لیست غذاهای شمالی با دستور؛ طرز تهیه 15 غذای محلی گیلانی

برای ناهار و به‌خصوص در روزهای بارانی پاییزی سرو می‌شود. برنج، خلال کدو که در زبان محلی به آن بورانی می‌گویند، شیر (برای کته کردن برنج)، کمی شکر، زردچوبه و کره از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند. بورانی پلوی آستارا را معمولا با ماهی سفید شور یا ماهی دودی می‌خورند. جالب است بدانید این غذا در تالش به‌جای شیر با آب و گردوی آسیاب شده درست می‌شود. باقلا قاتق یا باقلا قاتوق از جمله غذاهای خوشمزه و خورشت رشتی است که اهالی گیلان و رشت تبحر خاصی در پخت آن دارند. یکخورشت ایرانیخوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است.

  • منوی غذای شمالی آنقدر متنوع است که شما در هنگام انتخاب می توانید تمام سلایق را راضی نگه دارید.
  • بورانی اسفناج، یک پیش غذا و چاشنی فوق‌العاده خوشمزه است که با ماست، اسفناج، سیر و گاهی گردو درست می‌شود.
  • در دستور تهیه قلیه ماهی شمالی از مغز گردوی آسیاب شده هم استفاده می‌شود.
  • گَمَج یک نوع ظرف یا دیگ است که با خاک رس سرخ ساخته می شود که در آخر به شکل یک دیگ در می آید و در آن انواع غذا های گیلانی مانند باقلاقاتوق میرزاقاسمی پخت می شود.
  • طرفداران غذاهای ملس باید یک بار امتحانش کنند زیرا بسیار خوشمزه است.

چوچاق یک سبزی شمالی است که می توانید در بازارهای محلی شهرهای شمالی ایران پیدا کنید. این غذا همچنین غذای مناسبی برای مسافران گیاه خوار است. میرزا قاسمی از معروف ترین غذاهای شمالی است که خیلی ها در دیگر شهرهای ایران هم آن را درست می کنند.

آش گزنه

کوکو را مانند کوکو سیب‌زمینی در روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند. پس از جا افتادن فسنجان، کوکوها را در خورش بچینید و ۱۵ دقیقه بعد آغوز کوکو را با خورش فسنجان سرو کنید. سه عدد پیاز خرد شده را در روغن به‌همراه زردچوبه سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. رب انار، نمک، فلفل سیاه، دارچین، مغز گردوی آسیاب شده و دو پیمانه آب را به پوره عدس اضافه کنید و مواد را دوباره روی حرارت قرار دهید تا مجی خورش جا بیفتد و غلیظ شود.

۳. ماهی مالاتا و طرز تهیه آن

طرز تهیه خورش کئی انار مازندرانی مخصوص را بصورت کاملا حرفه ای و گام به گام برایتان قرار دادیم. به همین علت این غذا در تقویت سلامت بدن و به خصوص درمان کم خونی بسیار موثر خواهد بود. اسفناج مرجی از اسفناج، عدس، سیر و انار ترش تهیه می شود. در ادامه طرز تهیه این غذای لذیذ را خدمت شما دوستان عزیز شرح خواهیم داد.

طرز تهیه اسفناج مرجی مازندرانیاسفناج مرجی از غذاهای سنتی و اصیل مازندرانی است. این غذای بسیار لذیذ را با مطالعه طرز تهیه اسفناج مرجی مازندرانی در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید. اسپناساک از گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌ جات و آب تهیه می شود. البته باید اشاره کرد که این غذا در شهر های مختلف به روش های متفاوتی طبخ می شود.

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید. سپس گشنیز و جعفری ریز خرد شده، نعنا خشک و آرد نخودچی را در کاسه بریزید و با دست مواد را برای هفت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا یک مایه چسبناک و منسجم داشته باشید. روی در کاسه را با سلفون بپوشانید و به‌مدت یک ساعت، آن را در یخچال قرار دهید تا مایه شامی استراحت کند. «سیر قلیه» یا سیر چغرتمه یک خورش خوشمزه گیلکی است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره درست می‌شود.

این غذا به افرادی که به طعم و بوی بادمجان کبابی علاقه دارند، توصیه می شود. در ادامه طرز تهیه خورشت بادمجان کبابی را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد. طرز تهیه خوراک مالابیج مازندرانی مخصوصدر این بخش ، بهترین و کاملترین و اصلی ترین دستور پخت را برای طرز تهیه خوراک مالابیج مازندرانی مخصوص برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این غذای خوشمزه را با اصلی ترین دستور غذایی ، در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید. در منو ماهی سفید هم غذاهای گیلانی مثل شامی، میرزا قاسمی، کباب ترش و فسنجان دیده می‌شود و هم غذاهای دیگر مثل آلبالوپلو، ته چین و خورشت آلو اسفناج. ضمن اینکه ماهی سفید از رستوران‌های گران به حساب می‌اید و برای هر نفر در ان با احتساب یک غذای اصلی و پیش غذا بین ۷۰ تا ۸۰ هزارتومان باید در نظر بگیرید.

کدو مسمای مازندرانی سرشار از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها است. یکی از مقوی‌ترین غذاهای چالوس و مازندران آغوز مسما است که پروتئین بسیار بالایی دارد. این غذا را معمولاً با گوشت اردک درست می‌کنند که سرشار از پروتئین و انواع ویتامین‌های ضروری برای بدن است. در تهیه آغوز مسما از گردو و دانه‌های ساییده شده انار به همراه انواع ادویه و پیاز استفاده می‌شود. اگر به مازندران یا شمال ایران سفر کردید، حتماً این غذای لذیذ و مقوی را امتحان کنید. کئی پلو از جمله غذاهای محبوب و محلی چالوس به حساب می‌آید؛ به طوری که می‌توان با کمترین هزینه این غذای خوشمزه را تهیه کرد.

دکوراسیون داخلی رستوران بهزاد بسیار چشم‌گیر است و شما می‌توانید ساعات خوشی را در کنار عزیزان خود بگذرانید. قبل از کباب‌کردن ماهی صبور به آن سبزی ماهی، تمبر هندی، سیر و ادویه‌جات هم اضافه می‌کنند. غذاهای جنوبی هم خوشمزه هستند و هم با رژیم‌های سالم‌خوری منافاتی ندارند. شناخت و اضافه‌کردن آنها به سفره‌هایتان فکر خوبی است. مرغ ترش یک غذای لذیذ شمالی است که به دو نوع مازندرانی و گیلانی طبخ می شود.