لیست کامل غذاهای ایرانی و پرطرفدار برای ناهار و شام + دستور پخت مجله تصویر زندگی-غذا شرقی

البته اگر این غذا را در کنار عزیزانتان در یک دیزی سرا میل نمایید نام آن دیزی می شود. در اصل آبگوشت و دیزی تفاوت چندانی در مواد تشکیل دهنده با یکدیگر ندارند و فقط در نحوه پخت متفاوت اند. آبگوشت در خانه و روی اجاق گاز پخت می شود و دیزی در رستوران های سنتی و درون تنور همین. مواد داخل دلمه ترکیبی از گوشت چرخ کرده، سبزی دلمه، پیاز، لپه و … است.

  • سپس مقداری از برنج آبکش شده را کف قابلمه بریزید و با قاشق آلبالوها را از شربت شکر جدا کنید و روی سطح برنج بپاشید و همه آلبالوها را کنار برنج قرار دهید.
  • از جمله موادی که داخل مرغ می‌گذارند می‌توان به انواع سبزیجات، پیاز داغ، گردو، زرشک، قیسی، آلو و آب نارنج اشاره کرد.
  • اگر مزه کشک بادمجان را دوست دارید، حتماً به میرزاقاسمی هم علاقه مند خواهید شد.
  • در بخش میانی این رستوران، فضایی باز با حوضی لاجوردی تعبیه شده است که به چهل ستون ظاهری بسیار زیبا هدیه می‌دهد.
  • قیمه نثار یكی از غذاهای ایرانی است كه به طور سنتی در قزوین پخته می‌شود.
  • به علاوه، اگر دوغ شما همگن (هموژنیزه) نیست بهتر است قبل از استفاده، آن را به خوبی هم بزنید تا در طول پختن غذا دلمه دلمه نشود.

اهالی قشم این غذا را با روغن حیوانی که در زبان محلی “جونون” گفته می‌شود، تهیه می‌کنند. اگر اهل ریسک کردن در چشیدن غذاهای جدید نیستید، این غذا مناسب شماست چون زیبون یک غذای پرطرفدار و خوشمزه است که با اکثر ذائقه‌ها سازگار است. سوراغ مدل‌های مختلفی سرو می‌شود، برخی آن را روی نان مالیده و سرو می‌کنند و برخی به عنوان مواد استانبولی از آن استفاده می‌کنند و با برنج دم می‌کنند. برای تهیه سوراغ مخلوط ماهی مومغ و آب نمک و خاک سرخ هرمز و پوست نارنج را با نمک زیاد درون ظرفی در بسته به مدت 10 تا 20 روز در آفتاب می‌گذارند تا غلیظ شود. هواری در واقع نوعی پلو مخلوط است که هم با میگو پخته می‌شود و هم با ماهی و بین مردم جنوب طرفداران زیادی دارد.

کوفته گشنیز شیراز

رستوران باربد دقیقاً همان رستورانی است که کیفیت خدمات و غذاهای بسیار مناسبی را در کنار قیمتی معقول و منصفانه ارائه می‌کند. رستوران باربد که در خیابان سئول قرار دارد، دارای ۲ طبقه مجزا و سالنی بسیار بزرگ است. ظاهر این رستوران بسیار هنرمندانه دکور شده است و در بدو ورود شما را به یاد دوران خوش گذشته می‌اندازد. از طرف دیگر پیازداغ، عدس و آب قلم را می‌جوشانند و سبزی معطر به آن می‌زنند. در این مرحله باید بالای سر قابلمه ایستاد، مبادا اوماج‌ها به‌هم بچسبند. آن موقعی آش اوماج آماده کشیدن در ظرف است که اوماج‌هایش خوب پخته و پف کرده باشند.

بورانی اسفناج یک پیش‌ غذای سنتی ایرانی است که بسیار ساده آماده می‌شود. برای تهیه بورانی اسفناج کافی است که مقداری اسفناج به میزان دلخواه خودتان را شسته و در تابه‌ای با زردچوبه و کمی نمک و فلفل تفت دهید. می‌توانید مقداری سیر را رنده کنید و به مواد در حال تفت اضافه کنید اما اگر طعم آن را دوست ندارید نیازی به‌اضافه کردن سیر نیست. مقدار ماست هم بستگی به ذائقه شما دارد اگر دوست دارید بورانی‌ای پر اسفناج داشته باشید ماست را کمتر اضافه کنید.

ته دیگ

با رزرو هتل آپارتمان در مشهد به رستوران‌های سنتی این شهر بروید و شله مشهدی را امتحان کنید. یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران کدوبره است که خیلی هم سالم و لذیذ است. ترکیبی از کدوی سبز و سیب‌زمینی این غذای خوشمزه را می‌سازد. البته مواد دیگری مثل گوجه فرنگی، تخم مرغ، سیر و پیاز هم در این غذا حضور دارند.

در مرکز ایران از گوشت قرمز چرخ کرده در پخت فسنجان استفاده می­شود. این آش در بیشتر مراسم مذهبی و اعیاد ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. سبزی این خورشت پرطرفدار از گشنیز, تره و جعفری تشکیل شده است. از آنجا که ته‌چین مرغ، طرفداران بیشتری دارد، بد نیست بدانید که سینه مرغ استفاده شده در این غذا حاوی ویتامین ب. ۳ است که فعالیت‌های آنتی اکسیدانی دارد و به تنظیم قند خون و تولید انرژی کمک زیادی می‌کند. پختن یک مرغ کامل در حالی که گوشتش کاملاً نرم شده باشد، کار هر کسی نیست.

برای آنها که عاشق ترشی هستند، کمی سرکه هم اضافه می‌کنند. تهیه غذای تلخون در دروازه تهران، کوی باختر، یکی از معدود رستوران‌هایی‌ست که غذاهای محلی مثل آش اوماج در منوی آن پیدا می‌شود. ته دیگ، این بخش خوشمزه و طلایی هیچ گاه در منوی رستوران ها نمی آید و اگر خواهان آنید، باید بگویید همراه غذا بیاورند. گرچه برخی رستوران ها خود نیز در کنار غذا تدارک ته دیگ را می‌بینند. ته دیگ یکی از بخش های محبوب غذا در جمع های خانوادگی و ایرانی است که برای برداشتنش با دست کسی شما را مواخذه نمی‌کند.

اصلاً به همین دلیل هم از اسم آش یخ برای نامگذاری آن استفاده شده است. بعد از این که آش پخته شود، آن را داخل یخچال می‌گذارند تا کاملاً خنک شود. در زمان سرو هم از تکه‌های یخ در کنار آن استفاده می‌شود تا کاملاً سرد باشد. میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان و استان مازندران است.

همچنین برخی آشپزها از نخودفرنگی در این غذای ایرانی استفاده می‌کنند. چوگان شیرازی غذای مورد علاقه اهالی شیراز است که آن را به شیوه خاص خود طبخ می‌کنند. این غذای سنتی شیراز از برنج، بادمجان، مرغ، مجله خبری غذا ماست، تخم‌مرغ و زیره تشکیل شده است. بد نیست بدانید که غذای رستوران سنتی ترمه به‌صورت سلف سرویس سرو می‌شود و با پرداخت مبلغ ورودی، می‌توانید از تنوع بی‌شمار غذاهای سنتی و فرنگی لذت ببرید.