معرفی 10 مورد از بهترین غذاهای شمال سیتا سفری لذت بخش با انتخابی بهتر

پیاز نگینی خرد شده را در روغن داغ تفت دهید تا طلایی و سبک شود. سیر له شده و گوجه فرنگی خرد شده را به بقیه پیاز در تابه بیفزایید و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کاملا کشیده شود. مواد تفت داده شده را به‌همراه سیب‌زمینی از وسط نصف شده به لوبیای پخته اضافه کنید. در همین حین، استخوان ماهی را جدا کنید و گوشت آن را خرد کنید. دو حبه سیر رنده شده را نیز با چوچاق کمی تفت دهید و در قابلمه خورش بریزید. سپس ماهی خرد شده را به‌همراه نمک، فلفل و زردچوبه به خورش بیفزایید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

  • برای مزه ترش آش گزنه از رب انار، آلوچه و ازگیل استفاده می‌شود.
  • را برایتان آورده ایم و در پایین این غذاهای خوشمزه را شرح خواهیم داد.
  • برای تهیه این غذای محلی و پر کردن شکم ماهی سفید، به سیر، گردو، رب انار وسبزیجات معطر (گشنیز، نعنا، پونه و خارواش) نیاز دارید.
  • بشته واش مخصوصاً در روستای کندلوس بسیار محبوب است و تقریباً محال است به این روستا سفر کنید و بشته واش پزان نباشد.
  • این غذا به طور سنتی بر روی آتش و با ذغال درست می‌شود، اما با توجه به شرایط زندگی امروزی اغلب بانوان شمالی ماهی را پس از آماده کردن در فر قرار می‌دهند تا گریل شود.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، تقریبا همان ماهی شکم پر است با این تفاوت که سبزیجاتی که در آن استفاده می شود مخصوص شمال ایران هستند. تقریبا وقتی اسم غذاهای شمالی به میان بیاید همه ی ما ناخوداگاه یاد باقلاقاتق و میرزا قاسمی می افتیم که پرچم دار غذاهای شمالی هستند. این غذا در سفره ی مردم شمال ایران حضور پررنگی دارد و پادشاهی میکند. واویشکا دل و جگر از غذاهای سنتی و بسیار قدیمی استان گیلان است که با ترکیبات و طعم های متنوعی درست می شود. سلامبرای شما آژانس هستید و در گردشگری دستی دارید بسیار ناپسند هست که شمال ایران رو فقط گیلان و مازندران بدانید. لطفا این دوست نویسنده رو یک سفر به گلستان بفرستید تا هم با غذاهای اینجا آشنا بشه و هم استان شمالی دیگه ایران رو ببینند.

غذای شمالی با مرغ و بادمجان (خورشت کدو و بادمجون با مرغ ترش)

برخی افراد سبزی خشک را با دو قاشق برنج آسیاب کرده و آرد برنج را از طرز تهیه حذف می‌کنند. پس از پخت سبزی، آب نارنج یا آبغوره، نمک و فلفل را به خورش بیفزایید و آن را مزه کنید تا در صورت لزوم، نمک یا آبغوره بیشتری به خورش بیفزایید. در طرز تهیه اصلی این غذا از نصف قاشق چای‌خوری گلپر استفاده می‌شود.

۲. واویشکا مرغ

پیاز را سرخ کرده، گردو و رب انار را به آن اضافه می‌کنند و پس از کمی تفت دادن، سبزی سرخ شده را به همراه آب به آن می‌افزایند. در این مرحله مرغ‌ها را درون خورشت قرار داده و اجازه می‌دهند غذا خوب جا بیفتد و روغن بیندازد. مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. پوست کدوی پخته شده را بگیرید و آن را با چنگال پوره کنید. در آخر، سیر و کدوی تفت داده شده را با کمی گلپر در قابلمه بریزید و خوب هم بزنید تا یک خورش غلیظ به دست بیاورید. مرغابی و مغز گردو را با یک لیتر آب در یک قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برای دو ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزد تا گردو به روغن بیفتد.

یک قاشق سوپ‌خوری سماق، پودر سیر، نمک، فلفل و نیمی از زردچوبه را به تکه‌های مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه‌جات تفت بخوردند و بوی آن‌ها بلند شود. قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزند.