طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش

امیدواریم این غذای خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید. سالن غذاخوری که قدمتی بیشتر از ۴۰ سال دارد و هنوز همان حالت خود را حفظ کرده است. میز و صندلی های قدیمی در سالنی که دیوارهای آن تا بالا سنگ سفید است. سرو غذاها در بشقاب و سینی استیل و به قول جوان‌های امروزی یک رستوران قدیمی در خسته‌ترین حالت ممکن. “غذاخوری لاکان ( ماهی سفید) “ این تابلو کوچک و زردی که در ورودی باریکی بالاسر یکی از ساختمان‌های قدیمی میدان جمهوری خورده است.

  • برای درست کردن این غذای خوشمزه و راحت که طرفداران بسیاری هم دارد، کافی است پوست ماهی کولی را بکنید، شکم آن ا خالی کنید و آن را با فلفل و نمک سرخ کنید.
  • از طرفی خورش انار مسما گیلانی به نوعی پسر عموی خورش مرغ ناردون مازندرانی است که آن هم بیشتر برای غذای شب یلدا و در فصل وفور انار پخته می‌ شود.
  • پاسخ این سؤال منفی است؛ چون در تهران هم رستوران‌های گیلکی خوب و باکیفیتی حضور دارند که می‌توانند حال و هوای گیلان را برای شما زنده کنند.
  • در ایران نیز تمامی شهرها غذاها و پیش غذاهای محلی دارند که معمولا هم این پیش غذاها قبل از غذا در سفره چیده می‌شود و سفره‌ها را رنگارنگ و زیبا می‌کند.
  • خورش انار مسما، یک غذای مجلسی و پاییزی گیلانی است که با مرغ، دانه انار، پیاز و رب انار درست می‌شود.

یکی از غذاهای سنتی شمال ایران، مخصوصاً گیلان مرغ ترش است. علت تمایز مرغ ترش با سایر غذاهای مشابه استفاده از سیر، نارنج، لپه و تخم مرغ در طبخ آن است. بادمجان‌های سرخ شده را به گوشت اضافه کنید و یک لیوان آب جوش روی آن‌ها بریزید. درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا برای ۲۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد.

پس از تفت دادن سیر، تخم‌مرغ‌ها را در آن‌ها بشکنید و اجازه دهید تا خودشان را بگیرند. خورش سیرابیج یا سیراویج، یکی از غذاهای لذیذ و گیاهی گیلانی است که با برگ سیر خرد شده، تخم‌مرغ و نمک، فلفل و ادویه درست می‌شود و طرز تهیه بسیار راحتی هم دارد. این خورش لذیذ در کمتر از ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در آشپزخانه آماده می‌شود و بدون شک، شما را به خود علاقه‌مند خواهد کرد. میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود.

بهترین غذاهای شمال ایران

سپس شعله گاز را کمی کنید تا یک چهارم آب در قابلمه تبخیر شود. در ادامه رب انار و رب گوجه فرنگی را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا گردو روغن پس بدهد و فسنجان جا بیفتد. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که با طعم‌دهنده‌های مختلفی چون آب نارنج، رب انار و غیره طعم‌دار می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات معطر، آرد نخود چی از مواد تشکیل‌دهنده این غذای گیلانی هستند. این غذا که نوعی خورش به حساب می‌آید با کته و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و طرز تهیه بسیار ساده ای دارد.

خورشت بادمجان کباب

در این غذا از ماهی سفید، گردو، رب انار، سبزیجات معطر و گلپر استفاده می شود. جهت تهیه ماهی شکم پر شمالی باید ابتدا ماهی را بخوبی بشویید و سپس در آب لیمو ترش و نمک و فلفل آن را مزه دار کنید. سبزیجات و پیاز را باید به خوبی تفت دهید و به آن سیر رنده شده را اضافه کنید. مالابیج یا مالاتا یکی از غذاهای سنتی شهر مازندران است.

۲۳. ترش قلیه و طرز تهیه آن

اسامی معروف دیگر این غذا خورش سیر، پیاز، انار و مرغ ناردونی است. بیج بیج یکی از غذهای خوشمزه شمالی است که طعم متفاوتی دارد. برای درست کردن این غذای محلی از گوجه فرنگی، سیب زمینی نگینی، گوشت چرخ کرده، پیاز و رب استفاده می‌شود.

به پلو در زبان تبری پلا گفته می‌شود و کئ هم کدو حلوایی است. این غذای خوشمزه از گوشت چرخ کرده، برنج، زیره، کره محلی و کدوی رنده شده تهیه می‌شود. فضای دنج و آرامش‌بخش رستوران گیلکی گیلک ویژگی است که تعداد زیادی از مشتریان این رستوران به آن اشاره می‌کنند.