لیست 8 غذای شمالی و محلی با دستور سایت آشپزی یامی شف

در طرز تهیه خورش انار مسما گیلانی که به آن خورش انار هم گفته می‌ شود، می‌ توان از مرغ یا گوشت قلقلی استفاده کرد. معمولا برای مجلسی‌تر شدن خورش انار مسما، مرغ به کار رفته در آن را به طور کامل سرخ می کنند و از تکه تکه کردن آن خودداری می کنند. خوردن این غذا را علاوه بر طعم هیجان‌ انگیزش، به دلیل خواص بی‌ نظیر انار برای درمان سرماخوردگی، کرونا، دیابت و … توصیه می‌ کنیم. سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است.

پس از پخت کامل حبوبات و لعاب دادن برنج به آش، آبغوره و مخلوط نعنا و سیر تفت داده شده را در قابلمه آش بریزید و هم بزنید. گوشت خرد شده را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. سپس فلفل و زردچوبه را به تکه‌های گوشت اضافه کنید و آن‌ها را خوب هم بزنید تا بوی ادویه‌جات دربیاید. در ادامه دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا گوشت‌ها بپزند.

  • شما می‌توانید طرز تهیه این غذای لذیذ را در مقاله انواع غذا با مرغ کجارو مشاهده کنید.
  • ۲ عدد پیاز را رنده کنید و با مقداری کمی روغن داخل گمج تفت دهید.
  • این رستوران چندین شعبه دارد که کیفیت هرکدام از شعب در پخت ماهی یکسان و باورنکردنی است.
  • شما می‌توانید خورش مرغ ترش گیلانی را بدون لپه نیز درست کنید.
  • سپس آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید تا دو طرف آن‌ها طلایی شود.
  • مانند جنوب کشور، ماده غذایی غالب در غذاهای شمالی، ماهی است.

۲ عدد پیاز را رنده کنید و با مقداری کمی روغن داخل گمج تفت دهید. کجارو در اینستاگرام (mykojaro@)، تصاویر آن را با کاربران ما به اشتراک بگذارید. اگر اهل گیلان هستید یا در طبخ غذاهای سنتی آن مهارت دارید، تجربه‌های خود را با کاربران ما در میان بگذارید تا آن‌ها نیز برای تهیه این غذاها ترغیب شوند. شما می‌توانید به مایه کوکو گردو، یک پیمانه برنج پخته و ۱۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده نیز اضافه کنید تا غذای پر ملاط‌تری داشته باشید. به‌جای رب گوجه‌فرنگی، می‌توانید از رب انار ترش استفاده کنید. در پنج دقیقه پایانی پخت شامی‌ها، آب نارنج یا آبغوره را در تابه بریزید و سپس گوجه‌فرنگی‌های سرخ شده را در تابه بچینید.

۹. شوید خولی و طرز تهیه آن

در طرز تهیه خورش شوید مسماباید دقیقه مانند غوره مسما عمل کنید؛ فقط به‌جای پیاز از شوید و به‌جای غوره از آلوچه استفاده کنید. در زمان جا افتادن خورش، بادمجان‌ها را به‌صورت ورقه‌ای و گوجه‌فرنگی‌ها را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید و در روغن به‌صورت جداگانه سرخ کنید. پس از پخت گوشت و جا افتادن خورش، آن را در ظرف سرو بکشید و بادمجان و گوجه را روی قورمه بچینید. بادمجان‌ها را از طول نصف کنید و برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در یک کاسه آب و کمی نمک بگذارید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. در ادامه بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و سپس آن‌ها را کنار بگذارید. سیر، گردوی سابیده شده و رب انار یا رب آلوچه از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

بهترین غذاهای شمال ایران

باقالاقاتق که بلدید درست کنید؟ حالا در کنارش کولی (یه نوع ماهی کوچیک که تو عکس می‌بینید) سرخ کنید و همراه غذا میل کنید. بسیاری از بومی ها در حیاط خانه خود بسیاری از سبزیجات و صیفی جات تازه را تهیه می کنند. یکی از خوشمزه ترین و قدیمی ترین خورش های شمالی است که در بین مردم این شهر به خصوص مازندران شهرت خاصی دارد. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.

مردم شمال به دلیل همسایه بودن با دریای خزر، از ماهی بسیار استفاده می‌کنند و برای طعم‌ دادن به غذاهای خود نیز از سبزیجات خوش‌عطر شمالی بهره می‌برند. اغلب غذاهای شمال ایران مزه‌ای ترش دارند که از آب انار تازه یا آب نارنج تازه به دست می‌آید. علاوه بر این، شمالی‌ها از سیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین طعم‌دهنده‌های غذا استفاده می‌کنند که مزه‌ای خاص به غذا داده و طرفداران بسیاری نیز دارد. در یک جمله باید بگوییم، محال است به شمال سفر کنید اما از غذاهای متنوع و رنگارنگ آن نچشید و لذت نبرید. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با بهترین غذاهای شمال ایران آشنا شوید. در لیست غذاهای شمالی میرزا قاسمی جایگاه خاصی دارد و معمولا هر جا شما طرز تهیه ۱۰ غذای ایرانی ساده را مطالعه کنید، نامی از میرزا قاسمی را مشاهده خواهید کرد.

کوکو یا کتلت اوزون برون، یکی از لذیذترین غذاهای دریایی گیلانی است که با ماهی اوزون برون چرخ شده، پیاز، تخم‌مرغ و سبزی معطر درست می‌شود. ورقه، یک نوع کوکوی بادمجان گیلکی است که با نان یا کته سرو می‌شود. ادویه‌جات ، گوشت چرخ‌کرده و پیاز درشت رنده شده را با هم مخلوط کنید و ورز دهید. سپس تخم‌مرغ‌ها را به مایه شامی بیفزایید و باز هم ورز دهید تا مایه شامی منسجم و کشدار شود.