لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی

جغرافیا، تاریخ و تأثیرات فرهنگی ایران تنوع مواد اولیه و روش های آشپزی را در یکی از قدیمی ترین و پیچیده ترین فرهنگ های جهان شکل داده است. وسعت وسیع ایران شامل طیف وسیعی از گویش های محلی، شیوه زندگی، سنت ها و آداب و رسوم منطقه ای است، بدون ذکر تنوع فوق العاده ای از مناظر و آب و هوا هستند. در نهایت مرغ های سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا خورش آلو مسما پخته شود. روی شعله قرار دهید تا سرخ شوند، بعد از اینکه پیازها طلایی شدند به آن زردچوبه اضافه کنید و با یکدیگر تفت دهید. این مخلوط را داخل شکم مرغ بریزید و مرغ را به زعفران آغشته کنید. خورش ناردون مازندرانی در گیلان با نام خورش انار مسما معروف است.

  • پس از کشیده شده آن پیاز، کره را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا آب شود.
  • یک لیوان آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید؛ سپس شامی‌ها را در تابه بچینید و آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم گاز، مغز پخت کنید.
  • شامی رودباری، از جمله محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که اصالت آن به شهر رودبار برمی‌گردد.
  • سبزی معطر خشک را با کمی روغن در یک تابه سرخ کنید و سپس آن را در قابلمه خورش بریزید.

این غذای لذیذ در آستارا و تالش با مرغ، اردک یا بادمجان به‌صورت شکم پر درست می‌شود و چاشنی آن، انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار است. سبزیجات خرد شده به غیر از چوچاق را در یک تابه با کمی روغن تفت دهید. آب، آبغوره و دو حبه سیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا این ترکیب برای ۲۰ دقیقه با هم بپزند. سپس ماهی کپور را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا ماهی با سیر مزه‌دار شده بپزد. پس از پخت ماهی، آن را از قابلمه بیرون بیاورید و سبزی تفت داده شده را در قابلمه بریزید تا بپزد. ماهی مالاتا، مالاته، مالابیج یا مالاتای ترش یک غذای محلی گیلانی است که معمولا آن را با برنج کته یا آبکش، اشپل ماهی، باقلای مازندرانی، ترب محلی و ماست سرو می‌کنند.

اطلاع از آخرین مطالب جذاب و پرطرفدار

در این رستوران غذاهای گیلکی به شکل خاصی پخته می‌شوند. اگر به ماهی‌های شمالی علاقه دارید، گیلک یکی از بی‌نظیرترین رستوران‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. البته معنای دیگری هم دارد که باید اهل گیلان باشید تا متوجه آن شوید. در استان گیلان با استفاده از گمج غذاهای مختلفی مثل فسنجان می‌پزند.

طرز تهیه ترش تره خوشمزه و مجلسی به روش اصیل شمالی

شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید. «بیج» از مصدر «بیجیدن» در گویش گیلکی گرفته شده و به معنی «سرخ کردن» است. همچنین اگه علاقه مند به آموزش سایر غذاهای گیلانی هستید می توانید طرز تهیه شامی لپه گیلانی را در مجله اسنپ اکسپرس مطالعه بفرمایید.

خورش موتن جن، درست مانند دیگر خورش‌های شمالی با برنج محلی سرو می‌شود و طعم و مزه‌ای ترش و شیرین دارد. گوشت (مرغ، مرغابی، اردک و غاز)، گردو، رب انار و پیاز داغ از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این خورش شمالی هستند. گوجه‌فرنگی‌ها را برای سه دقیقه در یک قابلمه پر از آب جوش بیندازید؛ سپس آن‌ها را دربیاورید و پوست آن‌ها را بکنید. پیازهای نگینی خرد شده را در مقداری روغن داغ سرخ کنید تا نرم و سبک شوند. سپس گوجه‌فرنگی‌ها و زردچوبه را در تابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید.