لیست آموزش طرز تهیه انواع غذاهای شمالی برای شام و ناهار

ترشی تره یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که بدون گوشت پخته می شود و معمولا با برنج یا آنچوی سرخ شده سرو می شود. این غذای شمالی خوشمزه، مناسب برای افراد گیاه خوار نیز می باشد؛ چراکه در این غذا از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است. در عین حال غذایی سیر کننده و بسیار خوشمزه ای است که به حتما باید در سفر به این منطقه سرسبز و زیبا، آن را امتحان کنید. 1 قاشق رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید سپس مواد را تفت دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود سپس به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید.

  • یک قاشق سوپ‌خوری سماق، پودر سیر، نمک، فلفل و نیمی از زردچوبه را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه‌جات تفت بخوردند و بوی آن‌ها بلند شود.
  • به همین خاطر هر ساله توریست‌های زیادی به سمت شهرهای شمالی ایران می‌روند.
  • امیدواریم تا این غذای خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید.
  • در رستوران گیلار انواع غذاهای شمالی ازجمله ترشی تره، خوراک اردک و مرغ‌ترش طبخ می‌شود.
  • دستور پخت نرگسی اسفناج بسیار ساده است و به زمان کمی نیاز دارید.
  • در آخر، کمی آب و آبغوره در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

گیجاواش یا گیجواش، شباهت زیادی به به گیاه رشکک دارد؛ اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. «واش» در زبان گیلکی به‌معنای «گیاه» است و گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این گیاه به گیجواش این است که افراد در حین چیدن آن، احساس سرگیجه می‌کنند. نرگسی، یک غذای خوشمزه شمالی است که پس از پخت، شبیه به گل نرگس می‌شود و به همین دلیل، آن را به این نام، نام‌گذاری کرده‌اند. این غذا که بیشتر شبیه به املت اسفناج است، در برخی از مناطق کشور با نام گل در چمن نیز شناخته می‌شود.

برنج نیم‌دانه را از چند ساعت قبل از درست کردن آش در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و یک بار برنج را با آب بشورید تا نمک شسته شود و آش شما را شور نکند. برنج، سبزی ساطوری خرد شده و زردچوبه را به قابلمه حبوبات نیم‌پز اضافه کنید و آن‌ها را روی شعله ملایم گاز بپزید تا برنج بپزد و کاملا له شود. گوجه سبز را با کمی آب در یک قابلمه (گمج سفالی) بریزید و روی حررات متوسط گاز قرار دهید تا بپزد. گوجه سبز له شده را دوباره در آبی که در آن پخته بریزید و هم بزنید. بادمجان‌ها را پس از پوست کندن و گرفتن تلخی، روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید تا خوب مغزپخت شوند..

غذاهای شمالی با بادمجان

بعد مقداری رب انار اضافه کنید و برای ملس شدن مقداری شکر بریزید. سبزی ها را با روغن سرخ کنید و سیر را اضافه کنید و مقداری تفت دهید. در نهایت مرغ‌های سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید و شعله را کم کنید تا خورش مرغ ترش جا بیفتد. مرغ‌ها را درون قابلمه ریخته و به همراه آب روی اجاق قرار دهید، وقتیک ه آب جوشید، مرغ را آبکشی کنید سپس مرغ‌ ها را در روغن سرخ کنید. ترشه تره از غذاهای گیلان است که به علت سبزی‌های معطری که در پخت آن استفاده می‌شود، عطر و طعم بی نظیری دارد. پخت این غذا و جا افتادن آن کمی زمان بر است، ولی خورش جا افتاده آغوز مسما به همراه کته شمالی واقعاً خوردن دارد.

۲۸. خورش نازخاتون و طرز تهیه آن

سس اکبر جوجه از ترکیب رب انار شیرین، لیموترش، زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل تهیه می‌شود. اکبر جوجه در کنار برنج، یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است. مگر می شود به شمال کشور سفر کرد و ماهی شکم پر نخورد؟ ماهی شکم پر با کته شمالی یکی از غذاهای شمال است که طعمی خاص دارد و هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. ماهی سفید دریای خزر وقتی با سبزیجات بومی و به سبک و سیاق شمالیها پخته شود حلاوتی دیگر دارد. ماهی شکم پر شمالی را هم روی آتش و هم در فر می توان طبخ کرد. در لیست غذاهای شمالی با ماهی مالابیج که نوعی غذا با سبزی معطر است قرار دارد.

پس از جا افتادن خورش، مرغ‌ها را به‌همراه گلپر دوباره در خورش بیندازید و پس از یک ربع، خورش را سرو کنید. خورش موتن جن را با خلال بادام و انار تزیین کرده و با برنج سرو کنید. در یک تابه نچسب دو تا سه قاشق غذاخوری روغن بریزید و بگذارید روی حرارت متوسط گاز داغ شود.

طرز تهیه جوجه کباب فسنجانی خوشمزه به روش سنتی شمالی

شما می‌توانید ماهی را درون فویل آلومینیومی پیچیده و در میان زغال نیز آن را آماده کنید. لوه کباب یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل مازندران است و بیشتر در مجالس مهم مثل جشن عروسی طبخ می‌شود. ماده اصلی این غذا گوشت است که کف ماهیتابه چیده می‌شود. برای پخت این غذا از زعفران، پیاز، روغن، زردچوبه، نمک، رب انار یا آب نارنج استفاده می‌شود. انواع غذاهای شمالی که با گوشت مرغ طبخ می شوند بسیار لذیذ و مورد علاقه مردم خطه شمال می باشد. علاوه بر ساکنین شمال کشور، تمام مردم ایران علاقه وافری به غذاهای محلی شمالی دارند.