لیست غذاهای ایرانی و معرفی کامل غذای ایرانی بررسی جامع آشپزی ایرانی آرسس شف

آنچه در اینجا عنوان شد، تنها بخشی از غذاهای سنتی شهرهای ایران است. علاوه بر این برخی از غذاهای سنتی و اصیل ایران در تمام شهرها مشترک هستند. از جمله این غذاها می‌توان به آبگوشت، فسنجان و ته‌چین اشاره کرد. گاهی، همین غذاها هم در شهرهای مختلف با ترکیبات و شیوه‌های متفاوتی پخته می‌شود. در این آش انواع حبوبات نظیر لوبیا قزمز، عدس و نخود، برنج و دوغ چکیده می‌ریزند.

تا اینجای مقاله به طور کلی با غذاهای خوشمزه ایرانی آشنایی پیدا کردید اما قصد ما از نوشتن این مقاله به طور کلی معرفی پرطرفدارترین غذاهای ایرانی به شما بود. در این قسمت میخواهیم لیست پرطرفدارترین غذاهای ایرانی را به شما ارائه دهیم تا اگر برای مجالس مهم خود به دنبال غذاهایی هستید که با ذائقه بیشتر ایرانیان همخوانی داشته باشد. غذاهای ایرانی همانطور که ممکن است طبخشان ساعت ها طول بکشد، مثل انواع آش و آبگوشت و خورش های متفاوت، در میان خود غذاهای ساده ای را هم جا داده اند که انواع املت و کوکو جزء آن ها هستند. این غذا از ترکیب گوشت خورشتی، لیمو عمانی، لپه و رب درست شده است که اگر جا بیفتد می‌توان برای تزیین روی آن از سیب‌زمینی سرخ کرده یا چیپس خلال استفاده کرد. اگر بادمجان سرخ شده هم به آن اضافه کنید، قیمه بادمجان می‌شود.

تا اواخر دوره قاجار با خورش‌های ایرانی گره خورده بود و از آن پس به دلایلی، قلیه جای خود را به واژه خورش داد. هم‌اکنون نیز به غیر از جنوب ایران، در معدود نقاطی از ایران از واژه قلیه استفاده می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که شما نمی‌‌توانید در شهرهای مختلف ایران، قلیه‌های محلی را مزه کنید.

  • در سفره و در بین غذاهای مختلف، چندین غذای جدید دیده می‌شد که تا آن روز هیچ­کس تاکنون ندیده بود.
  • آش گیلدیک یا نسترن آشی یکی از اصلی‌ترین غذاهای محلی اردبیل است که در هیج شهر دیگر پیدایش نمی‌کنید.
  • اما اصفهانی‌ها به غیر از کباب، غذاهای خوشمزه دیگری می‌خورند.
  • اما اگر در حال تحقیق روی پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستید نیاز به متنی منسجم تر و لیستی جامع تر از غذا ها دارید.
  • جالب است بدانید که منوی این رستوران محدود به غذاهای سنتی نیست و انواع غذاهای فرنگی نیز در آن به چشم می‌خورد.
  • شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه کرده یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید، البته باید در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد.

آبغوره، نمک و زعفران دم‌کرده را پس از حدود ۹۰ دقیقه در خورش بریزید و غذا را پس از ۱۵ دقیقه سرو کنید. خورش عدس را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با پیاز داغ و چند پر جعفری تازه تزئین کنید. استان البرز، سی و یکمین استان ایران و پنجمین شهر ایران از نظر جمعیت است. این استان از نظر اقلیمی دارای تنوع بسیاری است؛ به‌طوری که از اقلیم بیابانی در قسمت‌های جنوبی آغاز و تا اقلیم‌های نیمه مرطوب و مرطوب در قسمت‌های شمالی ادامه پیدا می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مشهورترین غذاهای محلی استان البرز آشنا کنیم. کباب زردک یا کباب مشتی، یکی از انواع کباب‌های سنتی استان اصفهان است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک، آرد نخودچی و ادویه‌جات درست می‌شود.

خورش به آلو

جالب است بدانید که روز اول آذرماه را به نام روز جهانی قورمه سبزی نام‌گذاری کرده‌اند. فیله ماهی را با نمک، فلفل و مقداری زردچوبه، مقداری زعفران دم‌کرده و کمی آب لیمو مخلوط کنید و برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی طعم‌دار شود و بوی زهم آن گرفته شود. پیاز ریز خرد شده را در کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سپس سیر ریز خرد شده را به پیازها اضافه کنید و آن را برای چند ثانیه کمی تفت دهید.

مواد اصلی این غذا را به، شکر، گوشت، پیاز، زعفران و ادویه تشکیل می‌دهند و وجود میوه‌ی به، طعم لذیذ و جالبی به این خورش داده است. این غذا از ترکیب کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌های معطر همانند تره، ریحان، ترخون و شوید تهیه می‌شود. اگر دوست دارید یک تجربه متفاوت از غدا خوردن داشته باشید، در سفرتان به شیراز غذاهای سنتی این شهر را حتما امتحان کنید. پلو مخلوط یکی از غذا‌های سنتی و خوشمزه مشهد است که از گوشت و برنج و پیاز و هویج و ادویه های مختلف تهیه می‌شود. کباب شیشلیک مشهدشیشلیک یک نوع کباب لذیذ و یکی از گران‌ترین و سنتی ترین غذاهای ایران است که شهرت جهانی هم دارد. آش شولی به‌دلیل طبع سردی که دارد، معمولا در شب یلدا، همراه با آجیل و شیرینی یزدی میل می‌شود تا طبع متعادل‌تری پیدا کند.

خورش کنگر ارومیه

در ادامه، قابلمه را دوباره روی شعله بگذارید و اجازه دهید تا دم بکشد. از طعم و مزه فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و مردم این استان در مناسبت‌ها و فصول مختلف، غذاهای متنوعی می‌پزند. ترخینه، یکی از غذاهایی است کهدر فصل زمستان و به‌دلیل شیوع سرماخوردگی طبخ و خورده می‌شود. البته ترخینه را به‌عنوان غذای محلی دیگر استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، لرستان و کردستان نیز می‌شناسند.

۵۷- رشته پلو

ترکیبی از گوشت، سبزیجات، لوبیا، برنج و ادویه‌های مختلف باید چند ساعتی بپزد تا برای تبدیل شدن به یخنی لوبیا آماده شود. سپس این مواد پخته شده را له و مخلوط می‌کنند تا به ترکیبی شبیه حلیم تبدیل شود. از دیگر غذاهای پرطرفدار خطه شمال می‌توانیم میرزا قاسمی را به شما معرفی کنیم. ترکیبی جادویی از بادمجان کبابی، گوجه، تخم مرغ و سیر میرزاقاسمی را می‌سازد. اگر مزه کشک بادمجان را دوست دارید، حتماً به میرزاقاسمی هم علاقه مند خواهید شد. میرزاقاسمی را می‌توان همراه با نان تازه یا برنج کته نوش جان کرد.

اگر می‌خواهید از غذای مجلسی قزوینی‌ها که در مجالس عروسی‌شان طبخ می‌شود میل کنید، قیمه نثار را انتخاب کنید. قیمه نثار به جز لپه، همان مواد قیمه خودمان را دارد که موادی همچون زرشک، خلال بادام و پسته، شکر، زعفران و ادویه به آن اضافه می‌شود. نگران بوی سیر هم نباشید چون بعد از خوردن این غذا دهانتان بوی سیر نمی‌گیرد.