرد شده را در سس بریزید . سس گوجه‌فرنگی و سس تند را در یک کاسه با سس مخصوص مخلوط کرده و در کنار کوکو سرو کنید.

۱۴. بورانی برگ چغندر و طرز تهیه آن

اضافه کردن چند تکه فلفل دلمه به سس، عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد. بهتر است در ابتدا مرغ را با آب خالی بجوشانید و کف روی آن را بگیرید؛ سپس آن را به‌همراه بقیه مواد بپزید. برای مزه‌دار کردن مرغ، بهتر است با چاقو، روی آن‌ها برش‌های عرضی ایجاد کنید تا زعفران و دیگر مواد به خورد آن بروند.

تخم‌های اردک را در کنار تابه بشکنید و اجازه دهید تا خودشان را بگیرند. سپس آن‌ها را با قاشق خرد کرده و با سبزی داخل تابه مخلوط کنید. در آخر، نمک، فلفل و زردچوبه را به غذا بیفزایید و خوب هم بزنید. باقلاقاتق یا خورش گل در چمن، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند.

این غذا از ترکیب گوشت مرغ، رب انار، انار ترش، پیاز، سیر، شکر و ادویه‌جات تهیه می‌شود. گاهی اوقات نیز به جای مرغ از اردک، خروس، غاز یا بلدرچین برای تهیه خورشت ناردون استفاده می‌کنند. ترشی انار در کنار شکری که به آن اضافه می‌شود، طعمی ملس به خورشت داده و آن را خاص و منحصربفرد می‌کند.

از امتیازات رستوران گیلار داشتن پارکینگ اختصاصی است. رستوران خوش‌بین که به رستوران حسن رشتی نیز معروف است را شاید بتوان بهترین رستوران گیلکی در تهران نامید. رستوران خوش‌بین از قدیمی‌ترین رستوران‌های شمالی تهران است که در خیابان سعدی واقع‌شده است. رستوران خوش‌بین بااینکه فضایی بسیار کوچک دارد اما شمارا بسیار یاد حال و هوای شمال می‌اندازد.