غذاهای شمالی 20 غذای خوشمزه شمال ایران

باکله پته از غذاهای بسیار معروف و سنتی استان مازندران است که شاید در میان غیر بومیان کمتر شاخته شده باشد. یه گیلانی که طبق عادت گذشتگانش میخواد از آموزش آشپزی و نکات غذاها بنویسه. اگر نارنج تازه داشتید هم بهش بزنید و با سبزی یا باقالی پلو میل کنید تا متوجه این غذای لذید بشید. این غذا از پلوکباب هم برای گیلانی ها با ارزش تر هستش. همانطور که از نامش مشخص است این غذا به دلیل وجود سماق دارای طعم ترشی می باشد، پس اگر به غذاهای ترش علاقه مند هستید حتما این غذا را امتحان کنید. کدو حلوایی حاوی مقدار فراوانی پتاسیم می باشد، همچنین انار به دلیل داشتن ویتامین C در افزایش جذب آهن بسیار موثر است.

این غذا از گوشت راسته گوسفندی، سبزیجات محلی شمال کشور، رب انار، گردو آسیاب شده، سیر و پیاز رنده شده تهیه می شود. قلیه ماهی، یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که بیشتر در مناطق نزدیک دریا در جنوب و شمال کشور طبخ می‌شود. خورش قلیه ماهی معمولا با برنج به‌عنوان ناهار و شام سرو می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به ماهی، سبزی، پیاز و سیر اشاره کرد.

  • این غذا از سینه مرغ،سماق، لوبیا قرمز، آبغوره، سبزی خورش، غوره، شیر و پیاز تهیه می‌شود.
  • درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا برای ۲۰ دقیقه بپزد و جا بیفتد.
  • طرز تهیه آش گزنه اصل مازندرانیهمانطور که در تصویر بالا می بینید ، یک غذای خوشرنگ و خوش مزه می باشد.
  • نام این غذا برگرفته از سبزی گیجاواش است که نوعی سبزی معطر محلی به شمار می‌آید.

این غذا که از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار پخته می‌شود بسیار لذیذ است. خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند. خورش لذیذ دیگری که محبوب مازندرانی‌ها است، خورشت سیر انار است. این خورش مازندارنی از پودر موسیر، پودر سیر، رب انار، روغن کنجد، مرغ، زعفران و پیاز تهیه می‌شود که مدت پخت آن 50 دقیقه است. می‌توان به جای گوشت مرغ گاهی از گوشت بلدرچین نیز استفاده کرد. مازندرانی‌ها دوست دارند خورش آلو، ملس باشد برای همین از موادی استفاده می‌کنند که طعم ملسی به خورش بدهد.

۹. شاه کوکوی ماسالی و طرز تهیه آن

گوجه‌فرنگی‌های از وسط نصف شده را نیز در کنار مرغ‌ها بچینید. کمی هم زعفران دم‌کرده روی مرغ‌ها بریزید تا غذای شما خوش‌عطرتر شود. در ابتدا مرغ‌ها را با کمی نمک، فلفل سیاه و نیمی از زعفران در یک کاسه بریزید و آن‌ها را با دستانتان زیر و رو کنید تا مرغ‌ها مزه‌دار شوند. سپس درب ظرف را با سلفون بپوشنید و مرغ‌ها را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. مرغ‌ها را در کمی روغن در تابه تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی رنگ شود.

رستوران ماهی سفید

البته می توانید در پخت این غذا از گوشت اردک یا گوشت بلدرچین به جای گوشت مرغ نیز استفاده کنید. برخی در تهیه این غذا از آلو بخارا استفاده می کنند تا خورشت طعم ملس و فوق العاده ای بگیرد. در ادامه طرز تهیه خورشت ناردون را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد. Jun 30, 2018 — در این مطلب دستور پخت 4 غذا با ماهی خوشمزه و خوش طعم به صورت مرحله به … ماهی شکم پر از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که در شمال و جنوب ایران به … برای درست‌کردن آن به لوبیای رشتی، سیر، زردچوبه، شوید خشک و کره نیاز دارید.

۲۹. خورش گل در چمن و طرز تهیه آن

برای پختن هواری باید مواد لازم را با ماهی سرخ کنید و بعد برنج را به آنها اضافه و دم کنید. مواد اصلی برای پخت این غذا تخم مرغ، سبزی گیجا واش و برگ سیر است. برای درست کردن گیجا واش ابتدا سبزی گیجا واش خرد شده به همراه برگ سیر خرد شده خوب تفت داده می‌شوند و سپس تخم مرغ زده شده به آن افزوده می‌شود. یکی از غذاهای شمالی محبوب و از شناخته شده‌ترین غذاهای گیلان، باقلا قاتق است. مواد مورد استفاده در طبخ باقلا قاتق لوبیای رشتی (باقلا)، سیر، تخم مرغ و شوید است. در سفر به این منطقه شمالی به رستوران‌های محلی بروید و غذاهای محلی سفارش دهید.

در واقع کال کباب حکم یک چاشنی و پیش غذای سرد را دارد. از دیگر مزیت‌های این رستوران گیلکی که مشتریان و گردشگران، بسیار از آن تعریف کرده‌اند، صبحانه‌هایش است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین در این رستوران موسیقی زنده پیانو شنیده می‌شود که لذت غذا خوردن را چند برابر می‌سازد. اگر علاقه‌مند به سفر هستید و بیش‌ترین مقاصدی که دوست دارید به آن سر بزنید، نواحی شمال ایران است، حتماً گذرتان به رستوران گیلکی آن مناطق افتاده است. اگر هم برای اولین بار است که می‌خواهید به طرف گیلان سفر کنید حتماً باید غذا خوردن را در رستوران گیلکی گیلان تجربه کنید. تجربه‌ای کاملاً منحصربه‌فرد و خواص خواهد بود که سال‌ها از آن صحبت خواهید کرد و هرگز نمی‌توانید به این سادگی طعم غذاهای آن منطقه را فراموش کنید.