معرفی غذاهای مازندرانی، غذاهای اصیل و خوشمزه محلی

در این غذا از ماهی سفید، گردو، رب انار، سبزیجات معطر و گلپر استفاده می شود. جهت تهیه ماهی شکم پر شمالی باید ابتدا ماهی را بخوبی بشویید و سپس در آب لیمو ترش و نمک و فلفل آن را مزه دار کنید. سبزیجات و پیاز را باید به خوبی تفت دهید و به آن سیر رنده شده را اضافه کنید. مالابیج یا مالاتا یکی از غذاهای سنتی شهر مازندران است.

  • سپس آن‌ها را در غذاساز بریزید و همراه با عدس پخته میکس کنید تا به‌صورت پوره درآیند.
  • خورش چغرتمه مرغ را در ظرف سرو بکشید و همراه با برنج نوش جان کنید.
  • در اینجا طرز تهیه خورش ترش سماق مازندرانی را برایتان بصورت حرفه ای قرار دادیم تا بتوانید این غذاهای محلی مازندران را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و میل کنید.
  • یکی از غذاهای سنتی شمال ایران، مخصوصاً گیلان مرغ ترش است.

سپس شعله گاز را کمی کنید تا یک چهارم آب در قابلمه تبخیر شود. در ادامه رب انار و رب گوجه فرنگی را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا گردو روغن پس بدهد و فسنجان جا بیفتد. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که با طعم‌دهنده‌های مختلفی چون آب نارنج، رب انار و غیره طعم‌دار می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات معطر، آرد نخود چی از مواد تشکیل‌دهنده این غذای گیلانی هستند. این غذا که نوعی خورش به حساب می‌آید با کته و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و طرز تهیه بسیار ساده ای دارد.

به پلو در زبان تبری پلا گفته می‌شود و کئ هم کدو حلوایی است. این غذای خوشمزه از گوشت چرخ کرده، برنج، زیره، کره محلی و کدوی رنده شده تهیه می‌شود. فضای دنج و آرامش‌بخش رستوران گیلکی گیلک ویژگی است که تعداد زیادی از مشتریان این رستوران به آن اشاره می‌کنند.

ترش ترشو

حال مواد درون تابه را به قابلمه اضافه کرده و ۱ قاشق رب گوجه سبز و ۲ قاشق آب نارنج محلی اضافه نمایید. مغز گردو چرخ شده، رب انا، رب آلوچه جنگلی، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و دارچین را افزوده و تفت دهید. غذای شمالی با ماهی، برای تهیه این غذای خوشمزه می توانید از ماهی آزاد یا ماهی سفید استفاده کنید.

رستوران گیلانی ماهی سفید

امیدواریم این غذای خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید. سالن غذاخوری که قدمتی بیشتر از ۴۰ سال دارد و هنوز همان حالت خود را حفظ کرده است. میز و صندلی های قدیمی در سالنی که دیوارهای آن تا بالا سنگ سفید است. سرو غذاها در بشقاب و سینی استیل و به قول جوان‌های امروزی یک رستوران قدیمی در خسته‌ترین حالت ممکن. “غذاخوری لاکان ( ماهی سفید) “ این تابلو کوچک و زردی که در ورودی باریکی بالاسر یکی از ساختمان‌های قدیمی میدان جمهوری خورده است.

اگر علاقمند به غذای شمالی هستید، این 14 غذای خوشمزه شمالی را امتحان کنید!

یکی از غذاهای سنتی شمال ایران، مخصوصاً گیلان مرغ ترش است. علت تمایز مرغ ترش با سایر غذاهای مشابه استفاده از سیر، نارنج، لپه و تخم مرغ در طبخ آن است. بادمجان‌های سرخ شده را به گوشت اضافه کنید و یک لیوان آب جوش روی آن‌ها بریزید. درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا برای ۲۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد.