طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی

شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر پخته می‌شود. اناربیج از رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است.

  • این غذا اصالتا برای مازندران است و ترکیب انار و رب انار و گردو و سیر و مرغ سرخ شده، با کته برنج شمال، طعمی فراموش نشدنی تا پایان عمر در ذهن شما خواهد داشت.
  • پس از غلیظ شدن سس، شامی‌های سرخ شده را در داخل سس قرار دهید و اجازه دهید تا شامی‌ها برای ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پخته شوند.
  • سپس تخم‌مرغ‌ها را به مایه شامی بیفزایید و باز هم ورز دهید تا مایه شامی منسجم و کشدار شود.

رستوران گمج در تهران دو شعبه دارد و کیفیت هر دوی آن‌ها بسیار بالاست اما یکی از این شعب فقط به‌صورت بیرون‌بر خدمات ارائه می‌دهد. منوی غذایی این رستوران هم تنوع بالایی دارد و شامل انواع غذاها و دسرهای اصیل گیلانی است. آموزش آشپزی در این است که شما بتوانید تجربه خود را در بسیاری از غذاها قوی کرده و اصول آشپزی را در طبخ رعایت کنید.

بنا به ذائقه می‌توان تخم‌مرغ را از طرز تهیه حذف کرد. برخی افراد در تهیه این خورش از رب گوجه‌فرنگی یا رب آلوچه هم استفاده می‌کنند. اگر آلوچه را از قبل در آب خیس کردید، حتما از آب آن برای پخت مرغ استفاده کنید؛ زیرا طعم لذیذی به خورش اعطا می‌کند. پس از جوشیدن آب، شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا خورش جا بیفتد.

غذاهای شمالی ایران چند عضو اصلی دارند که معمولا در بیشتر دستور پخت های شمالی پیدا می شوند که از آن ها می توان به سیر، سبزی، رب انار و بادمجان اشاره کرد. یکی از غذاهای مفید و مقوی مازندران نرگسی اسفناج است. اگه دنبال غذایی هستید که هم سالم و هم مقوی باشد یکی از پیشنهادات ویژه ما به شما این غذا است. در این پخت این غذا گوشت یا مرغ استفاده نمی‌شود ولی به خاطر اسفناجی که در پخت آن به کار می‌رود، سرشار از آهن است. برای تهیه این غذا از پیاز، اسفناج تازه، تخم مرغ، سیر و روغن استفاده می‌شود. مازندران یکی از شهرهایی است که تنوع غذای محلی و سنتی در آن بسیار زیاد و زبانزد تمام ایران و همچنین جهان است.

معرفی 0 تا 100 بهترین رستوران گیلکی تهران

برای پخت این غذا برنج را در آب کاملاً پخته و سپس سبزی‌ها را به آن اضافه می‌کنند. بعد از جا افتادن مواد به آن آب نارنج زده شده و تخم مرغ به آن افزوده می‌شود. اگر می‌خواهید برای رژیم غذایی سبزیجات یک ترشی خوشمزه انتخاب کنید، نازخاتون انتخاب بسیار درستی است. گَمَج یک نوع ظرف یا دیگ است که با خاک رس سرخ ساخته می شود که در آخر به شکل یک دیگ در می آید و در آن انواع غذا های گیلانی مانند باقلاقاتوق میرزاقاسمی پخت می شود.

۱. آش قلیه گیلانی و طرز تهیه آن

در برخی از مناطق شمالی کشور به خورش شیرین تره، اسفناج یا برگ چغندر نیز اضافه می‌کنند که هم طعم غذا را لذیذتر می‌کند و هم خورش را تبدیل به غذایی مقوی و مفید می‌کند. از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان کشور ایران است. «واویشکا» غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد. برای درست کردن واویشکا می‌توانید هم از گوشت قرمز استفاده کنید و هم از گوشت مرغ یا دل و جگر مرغ، گوسفند و گوساله. اگر هم گیاهخوار هستید واویشکا را با بادمجان و بدون گوشت قرمز و گوشت سفید درست کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه واویشکا روی لینک مطلب کلیک کنید.

مرغ شکم پر

سپس بادمجان‌ها را به این ترکیب بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید. پس از سرخ شدن بادمجان‌ها، گوجه‌فرنگی‌ها را به غذا اضافه کرده و سرخ کنید. نمک، فلفل و سبزیجات خشک را در تابه بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در آخر، کمی آب و آبغوره در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

این خورش ترش و خوشمزه از آن دسته غذاهایی است که بدون شک، شما را عاشق خود خواهد کرد. خالو آبه، یکی دیگر از غذاهای لذیذ گیلانی است که با گوجه‌سبز، آرد، نعنا و گشنیز و تخم‌مرغ درست می‌شود. خالو آبه را می‌توان به‌صورت سرد یا گرم، همراه با برنج کته یا نان سرو کرد. گیجاواش تره، یکی از غذاهای محلی و لذیذ گیلانی است که با سبزی محلی و خودرو درست می‌شود. نام این غذا برگرفته از سبزی گیجاواش است که نوعی سبزی معطر محلی به شمار می‌آید.

یک نوع کوکو گردوی شیرین نیز وجود دارد که باآرد برنج، گردوی چرخ شده، وانیل، دارچین، گل محمدی پودر شده، بیکینگ پودر، شکر، آب و زعفران درست می‌شود. اگر بادمجان‌های شما دارای پوست نازک هستند، می‌توانید آن‌ها را با پوست خرد کنید. این کار را با بقیه مایه شامی تکرار کنید تا تمام شود. شامی‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال مخصوص آشپزخانه یا کاغذ روغنی بگذارید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. شما می‌توانید فقط از باقالی استفاده کنید و بقیه حبوبات را از طرز تهیه حذف کنید. اگر به سبزی محلی خالواش و چوچاق دسترسی دارید، حتما آن‌ها را در خورش بریزید.

میزان ترشی غذا بستگی به ترشی آب انار و رب انار شما دارد. شما می‌توانید خورش مرغ ترش گیلانی را بدون لپه نیز درست کنید. اگر از رب انار شیرین استفاده می‌کنید، شکر را حذف کنید. اگر هم ترشی آن کافی نیست، کمی آبغوره یا آب لیمو به مواد اضافه کنید. از طبخ کامل خورش، تخم‌مرغ‌ها را در مرحله آخر به مواد اضافه کنید و بعد از چند دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.